Pelon maantiede kouluympäristössä : tarkastelussa lasten ja nuorten asema
Leppäaho, Oskari (2025-05-13)
Leppäaho, Oskari
O. Leppäaho
13.05.2025
© 2025 Oskari Leppäaho. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505133342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505133342
Tiivistelmä
Pelko on voimakas tunne, joka vaikuttaa ihmisiin eri tavoin. Pelkotilat aiheutuvat monista eri tekijöistä, jotka vaihtelevat ihmisen elämänvaiheiden mukaan. Lasten ja nuorten kokema pelko on keskeisessä roolissa varhaisessa yksilönkehityksessä, sillä pelon kokeminen, koetun pelon luonne ja sen intensiteetti vaikuttavat pitkälle aina aikuisuuteen asti. Lapsuus- ja nuoruusiän kokemukset ja käytösmallit, huonot ja hyvät, joita lapsuus- ja nuoruusvaiheessa opitaan, kantavat pitkälle myöhempään elämään.
Ensimmäisten kouluvuosien aikaista lapsen vuorovaikutusta kouluympäristössä pidetään ratkaisevassa roolissa yksilön sosiaalisten vuorovaikutustaitojen sekä sosiaalisten turva- ja vuorovaikutusverkostojen kehittymisen vuoksi. Koska suuri osa lasten ja nuorten sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tapahtuu kouluympäristössä, tutkielma keskittyy tarkastelemaan pelon ilmenemistä juuri tässä kontekstissa. Työssä tarkastellaan pelon maantiedettä ihmismaantieteellisestä näkökulmasta, jossa pelko nähdään tilallisesti kiinnittyvänä käsitteenä ja sosiaalisesti tilan luonnetta rakentavana. Pelon havaitaan siis luovan merkityksiä tiloille ja alueille. Tässä tutkielmassa huomio kiinnittyy erityisesti siihen, kuinka pelko liittyy ja kiinnittyy sosiaalisiin suhteisiin sekä yksilöiden väliseen vuorovaikutukseen luoden tilallisia merkityksiä. Tutkimus keskittyy seuraaviin pelon tekijöihin: kouluympäristön tilalliset tekijät, koulumatkat, koulukiusaaminen ja kouluväkivalta, koulusurmat, alueiden maine ja historia, rasismi kouluympäristössä sekä päihteidenkäyttö kouluympäristössä. Näiden tekijöiden kautta havaitaan, että lasten ja nuorten kokema pelko on lähes poikkeuksetta pelkoa, joka aiheutuu muiden yksilöiden käytöksen epäoikeudenmukaisuudesta tai toisten väärin kohtelusta.
Pelon havaitaan olevan pitkälti sosiaalisesti ja kollektiivisesti luotu sekä ylläpidetty tunnetila. Tässä kandidaatintutkielmassa kartoitetaan ja tarkastellaan pelkoon liittyviä tekijöitä kouluympäristössä lasten ja nuorten perspektiivistä. Vastauksia ja näkökulmia pelon kokemuksiin ja niiden luonteeseen haetaan aihepiiriä käsittelevää kirjallisuutta tarkastelemalla. Tarkastelun kautta hahmottuu pelon moniulotteinen rakenne tilallisten, sosiaalisten ja emotionaalisten ulottuvuuksien kietoumana.
Ensimmäisten kouluvuosien aikaista lapsen vuorovaikutusta kouluympäristössä pidetään ratkaisevassa roolissa yksilön sosiaalisten vuorovaikutustaitojen sekä sosiaalisten turva- ja vuorovaikutusverkostojen kehittymisen vuoksi. Koska suuri osa lasten ja nuorten sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tapahtuu kouluympäristössä, tutkielma keskittyy tarkastelemaan pelon ilmenemistä juuri tässä kontekstissa. Työssä tarkastellaan pelon maantiedettä ihmismaantieteellisestä näkökulmasta, jossa pelko nähdään tilallisesti kiinnittyvänä käsitteenä ja sosiaalisesti tilan luonnetta rakentavana. Pelon havaitaan siis luovan merkityksiä tiloille ja alueille. Tässä tutkielmassa huomio kiinnittyy erityisesti siihen, kuinka pelko liittyy ja kiinnittyy sosiaalisiin suhteisiin sekä yksilöiden väliseen vuorovaikutukseen luoden tilallisia merkityksiä. Tutkimus keskittyy seuraaviin pelon tekijöihin: kouluympäristön tilalliset tekijät, koulumatkat, koulukiusaaminen ja kouluväkivalta, koulusurmat, alueiden maine ja historia, rasismi kouluympäristössä sekä päihteidenkäyttö kouluympäristössä. Näiden tekijöiden kautta havaitaan, että lasten ja nuorten kokema pelko on lähes poikkeuksetta pelkoa, joka aiheutuu muiden yksilöiden käytöksen epäoikeudenmukaisuudesta tai toisten väärin kohtelusta.
Pelon havaitaan olevan pitkälti sosiaalisesti ja kollektiivisesti luotu sekä ylläpidetty tunnetila. Tässä kandidaatintutkielmassa kartoitetaan ja tarkastellaan pelkoon liittyviä tekijöitä kouluympäristössä lasten ja nuorten perspektiivistä. Vastauksia ja näkökulmia pelon kokemuksiin ja niiden luonteeseen haetaan aihepiiriä käsittelevää kirjallisuutta tarkastelemalla. Tarkastelun kautta hahmottuu pelon moniulotteinen rakenne tilallisten, sosiaalisten ja emotionaalisten ulottuvuuksien kietoumana.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]