Turvallinen olo ja hyvä ilmapiiri : liikkeen ja kehon merkityksiä ryhmähengen rakentamisessa
Säkkinen, Jenni (2025-05-13)
Säkkinen, Jenni
J. Säkkinen
13.05.2025
© 2025, Jenni Säkkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505133325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505133325
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoite on syventää ymmärrystä liikkeen ja kehon merkitystä osana ryhmähengen muodostumista. Liikunnan ja oppimisen välistä tutkimusta on tehty paljon ja niillä on nähty olevan yhteys, mutta on nostettu esiin, miten liikunnan ja oppimisen välillä voi olla jokin muu tekijä. Suora tutkimus liikunnasta ja oppimisesta ei siis välttämättä kerro totuutta koko ilmiöstä. Tutkimus avaa käsitettä liikkeestä, joka jakautuu alakäsitteisiin kehollisuus, tanssi ja toiminnallisuus. Ryhmähengen käsite on olennainen osa tutkimusta ja se jakautuu alakäsitteisiin osallisuudesta ja vuorovaikutuksesta.
Tutkimuskysymyksikseni muodostuu:
-Mitä merkityksiä liikkeellä ja kehollisuudella on oppimisympäristössä?
-Mitä asioita opettajan tulee ottaa huomioon hyvää ryhmähenkeä rakentaessa?
-Millaisia merkityksiä liikkeen ja kehollisuuden huomioimisesta on ryhmähengen rakentumisessa?
Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, josta valikoituu vielä integroiva orientaatio. Aineisto tulee laajasti teoriasta, tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Tuloksissa tuli esiin, että suoraa tutkimusta liikkeen vaikutuksesta ryhmähenkeen on vähän. Liike voidaan nähdä koulumaailmassa ja kasvatuksessa kosketuksena, kohtaamisena ja toimintana. Ryhmähenkeä voidaan rakentaa osallisuuden kautta sekä yhteistoiminnan ja ryhmätöiden tekemisen avulla. Liike näkyy koulussa esimerkiksi toiminnallisuutena ja se mahdollistaa sosioemotionaalisten taitojen oppimisen, mikä vaikuttaa positiivisesti ryhmähengen rakentumiseen. Merkittävää on näkökulman muutos ryhmätilanteissa ja opettajan opetusmenetelmissä. Toiminnallisilla ja kehollisilla menetelmillä ja niiden huomioimisella voidaan saada aikaan vuorovaikutusta kehollisesti, ei pelkästään verbaalisesti tai kirjoittamalla. Tärkeäksi tulee uskallus kokeilla uusia tapoja toteuttaa opetusta luokkahuoneessa ryhmähengen ja ilmapiirin vahvistamiseksi.
Tutkimuskysymyksikseni muodostuu:
-Mitä merkityksiä liikkeellä ja kehollisuudella on oppimisympäristössä?
-Mitä asioita opettajan tulee ottaa huomioon hyvää ryhmähenkeä rakentaessa?
-Millaisia merkityksiä liikkeen ja kehollisuuden huomioimisesta on ryhmähengen rakentumisessa?
Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, josta valikoituu vielä integroiva orientaatio. Aineisto tulee laajasti teoriasta, tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Tuloksissa tuli esiin, että suoraa tutkimusta liikkeen vaikutuksesta ryhmähenkeen on vähän. Liike voidaan nähdä koulumaailmassa ja kasvatuksessa kosketuksena, kohtaamisena ja toimintana. Ryhmähenkeä voidaan rakentaa osallisuuden kautta sekä yhteistoiminnan ja ryhmätöiden tekemisen avulla. Liike näkyy koulussa esimerkiksi toiminnallisuutena ja se mahdollistaa sosioemotionaalisten taitojen oppimisen, mikä vaikuttaa positiivisesti ryhmähengen rakentumiseen. Merkittävää on näkökulman muutos ryhmätilanteissa ja opettajan opetusmenetelmissä. Toiminnallisilla ja kehollisilla menetelmillä ja niiden huomioimisella voidaan saada aikaan vuorovaikutusta kehollisesti, ei pelkästään verbaalisesti tai kirjoittamalla. Tärkeäksi tulee uskallus kokeilla uusia tapoja toteuttaa opetusta luokkahuoneessa ryhmähengen ja ilmapiirin vahvistamiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38404]