Oppilaan koulusitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä
Kouvalainen, Miska (2025-05-12)
Kouvalainen, Miska
M. Kouvalainen
12.05.2025
© 2025 Miska Kouvalainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123314
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani tutkin oppilaan sitoutumiseen koulua kohtaan vaikuttavia tekijöitä. Kuvaan tutkielmassa mitä sitoutuminen tarkoittaa ja asetan sen koulumaailman kontekstiin. Tutkielmassa on tavoitteena tehdä selväksi, että sitoutuminen on ennen kaikkea yläkäsite, mikä pitää sisällään useita tekijöitä. Motivaatio rinnastetaan usein samaksi asiaksi kuin sitoutuminen, mutta sekin on vain yksi osa sitä. Tutkielmassa pyritään asettumaan oppilaan näkökulmaan, mutta unohtamatta kuitenkaan koulumaailman realiteetteja ja faktoja.
Tutkielmassa selvitetään koulusitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä, mutta aihetta on rajattu perinteisiin tekijöihin. Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään syitä ja tekijöitä tasaisesti, eikä anneta millekään tekijälle suurempaa painoarvoa. Tuloksissa ja johtopäätöksissä perehdytään enemmän, mitkä tekijät ovat oppilaiden kannalta merkittävimpiä ja voiko edes kouluun instituutiona sitoutua?
Kandidaatin tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Päädyin kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen, koska haluan tutkia aihetta mahdollisimman laajalla kehällä. Lisäksi aiheessani ei tule olemaan selkeää oikeaa vastausta, vaan lähinnä kirjallisuuden kautta asian pohtimista ja jonkinlaisia suuntaviivoja. Tutkimuskysymykseni kirjallisuuskatsauksessani liittyvät koulusitoutumiseen vaikuttaviin tekijöihin ja miten oppilas voi vaikuttaa omaan sitoutumiseensa. In my bachelor’s thesis I study the factors that influence a student’s engagement with school. I describe what engagement means and place it within the context of the school enviroment. Thesis aim is to clarify that engagement is overarching concept that includes several factors. Motivation is often connected with engagement but it is just one part of it. The thesis attempts to adopt the student’s perspective without forgetting the laws of school enviroment.
The thesis explores the factors that influence school engagement, but the topic is limited to traditional factors. The thesis discusses reasons and factors equally, without giving any single factor greater importance. The results and conclusions focus more on identifying which factors are most significant for students and whether it is even possible to be engaged with school as an institution.
This Bachelor's thesis is conducted as a descriptive literature review. I chose a descriptive literature review because I want to explore the topic as broadly as possible. Furthermore, there will not be a clear-cut right answer to the topic, but rather a reflection on the issue through literature and some guiding insights. My research questions in the literature review relate to the factors influencing school engagement and how students can impact their own engagement.
Tutkielmassa selvitetään koulusitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä, mutta aihetta on rajattu perinteisiin tekijöihin. Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään syitä ja tekijöitä tasaisesti, eikä anneta millekään tekijälle suurempaa painoarvoa. Tuloksissa ja johtopäätöksissä perehdytään enemmän, mitkä tekijät ovat oppilaiden kannalta merkittävimpiä ja voiko edes kouluun instituutiona sitoutua?
Kandidaatin tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Päädyin kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen, koska haluan tutkia aihetta mahdollisimman laajalla kehällä. Lisäksi aiheessani ei tule olemaan selkeää oikeaa vastausta, vaan lähinnä kirjallisuuden kautta asian pohtimista ja jonkinlaisia suuntaviivoja. Tutkimuskysymykseni kirjallisuuskatsauksessani liittyvät koulusitoutumiseen vaikuttaviin tekijöihin ja miten oppilas voi vaikuttaa omaan sitoutumiseensa.
The thesis explores the factors that influence school engagement, but the topic is limited to traditional factors. The thesis discusses reasons and factors equally, without giving any single factor greater importance. The results and conclusions focus more on identifying which factors are most significant for students and whether it is even possible to be engaged with school as an institution.
This Bachelor's thesis is conducted as a descriptive literature review. I chose a descriptive literature review because I want to explore the topic as broadly as possible. Furthermore, there will not be a clear-cut right answer to the topic, but rather a reflection on the issue through literature and some guiding insights. My research questions in the literature review relate to the factors influencing school engagement and how students can impact their own engagement.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38549]