Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemukset ADHD-oireisten lasten tuesta esiopetuksessa
Eskola, Amanda; Jylli, Jelena (2025-05-12)
Eskola, Amanda
Jylli, Jelena
A. Eskola; J. Jylli
12.05.2025
© 2025 Amanda Eskola, Jelena Jylli. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123309
Tiivistelmä
Tässä Pro Gradu -tutkielmassa olemme tarkastelleet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia ADHD-oireisten lasten tuesta esiopetuksessa. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten hyödyntämiä keinoja ADHD:n tueksi esiopetuksen arjessa sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä osana tukea. Tutkimuskysymyksemme olivat: 1. Millä keinoin varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat ADHD-oireisia lapsia esiopetuksessa? 2. Millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on moniammatillisen yhteistyön toteuttamisesta osana lapsen tukea?
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen kontekstista, jossa syvennymme erityisesti esiopetukseen ja varhaiskasvatuksen ammattilaisiin. Teoreettinen viitekehys sisältää myös moniammatillisen yhteistyön ja ADHD:n määritelmät sekä ADHD:n tukemiseen liittyvät keinot lapsuudessa. Toteutimme tutkimuksemme laadullisena tutkimuksena, jossa keskitymme varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksiin. Keräsimme aineistomme sähköisellä kyselylomakkeella ja analysoimme saatuja vastauksia aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Kyselyymme osallistui yhteensä kymmenen varhaiskasvatuksen ammattilaista, joista viisi oli varhaiskasvatuksen opettajaa ja viisi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa.
Tutkimuksemme tulokset muodostuivat analyysiprosessin aikana tehdystä luokittelusta. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseemme, eli varhaiskasvatuksen ammattilaisten hyödyntämiin keinoihin ADHD-oireisten lasten tukemisessa, saimme tuloksiksi rakenteelliset keinot, toiminnalliset keinot, fyysiset keinot, psyykkiset keinot sekä sosiaaliset keinot. Toiseen tutkimuskysymykseemme eli varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksiin moniammatillisesta yhteistyöstä tulokset jakaantuivat vahvistaviin sekä haastaviin kokemuksiin. Tuloksista voidaan nähdä, kuinka monipuolisesti varhaiskasvatuksen ammattilaiset hyödyntävät esiopetuksen arjessa erilaisia keinoja ADHD:n tueksi. Kokemukset moniammatillisesta yhteistyöstä ovat pääosin myönteisiä, mikä vaikuttaa laajemmin myös työhyvinvointiin. Haasteet moniammatillisessa yhteistyössä liittyvät ajan puutteeseen sekä siitä aiheutuvaan yhteistyön vähäisyyteen. In this Master’s thesis we have examined the experiences of early childhood education professionals in supporting children with ADHD in preschool education. The aim of our research was to find out what strategies early childhood education professionals use to support children with ADHD in preschool education and to explore early childhood education professionals' experiences of multiprofessional collaboration as part of the support. Our research questions were: 1. How do early childhood education professionals support children with ADHD in preschool education? 2. What are the experiences of early childhood education professionals in implementing multiprofessional collaboration as part of child’s support?
The theoretical framework of our study consists of the context of early childhood education and care, with a particular focus on preschool education and early childhood education professionals. The theoretical framework also includes definitions of multiprofessional collaboration and ADHD, as well as the strategies to support ADHD in childhood. We conducted our research as a qualitative study focusing on the experiences of early childhood education professionals. We collected our data using an electronic questionnaire and analysed the responses using data-driven content analysis. A total of ten early childhood education professionals participated in our survey, five of whom were early childhood education teachers and five of whom were special teachers for early childhood education.
The results of our study were the result of the categorisation carried out during the analysis process. For our first research question we obtained the results of structural, functional, physical, psychological and social methods. For our second research question the results were divided into empowering and challenging experiences. From the results we can see how versatile early childhood professionals use different methods to support ADHD in their daily work. The experiences of multiprofessional collaboration are mainly positive, which also has a wider impact on well-being at work. The challenges of multiprofessional collaboration are related to the lack of time and the resulting low level of collaboration.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen kontekstista, jossa syvennymme erityisesti esiopetukseen ja varhaiskasvatuksen ammattilaisiin. Teoreettinen viitekehys sisältää myös moniammatillisen yhteistyön ja ADHD:n määritelmät sekä ADHD:n tukemiseen liittyvät keinot lapsuudessa. Toteutimme tutkimuksemme laadullisena tutkimuksena, jossa keskitymme varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksiin. Keräsimme aineistomme sähköisellä kyselylomakkeella ja analysoimme saatuja vastauksia aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Kyselyymme osallistui yhteensä kymmenen varhaiskasvatuksen ammattilaista, joista viisi oli varhaiskasvatuksen opettajaa ja viisi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa.
Tutkimuksemme tulokset muodostuivat analyysiprosessin aikana tehdystä luokittelusta. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseemme, eli varhaiskasvatuksen ammattilaisten hyödyntämiin keinoihin ADHD-oireisten lasten tukemisessa, saimme tuloksiksi rakenteelliset keinot, toiminnalliset keinot, fyysiset keinot, psyykkiset keinot sekä sosiaaliset keinot. Toiseen tutkimuskysymykseemme eli varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksiin moniammatillisesta yhteistyöstä tulokset jakaantuivat vahvistaviin sekä haastaviin kokemuksiin. Tuloksista voidaan nähdä, kuinka monipuolisesti varhaiskasvatuksen ammattilaiset hyödyntävät esiopetuksen arjessa erilaisia keinoja ADHD:n tueksi. Kokemukset moniammatillisesta yhteistyöstä ovat pääosin myönteisiä, mikä vaikuttaa laajemmin myös työhyvinvointiin. Haasteet moniammatillisessa yhteistyössä liittyvät ajan puutteeseen sekä siitä aiheutuvaan yhteistyön vähäisyyteen.
The theoretical framework of our study consists of the context of early childhood education and care, with a particular focus on preschool education and early childhood education professionals. The theoretical framework also includes definitions of multiprofessional collaboration and ADHD, as well as the strategies to support ADHD in childhood. We conducted our research as a qualitative study focusing on the experiences of early childhood education professionals. We collected our data using an electronic questionnaire and analysed the responses using data-driven content analysis. A total of ten early childhood education professionals participated in our survey, five of whom were early childhood education teachers and five of whom were special teachers for early childhood education.
The results of our study were the result of the categorisation carried out during the analysis process. For our first research question we obtained the results of structural, functional, physical, psychological and social methods. For our second research question the results were divided into empowering and challenging experiences. From the results we can see how versatile early childhood professionals use different methods to support ADHD in their daily work. The experiences of multiprofessional collaboration are mainly positive, which also has a wider impact on well-being at work. The challenges of multiprofessional collaboration are related to the lack of time and the resulting low level of collaboration.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]