Varhaiskasvatuksen opettaja leikin mahdollistajana sairaalan varhaiskasvatuksessa
Jauhiainen, Anni (2025-05-12)
Jauhiainen, Anni
A. Jauhiainen
12.05.2025
© 2025 Anni Jauhiainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123306
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee varhaiskasvatuksen opettajaa leikin mahdollistajana sairaalan varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on etsiä tietoa opettajan työstä sairaalassa sekä opettajan keinoja leikin järjestämiseen ja lasten tukemiseen sairaalassa. Sairaalassa järjestettävän varhaiskasvatuksen tarkoituksena on pyrkiä tukemaan lasten kasvua, kehitystä ja oppimista sekä sosiaalista, fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia. Sen avulla voidaan helpottaa lasten sairaala-arkea tuomalla sinne tuttuja leikkejä ja elementtejä arkielämästä. Sairaalan varhaiskasvatuksella on tutkitusti positiivisia vaikutuksia lasten kognitiivisen, sosiaalisen sekä fyysisen kehityksen kannalta.
Keskeisimmät käsitteet tutkimuksen kannalta ovat sairaalan varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen toiminta- ja oppimisympäristö, leikki sekä varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen välinen vuorovaikutus. Tutkimus on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Suurimmalta osin tiedonhakuun hyödynsin Google Scholar ja Oula finna –nettisivuja. Yhdistelin myös mahdollisimman monipuolisesti erilaisia käsitteitä. Tulokset muodostin aineistojen tuloksia yhdistelemällä sekä tekemällä niistä johtopäätöksiä.
Sairaalan varhaiskasvatuksen opettajalla on monia eri keinoja mahdollistaa leikkiä lapsille. Merkittävimmät tulokset liittyivät opettajan leikillisyyteen sekä toiminnan suunnitelmallisuuteen ja ennakoitavuuteen. Muita teemoja olivat leikin järjestäminen sairaalassa sekä toiminnallisuuden ja osallisuuden hyödyntäminen. Spontaanin leikin mahdollistaminen tukee kaikkia näitä osa-alueita. Sen järjestäminen sairaalaympäristössä on haastavaa, mutta aikaisemmin mainitsemani suunnitelmallisuus ja ennakoitavuus tukee spontaanin leikin mahdollisuuksia.
Keskeisimmät käsitteet tutkimuksen kannalta ovat sairaalan varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen toiminta- ja oppimisympäristö, leikki sekä varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen välinen vuorovaikutus. Tutkimus on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Suurimmalta osin tiedonhakuun hyödynsin Google Scholar ja Oula finna –nettisivuja. Yhdistelin myös mahdollisimman monipuolisesti erilaisia käsitteitä. Tulokset muodostin aineistojen tuloksia yhdistelemällä sekä tekemällä niistä johtopäätöksiä.
Sairaalan varhaiskasvatuksen opettajalla on monia eri keinoja mahdollistaa leikkiä lapsille. Merkittävimmät tulokset liittyivät opettajan leikillisyyteen sekä toiminnan suunnitelmallisuuteen ja ennakoitavuuteen. Muita teemoja olivat leikin järjestäminen sairaalassa sekä toiminnallisuuden ja osallisuuden hyödyntäminen. Spontaanin leikin mahdollistaminen tukee kaikkia näitä osa-alueita. Sen järjestäminen sairaalaympäristössä on haastavaa, mutta aikaisemmin mainitsemani suunnitelmallisuus ja ennakoitavuus tukee spontaanin leikin mahdollisuuksia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38506]