Kvantitatiivinen tapaustutkimus organisaatiositoutumisen yhteydestä eNPS-arvoon
Saniola, Aino (2025-05-12)
Saniola, Aino
A. Saniola
12.05.2025
© 2025 Aino Saniola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123278
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan työntekijöiden nettosuositteluindeksin (eNPS) ja organisaatiositoutumisen eri muotojen välistä yhteyttä kohdeorganisaatiossa talvella 2025. eNPS-arvon positiivinen kehitys on määritelty kohdeorganisaatiossa meneillään olevan strategiakauden yhdeksi keskeisimmistä henkilöstöön liittyvistä tavoitteista. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa keskeiset organisaatiositoutumiseen vaikuttavat tekijät, jotka selittävät eNPS-arvon vaihtelua. Aihe on ajankohtainen, koska yhä useampi organisaatio hyödyntää eNPS-mittausta henkilöstötyytyväisyyden arvioinnissa, vaikka samaan aikaan mittaria on kritisoitu siitä, ettei se yksin paljasta suosittelun taustasyitä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan eNPS-arvon ja organisaatiositoutumisen yhteyttä Meyerin ja Allenin (1991) organisaatiositoutumisen viitekehyksen mukaisesti, joka jakaa organisaatiositoutumisen tunteen kolmeen ulottuvuuteen; tunnesitoutumiseen, jatkuvuussitoutumiseen ja normatiiviseen sitoutumiseen.
Tutkimus toteutettiin kohdeorganisaatiossa henkilöstökyselynä helmi-maaliskuussa vuonna 2025. Kyselyyn vastasi yhteensä 149 henkilöä, vastausprosentin ollessa 63 %. Tutkimustuloksia analysoitiin sekä korrelaatioanalyysin että regressioanalyysin keinoin. Regressioanalyyseista tässä tutkimuksessa käytettiin ordinaalista logistista regressioanalyysiä ennustamaan vastaajien eNPS-arvoa kolmen organisaatiositoutumisen muodon perusteella. Tunnesitoutumisella ja jatkuvuussitoutumisella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys eNPS-arvoon (p < 0.05). Tunnesitoutumisen kasvu pienensi todennäköisyyttä sijoittua alempiin eNPS-arvosanaluokkiin, kun taas jatkuvuussitoutumisen kasvu lisäsi todennäköisyyttä sijoittua ylempiin luokkiin. Normatiivisella sitoutumisella ei havaittu tilastollisesti merkitsevää vaikutusta. Malli itsessään selitti noin 23,5 % eNPS-arvon vaihtelusta.
Tutkimuksen tieteellinen kontribuutio liittyy uuteen tietoon eNPS:n ja organisaatiositoutumisen muotojen yhteyksistä erityisesti kohdeorganisaation, sekä mahdollisesti laajemmin Suomen ja energiateollisuuden kontekstissa. Sekä tämä että aiemmat tutkimukset (esim. Legerstee, 2013; Yaneva, 2018) osoittavat, että eNPS heijastaa erityisesti tunnesitoutumista. Tämä johdonmukaisuus eri tutkimusten välillä viittaa siihen, että tunnesitoutumisen ja eNPS-arvon välinen yhteys on vahva sekä mahdollisesti yleistettävissä laajemminkin eri organisaatioihin ja toimialoihin. Tämä tutkimus täydentää aiempia tutkimuksia osoittamalla, että myös jatkuvuussitoutuminen voi selittää eNPS:n vaihtelua. Tutkimuksessa onnistuttiin myös parantamaan organisaatiositoutumisen mittarien luotettavuutta, Cronbachin alfa -kertoimien ylittäessä Legersteen (2013) vastaavan tutkimuksen arvot. Lisäksi tutkimus korostaa tarvetta hyödyntää eNPS:n rinnalla muita menetelmiä, kuten avoimia kysymyksiä, jotta organisaatiot voivat ymmärtää syvällisemmin, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijöiden suositteluhalukkuuteen.
Tutkimus toteutettiin kohdeorganisaatiossa henkilöstökyselynä helmi-maaliskuussa vuonna 2025. Kyselyyn vastasi yhteensä 149 henkilöä, vastausprosentin ollessa 63 %. Tutkimustuloksia analysoitiin sekä korrelaatioanalyysin että regressioanalyysin keinoin. Regressioanalyyseista tässä tutkimuksessa käytettiin ordinaalista logistista regressioanalyysiä ennustamaan vastaajien eNPS-arvoa kolmen organisaatiositoutumisen muodon perusteella. Tunnesitoutumisella ja jatkuvuussitoutumisella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys eNPS-arvoon (p < 0.05). Tunnesitoutumisen kasvu pienensi todennäköisyyttä sijoittua alempiin eNPS-arvosanaluokkiin, kun taas jatkuvuussitoutumisen kasvu lisäsi todennäköisyyttä sijoittua ylempiin luokkiin. Normatiivisella sitoutumisella ei havaittu tilastollisesti merkitsevää vaikutusta. Malli itsessään selitti noin 23,5 % eNPS-arvon vaihtelusta.
Tutkimuksen tieteellinen kontribuutio liittyy uuteen tietoon eNPS:n ja organisaatiositoutumisen muotojen yhteyksistä erityisesti kohdeorganisaation, sekä mahdollisesti laajemmin Suomen ja energiateollisuuden kontekstissa. Sekä tämä että aiemmat tutkimukset (esim. Legerstee, 2013; Yaneva, 2018) osoittavat, että eNPS heijastaa erityisesti tunnesitoutumista. Tämä johdonmukaisuus eri tutkimusten välillä viittaa siihen, että tunnesitoutumisen ja eNPS-arvon välinen yhteys on vahva sekä mahdollisesti yleistettävissä laajemminkin eri organisaatioihin ja toimialoihin. Tämä tutkimus täydentää aiempia tutkimuksia osoittamalla, että myös jatkuvuussitoutuminen voi selittää eNPS:n vaihtelua. Tutkimuksessa onnistuttiin myös parantamaan organisaatiositoutumisen mittarien luotettavuutta, Cronbachin alfa -kertoimien ylittäessä Legersteen (2013) vastaavan tutkimuksen arvot. Lisäksi tutkimus korostaa tarvetta hyödyntää eNPS:n rinnalla muita menetelmiä, kuten avoimia kysymyksiä, jotta organisaatiot voivat ymmärtää syvällisemmin, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijöiden suositteluhalukkuuteen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38539]