Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vertaisten vaikutus ja tilannesidonnaisuus oppimisen motivaation säätelyssä

Kokko, Maarit; Jokilahti, Emilia (2025-05-12)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202505123263.pdf (651.9Kt)
nbnfioulu-202505123263_mods.xml (13.35Kt)
nbnfioulu-202505123263_pdfa_report.xml (244.0Kt)
Lataukset: 


Kokko, Maarit
Jokilahti, Emilia
M. Kokko; E. Jokilahti
12.05.2025
© 2025, Maarit Kokko, Emilia Jokilahti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123263
Tiivistelmä
Vertaissuhteilla on keskeinen merkitys oppimisen edistämisessä, mutta niiden vaikutus motivaatioon on huomioitu vasta viimeaikaisissa tutkimuksissa. Myös motivaation tilannekohtaista esiintymistä tarkastelevat tutkimussuunnat ovat uusia ja niissä on havaittu, että motivaatio rakentuu etenkin tilannesidonnaisesti sosiaalisen vuorovaikutuksen avulla. Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä tiedetään vertaisten vaikutuksesta motivaation säätelyssä sekä motivaation säätelystrategioiden ilmenemistä erilaisissa oppimiskonteksteissa. Tämän lisäksi tarkastellaan, miten vertaisten vaikutus ilmenee tilannesidonnaisissa oppimistilanteissa.

Tutkielma tehdään systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimustiedon rajallisuuden vuoksi tarkoituksena on löytää mahdollisimman tarkasti tutkielman aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja systemaattinen lähestymistapa sopii tähän tarkoitukseen. Tutkimusaihetta käsitellään motivaation säätelyn sekä oppimisen itsesäätelyn, yhteissäätelyn ja sosiaalisesti jaetun säätelyn viitekehyksistä. Oppimisen säätelyn tasojen tarkastelu mahdollistaa motivaation säätelyn dynaamisen monimuotoisuuden ja tilannekohtaisen vaihtelun huomioimisen.

Vertaisten vaikutusta havaittiin kuuden eri motivaation säätelystrategian käytössä. Tutkimusaineistosta muodostettiin neljä oppimistilannetta kuvaavaa kategoriaa, joissa esiintyi monipuolista motivaation säätelystrategioiden käyttöä. Oppimistilanteiden yhteydessä tarkasteltiin lisäksi vertaisten roolia strategioiden käytössä. Tuloksissa havaittiin, että motivaation säätelyä voi esiintyä monella oppimisen säätelyn tasolla. Ryhmässä yksittäinen opiskelija voi aktivoida koko ryhmän motivaation säätelyä tai tukea kanssaopiskelijan strategian käyttöä. Oppimistilannekategorioista nousi esiin, että etenkin oppimistehtävän suorittaminen näyttää vaativan laajasti motivaation säätelyä. Lisäksi aineisto osoitti, että vertaisilla voi olla keskeinen merkitys motivaation säätelyssä eri oppimistilanteissa ja oppimisen säätelyn tasoilla. Jatkotutkimuksen voisi suunnata tarkastelemaan miten ja kuinka tehokkaasti vertaissuhteiden avulla voidaan tukea yksilön motivaation säätelyn kehittymistä erilaisissa oppimistilanteissa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38506]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen