Oppilaiden kokemuksia ja näkökulmia : opettajan toimintatavat opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutussuhteen rakentajina
Anttila, Jenni (2025-05-12)
Anttila, Jenni
J. Anttila
12.05.2025
© 2025 Jenni Anttila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123261
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella opettajan suhtautumis- ja toimintatapoja, jotka vaikuttavat oppilaiden käsityksien mukaan opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Tavoitteena oli luoda kokonaiskäsitystä, jossa tuodaan esille sekä vuorovaikutussuhdetta tukevia, että heikentäviä piirteitä. Tutkielman teoreettinen viitekehys tuo esille vuorovaikutussuhteeseen vaikuttavia piirteitä opettajan pedagogisen roolin näkökulmasta, sekä oppilaan tarpeiden näkökulmasta. Lisäksi teoria kuvaa vuorovaikutussuhteen merkityksellisyyttä oppilaille koulukontekstissa. Tutkimusaihe muodostui tutkijan omasta kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Aiheen rajauksessa korostui aiheen merkityksellisyys yleisellä tasolla sekä oppilaiden edun että tulevan opettajan näkökulmista.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla 5.–6.-luokkalaisia oppilaita. Aineisto koostuu kuudesta yksilöhaastattelusta, jotka on toteutettu puolistrukturoidun teemahaastattelun piirtein. Aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysilla, jossa haastateltavien yksilöllisiä merkityksiä on tarkasteltu suhteessa toisiinsa. Samankaltaisten merkitysten pohjalta on luotu osa-alueita, jotka loivat tutkimusaiheesta kokonaisemman käsityksen. Analyysin lähtökohtana on koko prosessin ajan pysynyt kuitenkin vastaajien omat merkitykset ja ilmaisut.
Vuorovaikutussuhteeseen vaikuttavat opettajan suhtautumis- ja toimintatavat näkyivät oppilaiden mukaan opettajan ammatillisessa ja pedagogisessa osaamisessa sekä asenteissa. Nämä heijastuivat siihen, millä tapaa opettaja huomioi oppilaiden osallisuuden, kohtaamisen ja oppilaiden yksilölliset tarpeet. Lisäksi tuloksissa nousi esille vuorovaikutussuhdetta heikentävinä tapoina vuorovaikutteisuuden puute, liiallinen kontrolli sekä epäjohdonmukaisuus toiminnassa.
Tutkimuksen tuloksista on pääteltävissä oppilaiden tarve tulla huomioiduiksi ja kuulluiksi osana kouluyhteisöä. Lisäksi tuloksista voidaan päätellä, että keskeisessä osassa vuorovaikutussuhteita oppilailla on kokemus jaetusta luottamuksesta, joka heijastuu opettajan asenteissa oppilaita kohtaan. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta ne ovat pitkälti hyvin samankaltaisia tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen tutkimusperustan kanssa. Tutkielman avulla voidaan tarjota opettajille mahdollisuus oppilaiden näkökulmien ymmärtämiseen. Yhteinen näkemys vuorovaikutussuhteesta ja sen olennaisista piirteistä luo vahvempaa yhteyttä opettajan ja oppilaan välille.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla 5.–6.-luokkalaisia oppilaita. Aineisto koostuu kuudesta yksilöhaastattelusta, jotka on toteutettu puolistrukturoidun teemahaastattelun piirtein. Aineiston analyysi on toteutettu sisällönanalyysilla, jossa haastateltavien yksilöllisiä merkityksiä on tarkasteltu suhteessa toisiinsa. Samankaltaisten merkitysten pohjalta on luotu osa-alueita, jotka loivat tutkimusaiheesta kokonaisemman käsityksen. Analyysin lähtökohtana on koko prosessin ajan pysynyt kuitenkin vastaajien omat merkitykset ja ilmaisut.
Vuorovaikutussuhteeseen vaikuttavat opettajan suhtautumis- ja toimintatavat näkyivät oppilaiden mukaan opettajan ammatillisessa ja pedagogisessa osaamisessa sekä asenteissa. Nämä heijastuivat siihen, millä tapaa opettaja huomioi oppilaiden osallisuuden, kohtaamisen ja oppilaiden yksilölliset tarpeet. Lisäksi tuloksissa nousi esille vuorovaikutussuhdetta heikentävinä tapoina vuorovaikutteisuuden puute, liiallinen kontrolli sekä epäjohdonmukaisuus toiminnassa.
Tutkimuksen tuloksista on pääteltävissä oppilaiden tarve tulla huomioiduiksi ja kuulluiksi osana kouluyhteisöä. Lisäksi tuloksista voidaan päätellä, että keskeisessä osassa vuorovaikutussuhteita oppilailla on kokemus jaetusta luottamuksesta, joka heijastuu opettajan asenteissa oppilaita kohtaan. Tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta ne ovat pitkälti hyvin samankaltaisia tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen tutkimusperustan kanssa. Tutkielman avulla voidaan tarjota opettajille mahdollisuus oppilaiden näkökulmien ymmärtämiseen. Yhteinen näkemys vuorovaikutussuhteesta ja sen olennaisista piirteistä luo vahvempaa yhteyttä opettajan ja oppilaan välille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]