Eettiset dilemmat ja niiden ratkaiseminen erityisopettajan työssä
Rautio, Evita (2025-05-12)
Rautio, Evita
E. Rautio
12.05.2025
© 2025, Evita Rautio. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123259
Tiivistelmä
Opettajan työhön kuuluu monia päätöksiä, eikä opettaja välttämättä aina tiedä, mikä olisi oikea tai väärä tapa toimia. Tällöin kyse on eettisestä dilemmasta. Erityisopettajien näkökulma eettisiä dilemmoja käsitelleissä tutkimuksissa on jäänyt vähäiseksi. Kuitenkin tukea tarvitsevien määrä on kasvanut, kuten myös erityisopettajien rooli koulumaailmassa. Tässä pro gradu-tutkielmassa pyritään selvittämään, millaisia eettisiä dilemmoja erityisopettajat kohtaavat. Lisäksi mielenkiinnon kohteena on, miten erityisopettajat orientoituvat eettisten dilemmojen ratkaisemiseen, sekä heidän oma kokemuksensa opintojen antamista valmiuksista.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena luokittelevana sisällönanalyysina. Aineisto kerättiin Webropol kyselyllä ja se koostui 17 vastauksesta. Sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti eettisten dilemmojen ja opintojen antamien valmiuksien kohdalla, ja eettisten dilemmojen ratkaisuorientaatioiden analyysi toteutettiin teorialähtöisesti Oserin (1991) viiden orientaation malliin pohjautuen, joka esittää 5 orientaatiota eettisten pulmien ratkaisemisessa.
Erityisopettajat kokivat eettisiä dilemmoja liittyen oppilaiden hyvinvoinnista huolehtimiseen, resursseihin, oppimisen, koulunkäynnin ja käyttäytymisen tukemiseen sekä eriäviin näkemyksiin eri tahojen kanssa. Enemmistö orientoitui eettisten dilemmojen ratkaisemiseen diskurssi II mukaan. Yksin päättäminen oli toisiksi yleisin ryhmä. Välttelevästi orientoitui yksi opettaja. Suurin osa koki, etteivät opinnot valmistaneet heitä eettisten dilemmojen ratkaisemiseen.
Erityisopettajien eettiset dilemmat ovat melko yhteneviä aiempiin tutkimuksiin. Tässä tutkimuksessa erityisopettajien eettisissä dilemmoissa kuitenkin korostuivat eriävät näkemykset eri tahojen kanssa, sekä oppimisen, koulunkäynnin ja käyttäytymisen tukeen liittyvät pulmat. Nämä tulokset voivat selittyä erityisopettajan työn luonteella. Resursseihin liittyviä dilemmoja ei aiemmissa tutkimuksissa ole ilmennyt. Tämä voi selittyä erityisopettajan työnkuvalla, mutta myös muu ajankohtainen tutkimus on tuonut koulutuksen resurssipulman näkyväksi. Erityisopettajien orientoitumisesta eettisten dilemman ratkaisuun välittyi yhteistyö ja muiden huomioiminen, josta mahdollisesti näkyy koulumaailman muutos yhteisöllisempään suuntaan. Myös aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opinnot valmistavat huonosti eettiseen toimintaan.
Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena luokittelevana sisällönanalyysina. Aineisto kerättiin Webropol kyselyllä ja se koostui 17 vastauksesta. Sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti eettisten dilemmojen ja opintojen antamien valmiuksien kohdalla, ja eettisten dilemmojen ratkaisuorientaatioiden analyysi toteutettiin teorialähtöisesti Oserin (1991) viiden orientaation malliin pohjautuen, joka esittää 5 orientaatiota eettisten pulmien ratkaisemisessa.
Erityisopettajat kokivat eettisiä dilemmoja liittyen oppilaiden hyvinvoinnista huolehtimiseen, resursseihin, oppimisen, koulunkäynnin ja käyttäytymisen tukemiseen sekä eriäviin näkemyksiin eri tahojen kanssa. Enemmistö orientoitui eettisten dilemmojen ratkaisemiseen diskurssi II mukaan. Yksin päättäminen oli toisiksi yleisin ryhmä. Välttelevästi orientoitui yksi opettaja. Suurin osa koki, etteivät opinnot valmistaneet heitä eettisten dilemmojen ratkaisemiseen.
Erityisopettajien eettiset dilemmat ovat melko yhteneviä aiempiin tutkimuksiin. Tässä tutkimuksessa erityisopettajien eettisissä dilemmoissa kuitenkin korostuivat eriävät näkemykset eri tahojen kanssa, sekä oppimisen, koulunkäynnin ja käyttäytymisen tukeen liittyvät pulmat. Nämä tulokset voivat selittyä erityisopettajan työn luonteella. Resursseihin liittyviä dilemmoja ei aiemmissa tutkimuksissa ole ilmennyt. Tämä voi selittyä erityisopettajan työnkuvalla, mutta myös muu ajankohtainen tutkimus on tuonut koulutuksen resurssipulman näkyväksi. Erityisopettajien orientoitumisesta eettisten dilemman ratkaisuun välittyi yhteistyö ja muiden huomioiminen, josta mahdollisesti näkyy koulumaailman muutos yhteisöllisempään suuntaan. Myös aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opinnot valmistavat huonosti eettiseen toimintaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38320]