Toiminnallinen opetus perusopetuksen ympäristöopin viidennen vuosiluokan opettajan oppaissa
Määttä, Roosa; Kormano, Lyydia (2025-05-12)
Määttä, Roosa
Kormano, Lyydia
R. Määttä; L. Kormano
12.05.2025
© 2025 Roosa Määttä, Lyydia Kormano. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505123257
Tiivistelmä
Toiminnallisuus on keino monipuolistaa opetusta ja tarjota oppilaille rikastuttavia oppimiskokemuksia sekä sosiaalisten taitojen kehittymistä. Opettajan oppaat ovat keskeisiä materiaaleja, joiden kautta toiminnallisuus voidaan tuoda osaksi opetusta ja ne antavat opettajalle käytännön ideoita sen toteuttamiseen. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan viidennen vuosiluokan ympäristöopin opettajan oppaiden toiminnallisia tehtäviä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallisten työtapojen kokonaislukumäärät jakautuvat eri oppaiden välillä. Lisäksi tavoitteena oli kuvata, millaisia työtapoja toiminnalliset tehtävät sisältävät.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Tutkimusaineiston muodostivat ympäristöopin viidennen vuosiluokan opettajan oppaat. Aineisto koostui neljästä oppaasta, jotka olivat peräisin kolmelta eri kustantajalta. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Analyysin perustana sovellettiin perusopetuksen opetussuunnitelman linjauksia ja aiempaa tukimusta toiminnallisista työtavoista. Aineisto jäsenneltiin kategorioiksi, joiden avulla eroteltiin erilaisia toiminnallisia työtapoja ja toteutusmuotoja. Aineistonkeruussa käytettiin väri- ja kirjainkoodausta aineiston jäsentelyyn ja työtapojen tunnistamiseen.
Tutkimuksen päätulokset osoittivat, että jokaisesta tutkimastamme opettajan oppaasta löytyi toiminnallisia tehtäviä, jotka sisälsivät monipuolisesti erilaisia toiminnallisia työtapoja ja toteutusmuotoja. Eri oppaiden välillä toiminnallisten tehtävien työtapojen kokonaislukumäärät jakautuivat kohtalaisen epätasaisesti. Tutkimuksesta ilmeni, että opettajan oppaissa näkyi eri painotuksia toiminnallisten työtapojen osalta. Kuitenkin on huomionarvoista, että jokaista työtapakategoriaa näyttäytyi kaikissa tutkituissa opettajan oppaissa. Lisäksi tutkimus osoitti, että samankaltaiset toiminnalliset tehtävät toistuvat useasti yksittäisten oppaiden sisällä, mikä viittaa tiettyjen toiminnallisten työtapojen painottumiseen.
Ympäristöopin opettajan oppaat tarjoavat opettajille monipuolisia tapoja hyödyntää toiminnallisuutta opetuksessa. Tutkittavat opettajan oppaat sisälsivät toiminnallisuuden osalta niin samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia kentän opettajien kokemuksia ja näkemyksiä ympäristöopin opettajan oppaiden tarjoamista toiminnallisista menetelmistä. Toinen jatkotutkimusehdotus olisi tarkastella toiminnallisuutta muusta kuin fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Tutkimusaineiston muodostivat ympäristöopin viidennen vuosiluokan opettajan oppaat. Aineisto koostui neljästä oppaasta, jotka olivat peräisin kolmelta eri kustantajalta. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Analyysin perustana sovellettiin perusopetuksen opetussuunnitelman linjauksia ja aiempaa tukimusta toiminnallisista työtavoista. Aineisto jäsenneltiin kategorioiksi, joiden avulla eroteltiin erilaisia toiminnallisia työtapoja ja toteutusmuotoja. Aineistonkeruussa käytettiin väri- ja kirjainkoodausta aineiston jäsentelyyn ja työtapojen tunnistamiseen.
Tutkimuksen päätulokset osoittivat, että jokaisesta tutkimastamme opettajan oppaasta löytyi toiminnallisia tehtäviä, jotka sisälsivät monipuolisesti erilaisia toiminnallisia työtapoja ja toteutusmuotoja. Eri oppaiden välillä toiminnallisten tehtävien työtapojen kokonaislukumäärät jakautuivat kohtalaisen epätasaisesti. Tutkimuksesta ilmeni, että opettajan oppaissa näkyi eri painotuksia toiminnallisten työtapojen osalta. Kuitenkin on huomionarvoista, että jokaista työtapakategoriaa näyttäytyi kaikissa tutkituissa opettajan oppaissa. Lisäksi tutkimus osoitti, että samankaltaiset toiminnalliset tehtävät toistuvat useasti yksittäisten oppaiden sisällä, mikä viittaa tiettyjen toiminnallisten työtapojen painottumiseen.
Ympäristöopin opettajan oppaat tarjoavat opettajille monipuolisia tapoja hyödyntää toiminnallisuutta opetuksessa. Tutkittavat opettajan oppaat sisälsivät toiminnallisuuden osalta niin samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia kentän opettajien kokemuksia ja näkemyksiä ympäristöopin opettajan oppaiden tarjoamista toiminnallisista menetelmistä. Toinen jatkotutkimusehdotus olisi tarkastella toiminnallisuutta muusta kuin fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38320]