Tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa suhteessa pienten lasten aggressiiviseen käyttäytymiseen
Eerikkilä, Oona (2025-05-09)
Eerikkilä, Oona
O. Eerikkilä
09.05.2025
© 2025 Oona Eerikkilä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505093241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505093241
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee 0–3-vuotiaiden tunnekasvatusta ja sen suhdetta aggressiiviseen käyttäytymiseen varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön ja keskittyy erityisesti tunnekasvatukseen osana varhaiskasvatuksen pedagogisia käytäntöjä. Tutkimus tarkastelee tunnekasvatuksen sekä lasten sosioemotionaalisen kehityksen merkitystä käyttäytymisen säätelyssä ja analysoi tekijöitä, jotka vaikuttavat pienten lasten aggressiiviseen käyttäytymiseen. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan, millä keinoin varhaiskasvatuksessa toteutettava tunnekasvatus voi ennaltaehkäistä aggressiivisuutta ja tukea lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehittymistä. Tutkimuksessa korostetaan varhaiskasvatuksen opettajan roolia tunnekasvatuksen toteuttajana.
Tutkimusmetodina tässä kandidaatin tutkielmassa on kirjallisuuskatsaus, mikä mahdollistaa aiemman tutkimustiedon systemaattisen tarkastelun ja syvällisen analyysin. Kirjallisuuskatsauksen avulla pyritään muodostamaan kattava käsitys tunnekasvatuksen merkityksestä ja sen vaikutuksista pienten lasten käyttäytymiseen. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen, mikä mahdollistaa aiheen monipuolisen ja syvällisen tarkastelun. Lisäksi tutkimuksessa huomioidaan eettiset näkökulmat ja aineistojen luotettavuus. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä tunnekasvatuksen merkityksestä varhaiskasvatuksessa sekä tuoda esiin syitä pienten lasten aggressiivisen käyttäytymisen taustalla. Tutkimus perustuu aiempaan tutkimustietoon, vertaisarvioituun kirjallisuuteen, tieteellisiin artikkeleihin sekä muuhun yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Tutkimuksessa pyritään saamaan laajoja ja luotettavia tuloksia tutkimuskysymykseen, joka on “Miten varhaiskasvatuksen opettajan toteuttama tunnekasvatus vaikuttaa pienten lasten aggressiiviseen käyttäytymiseen?”. Tutkimuksen tulokset määritellään ja järjestellään teemoittain, jotta tuloksista saisi helppolukuisen ja helposti ymmärrettävän kokonaisuuden.
Tutkimusmetodina tässä kandidaatin tutkielmassa on kirjallisuuskatsaus, mikä mahdollistaa aiemman tutkimustiedon systemaattisen tarkastelun ja syvällisen analyysin. Kirjallisuuskatsauksen avulla pyritään muodostamaan kattava käsitys tunnekasvatuksen merkityksestä ja sen vaikutuksista pienten lasten käyttäytymiseen. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen, mikä mahdollistaa aiheen monipuolisen ja syvällisen tarkastelun. Lisäksi tutkimuksessa huomioidaan eettiset näkökulmat ja aineistojen luotettavuus. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä tunnekasvatuksen merkityksestä varhaiskasvatuksessa sekä tuoda esiin syitä pienten lasten aggressiivisen käyttäytymisen taustalla. Tutkimus perustuu aiempaan tutkimustietoon, vertaisarvioituun kirjallisuuteen, tieteellisiin artikkeleihin sekä muuhun yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Tutkimuksessa pyritään saamaan laajoja ja luotettavia tuloksia tutkimuskysymykseen, joka on “Miten varhaiskasvatuksen opettajan toteuttama tunnekasvatus vaikuttaa pienten lasten aggressiiviseen käyttäytymiseen?”. Tutkimuksen tulokset määritellään ja järjestellään teemoittain, jotta tuloksista saisi helppolukuisen ja helposti ymmärrettävän kokonaisuuden.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37887]