Ihmisestä riippuvien tekijöiden, sisällön ja teknologisten ratkaisujen vaikutus käyttäjien sitoutumiseen ja käyttäytymiseen TikTokissa
Liimatainen, Antto (2025-05-09)
Liimatainen, Antto
A. Liimatainen
09.05.2025
© 2025, Antto Liimatainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505093234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505093234
Tiivistelmä
Tutkielma käsitteli TikTokin käyttäjien sitoutumiseen ja käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. TikTok on nopeasti kasvanut sosiaalisen median alusta, jonka sisältö koostuu käyttäjien lisäämistä lyhytmuotoisista videoista. Tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, mitkä tekijät edistävät käyttäjien sitoutumista TikTokiin ja vaikuttavat heidän toimintaansa alustalla.
Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä kirjallisuuskatsausta. Havainnot osoittivat, että TikTokin suosittelualgoritmit ja personointi, helppokäyttöinen käyttöliittymä, sekä monipuoliset sisällöt, kuten erilaiset videogenret ja visuaaliset tehosteet, ovat keskeisiä tekijöitä, jotka lisäävät käyttäjien sitoutumista. Lisäksi havaittiin, että TikTokin mahdollistamat yhteisölliset kokemukset, kuten videoiden jakaminen ja suosittelu vahvistavat käyttäjien viihtyvyyttä ja pitkäaikaista sitoutumista. Havaittiin myös, että TikTokissa koettu nautinto ja alustan tuoma viihdearvo on yksi niistä ihmisestä riippuvista tekijöistä, mikä saa käyttäjän käyttämään alustaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että yksityisyyden menettämiseen liittyvä pelko, sekä haitallinen videosisältö voivat aiheuttaa negatiivisista vuorovaikutusta käyttäjän ja TikTokin välillä.
Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä kirjallisuuskatsausta. Havainnot osoittivat, että TikTokin suosittelualgoritmit ja personointi, helppokäyttöinen käyttöliittymä, sekä monipuoliset sisällöt, kuten erilaiset videogenret ja visuaaliset tehosteet, ovat keskeisiä tekijöitä, jotka lisäävät käyttäjien sitoutumista. Lisäksi havaittiin, että TikTokin mahdollistamat yhteisölliset kokemukset, kuten videoiden jakaminen ja suosittelu vahvistavat käyttäjien viihtyvyyttä ja pitkäaikaista sitoutumista. Havaittiin myös, että TikTokissa koettu nautinto ja alustan tuoma viihdearvo on yksi niistä ihmisestä riippuvista tekijöistä, mikä saa käyttäjän käyttämään alustaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että yksityisyyden menettämiseen liittyvä pelko, sekä haitallinen videosisältö voivat aiheuttaa negatiivisista vuorovaikutusta käyttäjän ja TikTokin välillä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]