Tekoälyn käyttö organisaatioviestinnässä
Niinivirta, Sara (2025-05-09)
Niinivirta, Sara
S. Niinivirta
09.05.2025
© 2025 Sara Niinivirta. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505093221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505093221
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään tekoälyn käyttöä organisaatioviestinnässä sisäisen ja ulkoisen viestinnän näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin tekoälyä voidaan käyttää tukemaan organisaatioviestintää ja millaisia vaikutuksia sillä on. Tekoälytyökaluja otetaan käyttöön organisaatioissa kasvavissa määrin, ja niitä implementoidaan myös viestintään, mikä tekee tutkimusaiheesta erittäin ajankohtaisen. Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jolloin se pyrkii luomaan aiheesta laajan kuvan. Tutkielmassa määritellään tekoälyn ja organisaatioviestinnän käsitteet ja tarkastellaan tekoälyn viestinnällisiä ominaisuuksia sekä sitä, miten niitä hyödynnetään sekä sisäisessä että ulkoisessa organisaatioviestinnässä.
Tutkimuskirjallisuudessa nousi esiin tekoälyn potentiaali viestintää tehostavana työkaluna sekä sisäisessä että ulkoisessa viestinnässä. Tekoäly toimii organisaatioissa avustavana teknologiana, jonka avulla on mahdollista automatisoida toistuvia viestinnällisiä tehtäviä. Tutkimuskirjallisuudessa nousi esiin myös tekoälyteknologian käyttöön liittyviä haasteita, jotka on tärkeä huomioida, ja joita käsitellään myös tutkielmassa. Tekoälyn käytöstä organisaatioviestinnässä on toistaiseksi suhteellisen vähän olemassa olevaa akateemista tutkimuskirjallisuutta. Tutkielmassa jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan tekoälyn käyttöä ja sen vaikutuksia myös muilla organisaatioviestinnän osa-alueilla, sekä erityisesti ulkoisessa viestinnässä esimerkiksi kuluttajamarkkinoinnissa.
Tutkimuskirjallisuudessa nousi esiin tekoälyn potentiaali viestintää tehostavana työkaluna sekä sisäisessä että ulkoisessa viestinnässä. Tekoäly toimii organisaatioissa avustavana teknologiana, jonka avulla on mahdollista automatisoida toistuvia viestinnällisiä tehtäviä. Tutkimuskirjallisuudessa nousi esiin myös tekoälyteknologian käyttöön liittyviä haasteita, jotka on tärkeä huomioida, ja joita käsitellään myös tutkielmassa. Tekoälyn käytöstä organisaatioviestinnässä on toistaiseksi suhteellisen vähän olemassa olevaa akateemista tutkimuskirjallisuutta. Tutkielmassa jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan tekoälyn käyttöä ja sen vaikutuksia myös muilla organisaatioviestinnän osa-alueilla, sekä erityisesti ulkoisessa viestinnässä esimerkiksi kuluttajamarkkinoinnissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]