B2B-vaikuttajamarkkinointi bränditietoisuuden edistämisessä
Multanen, Jutta (2025-05-09)
Multanen, Jutta
J. Multanen
09.05.2025
© 2025 Jutta Multanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505093220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505093220
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten bränditietoisuus muodostuu B2B-vaikuttajamarkkinointia hyödyntämällä. Bränditietoisuuden edistämisellä tarkoitetaan brändin muistijäljen vahvistamista ihmisten mielessä, mikä tukee brändin muistamista ja tunnistamista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena käyttäen teemahaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin B2B-markkinoinnin ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoita sekä B2B-vaikuttajia. Analyysi toteutettiin teemoittelemalla aineistoa. Tärkeimpiin tuloksiin sisältyy B2B-vaikuttajamarkkinoinnin toteutustavat, B2B-vaikuttajamarkkinoinnin piirteet, bränditietoisuuden muodostuminen B2B-vaikuttajamarkkinoinnin avulla sekä bränditietoisuuden ulottuvuuksien merkitys B2B-kontekstissa. B2B-vaikuttajamarkkinoinnin toteutustavoiksi löytyivät kaupalliset yhteistyöt, asiakasreferenssit sekä brändilähettiläisyys, joka voidaan jakaa sisäiseen ja ulkoiseen brändilähettiläisyyteen. B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa kannattaa huomioida myös vaikuttajan valinta, vaikuttajan piirteet sekä kohderyhmä. Bränditietoisuus muodostuu B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa tehtävän sisällön kautta, kun se on pitkäaikaista ja saadaan luotua toistoa. Bränditietoisuudessa mielikuva, kategoriasta muistaminen ja tietoisuuden syvyys ovat tutkimuksen mukaan B2B-yrityksille keskeisiä asioita. Tuloksia voidaan hyödyntää liike-elämässä, kun pohditaan keinoja lisätä bränditietoisuutta ja harkitaan B2B-vaikuttajamarkkinoinnin käyttöönottoa. Tutkimus suosittelee yrityksiä perehtymään B2B-vaikuttajamarkkinoinnin ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin. Yrityksille suositellaan omien tavoitteiden ja resurssien arviointia, minkä pohjalta voidaan päättää B2B-vaikuttajamarkkinoinnin käyttöönottamisesta. Kun B2B-vaikuttajamarkkinointia päätetään hyödyntää, tutkimus tarjoaa tietoa sen toteuttamisesta tavalla, joka edistää bränditietoisuutta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37699]