Languages of Sennaar : utilization of fictional languages in creating fictional cultures in Chants of Sennaar
Loukkola, Joel (2025-05-08)
Loukkola, Joel
J. Loukkola
08.05.2025
© 2025 Joel Loukkola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505083168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505083168
Tiivistelmä
Fictional languages are in key focus in the indie video game Chants of Sennaar (Rundisc, 2023). This thesis examines the five fictional languages used in the video game utilizing the methods of general linguistics with the goal of analyzing the design and functions of the fictional languages. This study falls into the field of general linguistics and interlinguistics with a focus on artistic constructed languages. The grammatical features and writing systems of the studied fictional languages follow the conventions of natural languages in many regards. However, in some aspects, the studied fictional languages include significant inconsistencies when compared to natural languages. The grammatical features of the studied fictional languages rely heavily on context when it comes to tense, mood, and definitiveness. Additionally, the writing systems of all the studied languages are found to be purely logographic, even when representing speech. The secondary aim of this thesis is to determine how the five fictional languages are used in world-building by creating fictional cultures. The studied fictional languages represent the fictional cultures of their respective speakers through many strategies: by altering the semantic field of familiar words, by carefully defining the vocabularies of each language, and by how the speakers utilize their linguistic repertoires. The study finds that the design of fictional languages can be utilized to support world-building by defining and presenting characteristics of fictional cultures. The five fictional languages in Chants of Sennaar (Rundisc, 2023) are recognizable as languages, but some familiar features of natural languages have been altered to differentiate the fictional cultures from real-world cultures. For example, the language of the Warriors in the video game does not include any pronouns in its vocabulary, indicating that they identify collectively instead of individually in their culture. This study exemplifies how the utilization of fictional languages can serve the needs of world-building in the context of video game design. Fiktiiviset kielet ovat keskiössä indie-videopelissä Chants of Sennaar (Rundisc, 2023). Tämä tutkielma käsittelee kyseisen videopelin viittä fiktiivistä kieltä käyttäen yleisen kielitieteen menetelmiä analysoiden kyseisten fiktiivisten kielten rakennetta ja käyttötarkoituksia. Tämä tutkielma sijoittuu yleisen kielitieteen ja interlingvistiikan tieteenaloille keskittyen keinotekoisiin taidekieliin. Vaikka tutkittujen fiktiivisten kielten kieliopit ja kirjoitusjärjestelmät ovat monilta osin samankaltaisia luonnollisten kielten kanssa, ne kuitenkin sisältävät myös merkittäviä eroavaisuuksia. Kyseisten fiktiivisten kielten kieliopit ovat riippuvaisia kontekstista aikamuodoissa, moduksissa ja määräisyydessä. Lisäksi kyseisten kielten kirjoitusjärjestelmät ovat täysin logografisia, jopa puhetta kuvatessa. Tutkimuksen toinen tavoite on määrittää, miten kyseisiä fiktiivisiä kieliä käytetään maailmanluonnissa rakentamaan fiktiivisiä kulttuureja. Tutkitut fiktiiviset kielet ilmaisevat puhujiensa fiktiivistä kulttuuria monin eri keinoin: muuttaen tuttujen sanojen semanttista kenttää, määrittelemällä jokaisen kielen sanaston tarkoituksenmukaisesti, sekä määrittelemällä miten fiktiiviset puhujat käyttävät sanastoaan. Tutkielmassa havaitaan, että fiktiivisten kielten suunnittelua voidaan hyödyntää maailmanluonnissa määrittelemään ja esittämään fiktiivisten kulttuurien ominaisuuksia. Fiktiiviset kielet videopelissä Chants of Sennaar (Rundisc, 2023) on helppo tunnistaa kieliksi, mutta joitain kielten piireteitä, jotka ovat tuttuja luonnollisista kielistä, on muutettu, jotta fiktiiviset kulttuurit erottuisivat tosielämän kulttuureista. Esimerkiksi yksi videopelin fiktiivisistä kielistä, jota Warriors -niminen kansa puhuu, ei sisällä lainkaan pronomineja. Tämän kautta luodaan käsitys siitä, että kyseinen kansa identifioi itsensä kollektiivisesti eikä yksilöllisesti. Tämä tutkielma näyttää miten fiktiivisiä kieliä voidaan hyödyntää osana maailmanluontia videopelisuunnittelussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37694]