Rainasta romppuun : Opettaja-lehden kertomuksia opetusteknologian kehityksen ja suomalaisen peruskouluopetuksen suhteesta vuosina 1980–2000
Tavilehto, Minna (2025-05-07)
Tavilehto, Minna
M. Tavilehto
07.05.2025
© 2025 Minna Tavilehto. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505073147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505073147
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on havainnoida opetusteknologian kehitystä ja kehitysaskeleiden tuomia muutoksia suomalaiseen peruskouluopetukseen vuosina 1980–2000. Tutkielman ensimmäisessä käsittelyluvussa pyritään havainnollistamaan opetusteknologian kehitystä 1900-luvulta hyödyntämällä muutamia laitteita, kuten radioita ja televisioita, esimerkkeinä. Tutkielman toisessa käsittelyluvussa keskitytään käsittelemään opetusteknologian kehitystä Suomessa ja tapoja, joilla opetusteknologia muutti ja kehitti opetusarkea vuosien 1980–2000 välillä.
Tutkielman aineistoina on käytetty kasvatustieteellistä tutkimuskirjallisuutta sekä Opettaja-lehdessä julkaistuja artikkeleita, jotka käsittelevät opetusteknologiaa. Kasvatustieteellisiä tutkimusaineistoja on käytetty luomaan aiheeseen historiallinen konteksti ja Opettaja-lehtiä on käytetty primäärilähteinä. Tutkielmassa pyritään kuvailemaan laadullisesti Suomessa tapahtuneita opetusteknologisia kehitysaskeleita erityisesti opettajien ja muiden alan ammattilaisten näkökulmasta.
Tutkielman yhteenvetona voidaan kuitenkin sanoa, että aineistojen perusteella opetusteknologinen kehitys ei tuonut mukanaan vallankumouksellisia muutoksia opetuskäytäntöihin. Opetusvälineet kehittyivät ja toivat itsessään muutoksia kouluarkeen, mutta opettajien tavat opettaa pysyivät pitkälti ennallaan.
Tutkielman aineistoina on käytetty kasvatustieteellistä tutkimuskirjallisuutta sekä Opettaja-lehdessä julkaistuja artikkeleita, jotka käsittelevät opetusteknologiaa. Kasvatustieteellisiä tutkimusaineistoja on käytetty luomaan aiheeseen historiallinen konteksti ja Opettaja-lehtiä on käytetty primäärilähteinä. Tutkielmassa pyritään kuvailemaan laadullisesti Suomessa tapahtuneita opetusteknologisia kehitysaskeleita erityisesti opettajien ja muiden alan ammattilaisten näkökulmasta.
Tutkielman yhteenvetona voidaan kuitenkin sanoa, että aineistojen perusteella opetusteknologinen kehitys ei tuonut mukanaan vallankumouksellisia muutoksia opetuskäytäntöihin. Opetusvälineet kehittyivät ja toivat itsessään muutoksia kouluarkeen, mutta opettajien tavat opettaa pysyivät pitkälti ennallaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37695]