Nuorten aikuisten sähköauton hankinta-aikomuksiin vaikuttavat tekijät Suomessa
Ukkola, Niko (2025-05-05)
Ukkola, Niko
N. Ukkola
05.05.2025
© 2025 Niko Ukkola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505053095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505053095
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee sähköautojen hankinta-aikomuksiin vaikuttavia tekijöitä nuorten aikuisten keskuudessa Suomessa. Liikenteen sähköistyminen on tärkeä osa ilmastonmuutoksen torjuntaa ja päästöjen vähentämistä. Sähköautojen laajempi käyttöönotto on myös keskeistä Suomen kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka sähköautoilun suosio on jatkuvassa kasvussa, kuluttajat kokevat edelleen esteitä hankintaan liittyen.
Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä niistä tekijöistä, jotka ohjaavat kuluttajien päätöksiä sähköautojen omaksumisessa. Tämä on tärkeää, jotta voidaan edistää siirtymistä kohti laajamittaista sähköautoilua. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu laajennettuun suunnitellun käyttäytymisen teoriaan (Theory of Planned Behavior, TPB), jossa yhdistyvät vihreän kuluttajakäyttäytymisen, innovaation diffuusioteorian ja teknologian hyväksymismallin näkökulmat. Lopullinen teoreettinen viitekehys muodostetaan kirjallisuuskatsauksen täydentävillä näkökulmilla.
Empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin valittiin 25–30-vuotiaita nuoria aikuisia, joilla ei ollut sähköautoa, mutta joiden kohdalla auton hankinta oli mahdollisesti ajankohtaista lähitulevaisuudessa. Aineiston analyysissä sovellettiin teoriaohjaavaa temaattista analyysiä, joka mahdollisti tutkimuksen viitekehyksen ja empiiristen havaintojen yhdistämisen.
Tulokset osoittavat, että nuorten aikuisten sähköauton hankintaan vaikuttavat useat tekijät, joiden merkitykset vaihtelevat yksilöllisesti. Merkityksellisimmät tekijät liittyvät käytännön tekijöihin, kuten arjen toimivuuteen ja taloudelliseen järkevyyteen. Lisäksi lähipiirin kokemukset ja suositukset vaikuttavat merkittävästi sähköautoihin liitettävään luottamukseen.
Tutkielman lopussa muodostetaan liikkeenjohdolliset johtopäätökset, jotka tarjoavat käytännön näkökulmia ja suosituksia, miten tutkimuksen tulokset voivat tukea yritysten, poliittisten toimijoiden ja muiden sidosryhmien strategioita sähköautojen käyttöönoton esteiden poistamisessa ja laajemmassa käyttöönotossa. Tähän sisältyy muun muassa tehokkaampi markkinointi, jossa painotetaan sähköautojen käytännön hyötyjä ja teknologian helppokäyttöisyyttä, sekä tiedon lisääminen erityisesti ympäristövaikutuksista ja akkutuotannon haasteista. Myös valtion rooli kannustimien tarjoamisessa ja sähköauton ostamiseen liittyvien taloudellisten esteiden madaltamisessa on keskeinen tekijä, jota tulisi tarkastella strategisesti. Tällaiset toimenpiteet voivat osaltaan tukea sähköautojen hyväksyntää ja laajempaa käyttöönottoa nuorten aikuisten keskuudessa.
Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä niistä tekijöistä, jotka ohjaavat kuluttajien päätöksiä sähköautojen omaksumisessa. Tämä on tärkeää, jotta voidaan edistää siirtymistä kohti laajamittaista sähköautoilua. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu laajennettuun suunnitellun käyttäytymisen teoriaan (Theory of Planned Behavior, TPB), jossa yhdistyvät vihreän kuluttajakäyttäytymisen, innovaation diffuusioteorian ja teknologian hyväksymismallin näkökulmat. Lopullinen teoreettinen viitekehys muodostetaan kirjallisuuskatsauksen täydentävillä näkökulmilla.
Empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin valittiin 25–30-vuotiaita nuoria aikuisia, joilla ei ollut sähköautoa, mutta joiden kohdalla auton hankinta oli mahdollisesti ajankohtaista lähitulevaisuudessa. Aineiston analyysissä sovellettiin teoriaohjaavaa temaattista analyysiä, joka mahdollisti tutkimuksen viitekehyksen ja empiiristen havaintojen yhdistämisen.
Tulokset osoittavat, että nuorten aikuisten sähköauton hankintaan vaikuttavat useat tekijät, joiden merkitykset vaihtelevat yksilöllisesti. Merkityksellisimmät tekijät liittyvät käytännön tekijöihin, kuten arjen toimivuuteen ja taloudelliseen järkevyyteen. Lisäksi lähipiirin kokemukset ja suositukset vaikuttavat merkittävästi sähköautoihin liitettävään luottamukseen.
Tutkielman lopussa muodostetaan liikkeenjohdolliset johtopäätökset, jotka tarjoavat käytännön näkökulmia ja suosituksia, miten tutkimuksen tulokset voivat tukea yritysten, poliittisten toimijoiden ja muiden sidosryhmien strategioita sähköautojen käyttöönoton esteiden poistamisessa ja laajemmassa käyttöönotossa. Tähän sisältyy muun muassa tehokkaampi markkinointi, jossa painotetaan sähköautojen käytännön hyötyjä ja teknologian helppokäyttöisyyttä, sekä tiedon lisääminen erityisesti ympäristövaikutuksista ja akkutuotannon haasteista. Myös valtion rooli kannustimien tarjoamisessa ja sähköauton ostamiseen liittyvien taloudellisten esteiden madaltamisessa on keskeinen tekijä, jota tulisi tarkastella strategisesti. Tällaiset toimenpiteet voivat osaltaan tukea sähköautojen hyväksyntää ja laajempaa käyttöönottoa nuorten aikuisten keskuudessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]