Lasten kuvakirjallisuuden vaikutus valkoisuuteen ja opettajan vastuu alakoulun kirjallisuuskasvatuksen kirjallisuuden valinnassa
Sutinen, Eini; Rossinen, Noora (2025-05-05)
Sutinen, Eini
Rossinen, Noora
E. Sutinen; N. Rossinen
05.05.2025
© 2025, Eini Sutinen, Noora Rossinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505053090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505053090
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten lasten kuvakirjallisuus vaikuttaa valkoisuuteen ja millainen on opettajan vastuu alakoulun kirjallisuuden valinnassa. Tutkimus pyrkii antamaan aiheesta laajan kuvan aiempaan tutkimukseen perustuen.
Tutkimus on toteutettu narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jotta tutkittavasta aiheesta saa laajan kuvan. Tutkimuksen aineisto on pääsääntöisesti 2000-luvulta ja sisältää sekä suomalaista että kansainvälistä vertaisarvioitua tutkimusta. Tutkimuskysymykset ovat: Miten lasten kuvakirjallisuus vaikuttaa valkoisuuteen? Millainen on opettajan vastuu alakoulun valkoisuutta purkavan kirjallisuuskasvatuksen kirjallisuuden valinnassa?
Tutkimuksessa selvisi, että valkoisuus näkyy edelleen vahvasti lasten kuvakirjallisuudessa. Lasten kuvakirjallisuudessa näkyy edelleen käsitys siitä, että valkoisuus on päämäärä tai pyrkimys. Kirjallisuuden tulkitseminen jää lukijan vastuulle, jolloin on tärkeää, että aikuinen käsittelee kirjallisuutta lapsen kanssa. Opettajan on tärkeää pyrkiä tunnistamaan omia mahdollisia etuoikeuksiaan, jotta pystyy tarkastelemaan lasten kuvakirjallisuutta kriittisesti. Opettajana tulee myös tiedostaa representaation merkitys.
Tutkimuksessa on hyödynnetty yhteistutkijuutta, jolloin tutkijat ovat pystyneet arvioimaan yhdessä aineistojen luotettavuutta sekä käsitteiden eettisyyttä. Kirjallisuuskatsauksen heikkoutena voidaan pitää sitä, ettei kaikkiin aineistoihin ole pääsyä. Tuloksia voidaan hyödyntää ainakin suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, ja jokainen opettaja voi soveltaa tuloksia alakoulun kirjallisuuskasvatukseen oman kiinnostuksen puitteissa.
Tutkimus on toteutettu narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jotta tutkittavasta aiheesta saa laajan kuvan. Tutkimuksen aineisto on pääsääntöisesti 2000-luvulta ja sisältää sekä suomalaista että kansainvälistä vertaisarvioitua tutkimusta. Tutkimuskysymykset ovat: Miten lasten kuvakirjallisuus vaikuttaa valkoisuuteen? Millainen on opettajan vastuu alakoulun valkoisuutta purkavan kirjallisuuskasvatuksen kirjallisuuden valinnassa?
Tutkimuksessa selvisi, että valkoisuus näkyy edelleen vahvasti lasten kuvakirjallisuudessa. Lasten kuvakirjallisuudessa näkyy edelleen käsitys siitä, että valkoisuus on päämäärä tai pyrkimys. Kirjallisuuden tulkitseminen jää lukijan vastuulle, jolloin on tärkeää, että aikuinen käsittelee kirjallisuutta lapsen kanssa. Opettajan on tärkeää pyrkiä tunnistamaan omia mahdollisia etuoikeuksiaan, jotta pystyy tarkastelemaan lasten kuvakirjallisuutta kriittisesti. Opettajana tulee myös tiedostaa representaation merkitys.
Tutkimuksessa on hyödynnetty yhteistutkijuutta, jolloin tutkijat ovat pystyneet arvioimaan yhdessä aineistojen luotettavuutta sekä käsitteiden eettisyyttä. Kirjallisuuskatsauksen heikkoutena voidaan pitää sitä, ettei kaikkiin aineistoihin ole pääsyä. Tuloksia voidaan hyödyntää ainakin suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, ja jokainen opettaja voi soveltaa tuloksia alakoulun kirjallisuuskasvatukseen oman kiinnostuksen puitteissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]