Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten kuvakirjallisuuden vaikutus valkoisuuteen ja opettajan vastuu alakoulun kirjallisuuskasvatuksen kirjallisuuden valinnassa

Sutinen, Eini; Rossinen, Noora (2025-05-05)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202505053090.pdf (515.8Kt)
nbnfioulu-202505053090_mods.xml (11.84Kt)
nbnfioulu-202505053090_pdfa_report.xml (233.7Kt)
Lataukset: 


Sutinen, Eini
Rossinen, Noora
E. Sutinen; N. Rossinen
05.05.2025
© 2025, Eini Sutinen, Noora Rossinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505053090
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten lasten kuvakirjallisuus vaikuttaa valkoisuuteen ja millainen on opettajan vastuu alakoulun kirjallisuuden valinnassa. Tutkimus pyrkii antamaan aiheesta laajan kuvan aiempaan tutkimukseen perustuen.

Tutkimus on toteutettu narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jotta tutkittavasta aiheesta saa laajan kuvan. Tutkimuksen aineisto on pääsääntöisesti 2000-luvulta ja sisältää sekä suomalaista että kansainvälistä vertaisarvioitua tutkimusta. Tutkimuskysymykset ovat: Miten lasten kuvakirjallisuus vaikuttaa valkoisuuteen? Millainen on opettajan vastuu alakoulun valkoisuutta purkavan kirjallisuuskasvatuksen kirjallisuuden valinnassa?

Tutkimuksessa selvisi, että valkoisuus näkyy edelleen vahvasti lasten kuvakirjallisuudessa. Lasten kuvakirjallisuudessa näkyy edelleen käsitys siitä, että valkoisuus on päämäärä tai pyrkimys. Kirjallisuuden tulkitseminen jää lukijan vastuulle, jolloin on tärkeää, että aikuinen käsittelee kirjallisuutta lapsen kanssa. Opettajan on tärkeää pyrkiä tunnistamaan omia mahdollisia etuoikeuksiaan, jotta pystyy tarkastelemaan lasten kuvakirjallisuutta kriittisesti. Opettajana tulee myös tiedostaa representaation merkitys.

Tutkimuksessa on hyödynnetty yhteistutkijuutta, jolloin tutkijat ovat pystyneet arvioimaan yhdessä aineistojen luotettavuutta sekä käsitteiden eettisyyttä. Kirjallisuuskatsauksen heikkoutena voidaan pitää sitä, ettei kaikkiin aineistoihin ole pääsyä. Tuloksia voidaan hyödyntää ainakin suomalaisessa koulutusjärjestelmässä, ja jokainen opettaja voi soveltaa tuloksia alakoulun kirjallisuuskasvatukseen oman kiinnostuksen puitteissa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37920]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen