Musiikkikasvatus emotionaalisen hyvinvoinnin tukena
Sutinen, Enni (2025-05-05)
Sutinen, Enni
E. Sutinen
05.05.2025
© 2025 Enni Sutinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505053082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505053082
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa perehdyn kirjallisuuteen ja artikkeleihin, joista kerään ymmärrystä, kuinka musiikkikasvatus voi toimia emotionaalisen hyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa käsittelen musiikin, emotionaalisen hyvinvoinnin ja tunnekasvatuksen välisiä yhteyksiä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen keskeisiä käsitteitä kuten emotionaalista hyvinvointia, tunnekasvatusta, tunteita, tunnetaitoja opetussuunnitelmassa sekä musiikin ja tunteiden välistä yhteyttä. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä kahteen eri tutkimuskysymykseen: (1.) miten musiikki vaikuttaa emotionaaliseen hyvinvointiin? ja (2.) miten musiikkikasvatus voi tukea emotionaalista hyvinvointia?
Kirjallisuuskatsauksen perusteella musiikilla on merkittävä rooli emotionaalisen hyvinvoinnin tukemisessa. Musiikki on vahvasti sidoksissa tunteisiin ja edistää osaltaan tunnetaitojen kehittymistä luomalla positiivisia tunnekokemuksia. Tunnekokemukset ja tunnetaidot ovat olennainen osa emotionaalista hyvinvointia, ja tutkimustulosten mukaan musiikki voi toimia välineenä tunnekasvatuksessa.
Kirjallisuuskatsauksen tekemisen aikana huomasin, että musiikin ja emotionaalisen hyvinvoinnin yhteyksiä käsittelevää tutkimusta löytyi suhteellisen vähän. Erityisesti emotionaalisen hyvinvoinnin tutkimus näyttäytyi osittain hajanaisena, mikä johtui käsitteiden ja määritelmien eroavaisuuksista. Mikäli emotionaalisen hyvinvoinnin tutkimusperustaa yhtenäistettäisiin, se mahdollistaisi selkeämmän tutkimusotteen musiikin vaikutusten arvioimisessa. Se voisi myös auttaa rakentamaan ymmärrystä millä tavoin musiikki tukee emotionaalista hyvinvointia.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella musiikilla on merkittävä rooli emotionaalisen hyvinvoinnin tukemisessa. Musiikki on vahvasti sidoksissa tunteisiin ja edistää osaltaan tunnetaitojen kehittymistä luomalla positiivisia tunnekokemuksia. Tunnekokemukset ja tunnetaidot ovat olennainen osa emotionaalista hyvinvointia, ja tutkimustulosten mukaan musiikki voi toimia välineenä tunnekasvatuksessa.
Kirjallisuuskatsauksen tekemisen aikana huomasin, että musiikin ja emotionaalisen hyvinvoinnin yhteyksiä käsittelevää tutkimusta löytyi suhteellisen vähän. Erityisesti emotionaalisen hyvinvoinnin tutkimus näyttäytyi osittain hajanaisena, mikä johtui käsitteiden ja määritelmien eroavaisuuksista. Mikäli emotionaalisen hyvinvoinnin tutkimusperustaa yhtenäistettäisiin, se mahdollistaisi selkeämmän tutkimusotteen musiikin vaikutusten arvioimisessa. Se voisi myös auttaa rakentamaan ymmärrystä millä tavoin musiikki tukee emotionaalista hyvinvointia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]