Exploring the role of environmental education in promoting sustainable development goals in primary education
Kemppi, Veera (2025-05-05)
Kemppi, Veera
V. Kemppi
05.05.2025
© 2025, Veera Kemppi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505053072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505053072
Tiivistelmä
In the times of climate crisis many children and adults are experiencing ecoanxiety. Environmental education has potential to decrease ecoanxiety by teaching environmental knowledge and providing opportunities for protecting the environment. The United Nations has set 17 sustainable development goals (SDG) related to the environment, equality and economy that are expected to be achieved by 2030. Education has shown itself to be a key to achieving equality and spreading awareness and therefore environmental education can be a key to achieving SDGs. Environmental education aims at spreading environmental awareness, providing opportunities for protecting nature, improving children's nature connectedness through outdoor experiences and guiding them to shape values and gaining competences that are needed for the attainment of SDGs.
This literature review presents different approaches to environmental education - which are outdoor education, nature learning, global education and education for sustainable development - and how they connect to teaching SDGs. The study brings together current research on the evidence of environmental education in terms of promoting SDGs in primary school education.
This study shows that environmental education does contribute to the attainment of SDGs, and it has potential for educating children with knowledge and skills that are needed for pro-environmental actions and affects personal values and attitudes towards the environment. The relevant competences for SDGs are critical thinking, social skills, collaboration and problem-solving. Studies also showed some limitations that are seen on an international level presenting the teachers’ lack of knowledge and resources for teaching effective environmental education.
Based on the literature review, environmental education still requires more research on effective teaching methods and pedagogies and teachers globally would need to receive more education on teaching SDGs. Ilmastonmuutoksen aikakaudella moni kärsii ilmastoahdistuksesta. Ympäristökasvatuksella on mahdollisuus vähentää ilmastoahdistusta jakamalla tietoa ympäristöongelmista ja tarjoamalla mahdollisuuksia vaikuttaa ympäristön tilaan. Yhdistyneet Kansakunnat ovat jakaneet 17 kestävän kehityksen tavoitetta, jotka liittyvät ympäristöön, talouteen ja tasa-arvoon ja ne tulisi saavuttaa vuoteen 2030 mennessä. Yksi keino tavoitteiden saavuttamiseen on koulutus ja erityisesti
ympäristökasvatus. Ympäristökasvatuksen tavoitteina on ympäristötiedon levittäminen, vaikutusmahdollisuuksien tarjoaminen luonnon- ja ympäristönsuojeluun, lasten luontosuhteen kehittäminen erilaisten ulko-, ja luontokokemusten kautta sekä kestävän kehityksen tavoitteisiin liittyvien taitojen kehittäminen.
Tämä kirjallisuuskatsaus tarkastelee ympäristökasvatuksen roolia kestävän kehityksen tavoitteiden edistämisessä alakoulukontekstissa ja esittelee ympäristökasvatuksen eri lähestymistapoja ja metodeja, jotka ovat luonto- ja seikkailukasvatus, globaalikasvatus ja kestävän kehityksen kasvatus. Tämä kirjallisuuskatsaus kokoaa yhteen tämänhetkisen tutkimustiedon ympäristökasvatuksen merkityksestä kestävän kehityksen tavoitteissa.
Tämä tutkimus todistaa, että ympäristökasvatuksella pystytään edistämään kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista jakamalla tietoa ja tukemalla oppilaita arvomaailman ja asenteiden muodostamisessa ympäristöön liittyen. Kriittinen ajattelu, sosiaaliset taidot, yhteistyötaidot ja ongelmanratkaisukyky ovat taitoja, joita tarvitaan kestävän kehityksen toteutumisessa. Tutkimustulokset myös näyttävät, että opettajat eri puolilla maailmaa kokevat puutetta resursseissa ja tietotaidoissa opettaa toimivaa ympäristökasvatusta, ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteet osaksi opetusta.
Tämän kirjallisuuskatsauksen pohjalta ympäristökasvatus tarvitsee lisää tutkimusta toimivien opetusmetodien kannalta, sekä opettajat kansainvälisesti tarvitsevat lisää koulutusta ja tukea opettaa kestävän kehityksen tavoitteita.
This literature review presents different approaches to environmental education - which are outdoor education, nature learning, global education and education for sustainable development - and how they connect to teaching SDGs. The study brings together current research on the evidence of environmental education in terms of promoting SDGs in primary school education.
This study shows that environmental education does contribute to the attainment of SDGs, and it has potential for educating children with knowledge and skills that are needed for pro-environmental actions and affects personal values and attitudes towards the environment. The relevant competences for SDGs are critical thinking, social skills, collaboration and problem-solving. Studies also showed some limitations that are seen on an international level presenting the teachers’ lack of knowledge and resources for teaching effective environmental education.
Based on the literature review, environmental education still requires more research on effective teaching methods and pedagogies and teachers globally would need to receive more education on teaching SDGs.
ympäristökasvatus. Ympäristökasvatuksen tavoitteina on ympäristötiedon levittäminen, vaikutusmahdollisuuksien tarjoaminen luonnon- ja ympäristönsuojeluun, lasten luontosuhteen kehittäminen erilaisten ulko-, ja luontokokemusten kautta sekä kestävän kehityksen tavoitteisiin liittyvien taitojen kehittäminen.
Tämä kirjallisuuskatsaus tarkastelee ympäristökasvatuksen roolia kestävän kehityksen tavoitteiden edistämisessä alakoulukontekstissa ja esittelee ympäristökasvatuksen eri lähestymistapoja ja metodeja, jotka ovat luonto- ja seikkailukasvatus, globaalikasvatus ja kestävän kehityksen kasvatus. Tämä kirjallisuuskatsaus kokoaa yhteen tämänhetkisen tutkimustiedon ympäristökasvatuksen merkityksestä kestävän kehityksen tavoitteissa.
Tämä tutkimus todistaa, että ympäristökasvatuksella pystytään edistämään kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista jakamalla tietoa ja tukemalla oppilaita arvomaailman ja asenteiden muodostamisessa ympäristöön liittyen. Kriittinen ajattelu, sosiaaliset taidot, yhteistyötaidot ja ongelmanratkaisukyky ovat taitoja, joita tarvitaan kestävän kehityksen toteutumisessa. Tutkimustulokset myös näyttävät, että opettajat eri puolilla maailmaa kokevat puutetta resursseissa ja tietotaidoissa opettaa toimivaa ympäristökasvatusta, ja yhdistää kestävän kehityksen tavoitteet osaksi opetusta.
Tämän kirjallisuuskatsauksen pohjalta ympäristökasvatus tarvitsee lisää tutkimusta toimivien opetusmetodien kannalta, sekä opettajat kansainvälisesti tarvitsevat lisää koulutusta ja tukea opettaa kestävän kehityksen tavoitteita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]