Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia moniammatillisen tiimin yhteistyöstä
Kaarlela, Liisa (2025-05-03)
Kaarlela, Liisa
L. Kaarlela
03.05.2025
© 2025 Liisa Kaarlela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505033059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505033059
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia moniammatillisen tiimin yhteistyötä. Varhaiskasvatuksen ympäristössä on erilaisia tiimejä, joissa työskentelee monen ammattikunnan edustajia. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia opettajilla on tiimin sisäisestä moniammatillisesta yhteistyöstä. Varhaiskasvatuksen ympäristössä tarvitaan monen eri ammattikunnan asiantuntijan osaamista. Kyseisillä asiantuntijoilla on erilaisia näkemyksiä ja osaamista omalta alaltaan. Asiantuntijoiden välisen tiedonjaon vuoksi yhteistyön on oltava mahdollisimman sujuvaa. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset ovat yksilöllisiä, joihin voi vaikuttaa henkilöiden omat ajatukset. Aikaisemmat kokemukset yhteistyöstä voivat vaikuttaa tuleviin yhteistyötilanteisiin.
Tutkielmani on kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja hyödynnän narratiivista tutkimusmenetelmää. Kerään aineistoni kirjoituspyyntöjen ja haastatteluiden avulla. Haastatteluun osallistuu kolme opettajaa ja kirjallisia kertomuksia on kaksi. Opettajien kertomat kokemukset ovat narratiivisessa eli kerronnallisessa muodossa. Analyysini pohjautuu sisällönanalyysiin, jonka lisäksi hyödynnän teema-analyysiä. Jaan aineistoni analysoinnin aikana viiteen teemaan: tiimin moniammatillisuus, opettajien kokemuksia tiimistä, tiimin yhteistyö, tiedonjakaminen ja johtajan rooli. Analysoinnin lopussa yhdistän teemat saman yläteeman alle, joka on sosiaalinen työympäristö.
Tutkielman tuloksissa on huomattavissa monenlaisia kokemuksia. Opettajilla on ollut pääasiallisesti positiivisia kokemuksia oman tiimin yhteistyöstä. Taas muutamassa kertomuksessa on havaittavissa yhteistyötä haastavia kokemuksia. Tuloksissa on lisäksi havaittavissa, että tiimeissä työskentelee monen ammattikunnan asiantuntijoita. Monen ammattikunnan osallistuminen yhteistyöhön tekee siitä moniammatillisen. Opettajat kokevat moniammatilliset asiantuntijat rikkautena ja arvostavat heidän työpanostaan omassa tiimissään. Opettajat saavat eri alojen asiantuntijoilta erilaisia näkökulmia tarkastella tilanteita. Opettajien kertomuksista käy ilmi, että johtajan rooli ja tuki on osa tiimin toimintaa. Häneltä voidaan erikseen pyytää tukea erilaissa haasteissa.
Tuloksista voidaan havaita, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on moniammatillisesta yhteistyöstä. Heidän kokemuksien avulla saadaan selville, millaista yhteistyötä heidän työssään voi olla. Tiedon lisääminen ja yhteinen ymmärtäminen nostetaan esille, mitkä voidaan nähdä opettajille merkittävinä aiheina. Näiden tietojen perusteella moniammatillinen yhteistyö on merkittävässä roolissa varhaiskasvatuksen opettajien työtä. Tukemalla ja vahvistamalla moniammatillista yhteistyötä, voidaan lisätä tiedon jakautumista asiantuntijoiden välillä. Tällöin voidaan laajentaa yksilöiden osaamista ja asiantuntijuutta.
Tutkielmani on kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja hyödynnän narratiivista tutkimusmenetelmää. Kerään aineistoni kirjoituspyyntöjen ja haastatteluiden avulla. Haastatteluun osallistuu kolme opettajaa ja kirjallisia kertomuksia on kaksi. Opettajien kertomat kokemukset ovat narratiivisessa eli kerronnallisessa muodossa. Analyysini pohjautuu sisällönanalyysiin, jonka lisäksi hyödynnän teema-analyysiä. Jaan aineistoni analysoinnin aikana viiteen teemaan: tiimin moniammatillisuus, opettajien kokemuksia tiimistä, tiimin yhteistyö, tiedonjakaminen ja johtajan rooli. Analysoinnin lopussa yhdistän teemat saman yläteeman alle, joka on sosiaalinen työympäristö.
Tutkielman tuloksissa on huomattavissa monenlaisia kokemuksia. Opettajilla on ollut pääasiallisesti positiivisia kokemuksia oman tiimin yhteistyöstä. Taas muutamassa kertomuksessa on havaittavissa yhteistyötä haastavia kokemuksia. Tuloksissa on lisäksi havaittavissa, että tiimeissä työskentelee monen ammattikunnan asiantuntijoita. Monen ammattikunnan osallistuminen yhteistyöhön tekee siitä moniammatillisen. Opettajat kokevat moniammatilliset asiantuntijat rikkautena ja arvostavat heidän työpanostaan omassa tiimissään. Opettajat saavat eri alojen asiantuntijoilta erilaisia näkökulmia tarkastella tilanteita. Opettajien kertomuksista käy ilmi, että johtajan rooli ja tuki on osa tiimin toimintaa. Häneltä voidaan erikseen pyytää tukea erilaissa haasteissa.
Tuloksista voidaan havaita, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on moniammatillisesta yhteistyöstä. Heidän kokemuksien avulla saadaan selville, millaista yhteistyötä heidän työssään voi olla. Tiedon lisääminen ja yhteinen ymmärtäminen nostetaan esille, mitkä voidaan nähdä opettajille merkittävinä aiheina. Näiden tietojen perusteella moniammatillinen yhteistyö on merkittävässä roolissa varhaiskasvatuksen opettajien työtä. Tukemalla ja vahvistamalla moniammatillista yhteistyötä, voidaan lisätä tiedon jakautumista asiantuntijoiden välillä. Tällöin voidaan laajentaa yksilöiden osaamista ja asiantuntijuutta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37688]