Luokanopettajan perusteet sekä menetelmät oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ylläpitämiselle alakouluopetuksessa
Manninen, Riku (2025-05-02)
Manninen, Riku
R. Manninen
02.05.2025
© 2025 Riku Manninen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505023056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505023056
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella millä tavoin opettaja voi ylläpitää alakouluikäisten fyysistä aktiivisuutta osana kouluarkea sekä tutkia tätä fyysisen aktiivisuuden vaikutusta oppi-laiden oppimiseen ja kouluhyvinvointiin. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä lasten ja nuor-ten fyysinen aktiivisuus ja suorituskyky ovat olleet viime vuosina laskussa. Haittoihin pyritään aktiiviesti puuttumaan koulun puolella vähentämällä pitkäjaksoista istumista, lisäämällä koulu-päivien aikaista liikuntaa sekä aktivoimalla lapsia liikunnan riemun pariin.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmaan valikoituneet tutkimusaineistot on tehty Australiassa, Hollannissa, Kanadassa, Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Tutkielman avulla pyrin saamaan vastauksia siihen millä tavoin fyysisen aktiivisuus vaikuttaa oppimiseen ja kouluhyvinvointiin alakouluikäisellä lapsella, jonka lisäksi keskityn selvittämään millaisin keinoin opettaja voi tukea ja ylläpitää tätä fyysistä aktiivisuutta. Keskeisimmät käsitteet tutkielmassa ovat fyysinen aktiivisuus, liikuntakasvatus ja toiminnallinen oppiminen.
Koulupäivän aikaisella fyysisellä aktiivisuudella on positiivisia vaikutuksia oppilaiden oppimiseen ja kouluhyvinvointiin. Fyysisellä aktiivisuudella on myös myönteinen vaikutus yhteisölli-syyteen, psyykkiseen hyvinvointiin sekä prososiaaliseen käytökseen osana kouluarkea. Opettajat voivat edistää fyysistä aktiivisuutta tarjoamalla monipuolisia liikuntamahdollisuuksia ja kan-nustamalla oppilaita osallistumaan liikunnallisiin tuokioihin koulupäivän aikana. Liikunnan integrointi oppitunneille, välitunneille ja koulun ympäristöön tukee aktiivisuutta, mutta liikunnan epätasa-arvo, kuten sukupuoli- ja sosiaalinen tausta, voivat vaikuttaa osallistumiseen. Opettajat voivat edistää fyysistä aktiivisuutta myös muokkaamalla opetustiloja, välituntipihoja ja lisäämällä liikuntatunteja.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmaan valikoituneet tutkimusaineistot on tehty Australiassa, Hollannissa, Kanadassa, Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Tutkielman avulla pyrin saamaan vastauksia siihen millä tavoin fyysisen aktiivisuus vaikuttaa oppimiseen ja kouluhyvinvointiin alakouluikäisellä lapsella, jonka lisäksi keskityn selvittämään millaisin keinoin opettaja voi tukea ja ylläpitää tätä fyysistä aktiivisuutta. Keskeisimmät käsitteet tutkielmassa ovat fyysinen aktiivisuus, liikuntakasvatus ja toiminnallinen oppiminen.
Koulupäivän aikaisella fyysisellä aktiivisuudella on positiivisia vaikutuksia oppilaiden oppimiseen ja kouluhyvinvointiin. Fyysisellä aktiivisuudella on myös myönteinen vaikutus yhteisölli-syyteen, psyykkiseen hyvinvointiin sekä prososiaaliseen käytökseen osana kouluarkea. Opettajat voivat edistää fyysistä aktiivisuutta tarjoamalla monipuolisia liikuntamahdollisuuksia ja kan-nustamalla oppilaita osallistumaan liikunnallisiin tuokioihin koulupäivän aikana. Liikunnan integrointi oppitunneille, välitunneille ja koulun ympäristöön tukee aktiivisuutta, mutta liikunnan epätasa-arvo, kuten sukupuoli- ja sosiaalinen tausta, voivat vaikuttaa osallistumiseen. Opettajat voivat edistää fyysistä aktiivisuutta myös muokkaamalla opetustiloja, välituntipihoja ja lisäämällä liikuntatunteja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37692]