Koululiikunnan ja sen opetustyylien rooli sosiaalisten taitojen oppimisessa
Ranta, Tuomas (2025-05-02)
Ranta, Tuomas
T. Ranta
02.05.2025
© 2025 Tuomas Ranta. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505023032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202505023032
Tiivistelmä
Kandidaatin työni on narratiivinen kirjallisuuskatsaus koululiikunnan, sosiaalisten taitojen ja liikunnan opetustyylien yhteydestä. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia sosiaalisia taitoja oppilaat voivat oppia koulussa ja millaisilla liikunnan opetustyyleillä voidaan tukea sosiaalista kehitystä. Tutkimukset osoittavat koululiikunnan olevan osa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä. Koululiikunnan sosiaalisia hyötyjä on tutkittu vähemmän kuin fyysisiä ja henkisiä hyötyjä. Aihe on tärkeä, sillä sosiaalinen kehitys on kokonaisvaltaisen kasvun kannalta hyvin tärkeää.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että liikunnan oppitunnit tukevat sosiaalisia taitoja kuten yhteistyötaidot, kunnioitus, vastuun ottaminen, myötätunto, auttaminen, empatia, ongelmanratkaisukyky ja vuorovaikutus. Näiden lisäksi koululiikunnassa voidaan harjoitella altruistista toimintaa eli sisäistä halua auttaa toisia ilman ulkoista palkkiota. Tutkimuksen mukaan oppilaat voivat oppia sosiaalisia taitoja, jos opettaja kiinnittää niihin huomiota tuntia suunnitellessa ja oppitunnin aikana.
Tutkimuksessa tutkittiin Mosstonin ja Ashworthin opetustyylejä. Tutkimus tuloksien mukaan opetustyylit, jotka suosivat pari tai ryhmätyötä tukevat sosiaalista kehitystä Tällaisia opetustyylejä ovat pariohjaus, ohjattu oivaltaminen, erilaiset ratkaisut ja ongelmanratkaisu. Lisäksi tutkimukseni mukaan itsearviointi voi kehittää sosioemotionaalisia taitoja, kuten itsetuntemusta. Tutkimuksen perusteella voitiin tehdä johtopäätös, ettei komentotyyli, tehtäväopetus, eriytyvä opetus, yksilöllinen ohjelma ja yksilöllinen opetusohjelma suoraa tue sosiaalisten taitojen oppimista.
Tutkimukseni mukaan Mosstonin ja Ashworthin opetustyylejä pitäisi tutkia myös sosiaalisen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa käy ilmi, ettei opettajat käytä kaikkia opetustyylejä saman verran. Tutkimuksessani kävi ilmi, että opettajalla on iso valta ja vastuu ottaa huomioon liikunnan oppitunneilla sosiaaliset tavoitteet ja niiden opettaminen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että liikunnan oppitunnit tukevat sosiaalisia taitoja kuten yhteistyötaidot, kunnioitus, vastuun ottaminen, myötätunto, auttaminen, empatia, ongelmanratkaisukyky ja vuorovaikutus. Näiden lisäksi koululiikunnassa voidaan harjoitella altruistista toimintaa eli sisäistä halua auttaa toisia ilman ulkoista palkkiota. Tutkimuksen mukaan oppilaat voivat oppia sosiaalisia taitoja, jos opettaja kiinnittää niihin huomiota tuntia suunnitellessa ja oppitunnin aikana.
Tutkimuksessa tutkittiin Mosstonin ja Ashworthin opetustyylejä. Tutkimus tuloksien mukaan opetustyylit, jotka suosivat pari tai ryhmätyötä tukevat sosiaalista kehitystä Tällaisia opetustyylejä ovat pariohjaus, ohjattu oivaltaminen, erilaiset ratkaisut ja ongelmanratkaisu. Lisäksi tutkimukseni mukaan itsearviointi voi kehittää sosioemotionaalisia taitoja, kuten itsetuntemusta. Tutkimuksen perusteella voitiin tehdä johtopäätös, ettei komentotyyli, tehtäväopetus, eriytyvä opetus, yksilöllinen ohjelma ja yksilöllinen opetusohjelma suoraa tue sosiaalisten taitojen oppimista.
Tutkimukseni mukaan Mosstonin ja Ashworthin opetustyylejä pitäisi tutkia myös sosiaalisen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa käy ilmi, ettei opettajat käytä kaikkia opetustyylejä saman verran. Tutkimuksessani kävi ilmi, että opettajalla on iso valta ja vastuu ottaa huomioon liikunnan oppitunneilla sosiaaliset tavoitteet ja niiden opettaminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37957]