Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten ajatukset ja kokemukset esiopetuksen ja peruskoulun nivelvaiheessa

Pihlajamaa, Akseli (2025-04-30)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202504303022.pdf (465.4Kt)
nbnfioulu-202504303022_mods.xml (10.71Kt)
nbnfioulu-202504303022_pdfa_report.xml (241.5Kt)
Lataukset: 


Pihlajamaa, Akseli
A. Pihlajamaa
30.04.2025
© 2025, Akseli Pihlajamaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504303022
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma käsittelee lasten ajatuksia ja kokemuksia esiopetuksen ja peruskoulun siirtymävaiheessa. Tutkielmassa syvennytään lasten kokemuksiin ja ajatuksiin tässä merkittävässä koulutuksen nivelvaiheessa ja niihin tekijöihin, jotka vaikuttavat lasten ajatuksiin ja kokemuksiin koulusiirtymässä. Tavoitteena on tuottaa tietoa, minkä avulla voidaan parantaa lasten siirtymäkokemuksia ja tämän tiedon avulla voidaan kehittää opettajien ammattitaitoa.

Tutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena. Tämän metodin avulla keräsin aikaisempaa tutkimusta ja tietoa aiheesta ja keräsin sen uudeksi kokonaisuudeksi. Vertailin eri puolilla maailmaa tehtyä tutkimusta ja etsin yhdistäviä trendejä lasten kokemuksissa koulusiirtymässä. Tutkielman pohjana toimii vertaisarvioidut lähteet. Käytetty kirjallisuus on kansainvälistä, sekä kotimaista. Päätuloksena on se, että lapsille kaikkein tärkein asia koulusiirtymässä on vertaissuhteet. Lapset ovat huolissaan siitä, jäävätkö he jälkeen muista oppilaista, mutta ovat innoissaan uusien ystävien saamisesta. Lapset ovat innoissaan koulun aloittamisesta, mutta ovat huolissaan taidostaan ja siitä selviävätkö he peruskoulussa. Lapset myös jäivät kaipaamaan esikoululle ominaista vapaata leikkiä, mikä puuttuu peruskoulusta. Tulokset osoittavat, että esiopetuksen opettajien ja peruskoulun opettajien tulisi tehdä yhteistyötä mahdollisimman sujuvan koulusiirtymän mahdollistamiseksi.

Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että yhteiskunta luo lapsille tietynlaisen kuvan peruskoulusta, mikä ei aina vastaa todellisuutta. Oppilaille tulee tarjota mahdollisuuksia tutustua peruskouluun jo esikoulun aikana ja eri kouluasteiden opettajien tulee tehdä yhteistyötä. Tämän lisäksi vapaan leikin mahdollistaminen ensimmäisen luokan alussa voi kasvattaa oppilaiden opiskelumotivaatiota.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37920]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen