Sosiaalisen median yhteys nuorten empatiatasoihin
Kuha, Marjo (2025-04-30)
Kuha, Marjo
M. Kuha
30.04.2025
© 2025 Marjo Kuha. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504303014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504303014
Tiivistelmä
Empatia on keskeinen tekijä nuorten psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kannalta. Suuri osa nuorten sosiaalisesta kanssakäynnistä tapahtuu nykyään sosiaalisen median kautta, joten on tärkeää ymmärtää, miten sosiaalisen median käyttö vaikuttaa empatian kokemiseen ja ilmentämiseen. On tärkeää lisätä ymmärrystä sosiaalisen median vaikutuksista nuorten empatiaan, jotta heille voidaan luoda turvallinen ja myönteinen kasvuympäristö myös sosiaalisen median kontekstissa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys sosiaalisen median käytöllä on nuorten empatiatasoihin. Tuloksilla pyritään tukemaan opettajia, vanhempia, nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia sekä päättäjiä ohjeistettaessa nuorten sosiaalisen median käyttöä. Empatian vahvistaminen voi edistää positiivista vuorovaikutusta ja ehkäistä verkossa tapahtuvaa kiusaamista.
Aineistohaku toteutettiin maaliskuussa 2025 käyttäen luotettavia tieteellisiä tietokantoja; Medic, PubMed, CINAHL ja Scopus. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin kuusi (n=6) tutkimusartikkelia ja aineisto analysoitiin narratiivisen synteesin keinoin. Aineistosta muodostettiin kaksi tutkimuskysymykseen vastaavaa pääkategoriaa. Muodostetut kategoriat ovat 1) sosiaalisen median yhteys korkeaan empatiatasoon, 2) sosiaalisen median yhteys matalaa empatiatasoon.
Tulosten perusteella sosiaalisen median vaikutus nuorten empatiaan riippuu sen käyttömotiivista, sisällöstä ja käyttöajasta. Siksi on tärkeää tukea nuoria käyttämään sosiaalista mediaa tiedostavasti ja rakentavasti sekä rohkaista heitä luomaan ja kuluttamaan myönteistä sisältöä, joka tukee empatian kehitystä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys sosiaalisen median käytöllä on nuorten empatiatasoihin. Tuloksilla pyritään tukemaan opettajia, vanhempia, nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia sekä päättäjiä ohjeistettaessa nuorten sosiaalisen median käyttöä. Empatian vahvistaminen voi edistää positiivista vuorovaikutusta ja ehkäistä verkossa tapahtuvaa kiusaamista.
Aineistohaku toteutettiin maaliskuussa 2025 käyttäen luotettavia tieteellisiä tietokantoja; Medic, PubMed, CINAHL ja Scopus. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin kuusi (n=6) tutkimusartikkelia ja aineisto analysoitiin narratiivisen synteesin keinoin. Aineistosta muodostettiin kaksi tutkimuskysymykseen vastaavaa pääkategoriaa. Muodostetut kategoriat ovat 1) sosiaalisen median yhteys korkeaan empatiatasoon, 2) sosiaalisen median yhteys matalaa empatiatasoon.
Tulosten perusteella sosiaalisen median vaikutus nuorten empatiaan riippuu sen käyttömotiivista, sisällöstä ja käyttöajasta. Siksi on tärkeää tukea nuoria käyttämään sosiaalista mediaa tiedostavasti ja rakentavasti sekä rohkaista heitä luomaan ja kuluttamaan myönteistä sisältöä, joka tukee empatian kehitystä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]