”Se on sillon koti mukana” : koti, liikkuvuus ja karavaanarimatkailu
Parviainen, Milla (2025-04-29)
Parviainen, Milla
M. Parviainen
29.04.2025
© 2025 Milla Parviainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504292977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504292977
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee karavaanarimatkailua sekä karavaanarimatkailun käytänteitä ja sen taustalla olevia motiiveja. Tutkimukseni on etnografinen tutkimus leirintäalueella majoittuvista karavaanarimatkailijoista. Tutkimukseni aineisto on kerätty kesän 2024 aikana. Aineistoni koostuu kesätöiden ohella tehdystä osallistuvasta havainnoinnista ja havainnoista koostetusta kenttäpäiväkirjasta. Kenttäpäiväkirjan lisäksi aineistoon sisältyy kaksi parihaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä on teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia kodin kulttuurisia malleja karavaanarit antavat karavaanarimatkailulle.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu kognitiivisen antropologian ja kodin kulttuuristen mallien ympärille. Viitekehyksen rakentamisessa on lisäksi hyödynnetty geertziläistä tulkitsevaa antropologiaa ja Victor Turnerin liminaalitilan sekä communitaksen käsitteitä karavaanarimatkojen ja niiden aikana syntyvän yhteisöllisyyden ja yhteistunteen tarkastelussa.
Tutkimukseni pohjalta olen huomannut, että karavaanarimatkailun suosion kasvun seurauksena myös leirintäalueiden ja matkailuajoneuvojen varusteet ovat kehittyneet. Karavaanarimatkailun taustalla olevia motiiveja ovat muun muassa vapaus, yhteisöllisyys ja omien tavaroiden sekä tilan mukana kulkeminen. Karavaanarimatkailulle yleiset piirteet ja käsitykset matkailuajoneuvon muodostamasta omasta tilasta olivat myös rinnastettavissa kodille annettuihin merkityksiin. ”Koti” karavaanarimatkailussa on puhetapa, jossa karavaanareiden ”koti” sijoittuu todellisen ja ei-todellisen kodin välimaastoon. Karavaanareiden ”koti” rakentuu kodin tavoin järjestyksen, vapauden ja oman ympärille. Karavaanareiden ”kodin” ollessa puhetapa voidaan myös todeta, että karavaanarimatkailussa ”koti” on eräänlainen liminaalitila. Karavaanarimatkailussa ”kodin” ja matkan välisessä liminaalitilassa muodostuu myös hetkellinen yhteisö, communitas. Karavaanarien yhteisö on havaittavissa niin tervehtimiskäytännöissä liikenteessä kuin esimerkiksi karavaanarinumeroiden horisontaalisen rakenteen kautta.
Tutkimukseni perusteella voikin todeta, että karavaanarimatkailussa koti ja matka eivät ole toistensa vastakohtia, vaan karavaanarimatkailu on eräänlainen kodin ja matkan välinen liminaalitila. Vaikka kodin ja matkan liminaalissa karavaanarit rinnastavat kodin matkailuajoneuvoonsa, on todellinen koti kuitenkin jossain aivan muualla.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu kognitiivisen antropologian ja kodin kulttuuristen mallien ympärille. Viitekehyksen rakentamisessa on lisäksi hyödynnetty geertziläistä tulkitsevaa antropologiaa ja Victor Turnerin liminaalitilan sekä communitaksen käsitteitä karavaanarimatkojen ja niiden aikana syntyvän yhteisöllisyyden ja yhteistunteen tarkastelussa.
Tutkimukseni pohjalta olen huomannut, että karavaanarimatkailun suosion kasvun seurauksena myös leirintäalueiden ja matkailuajoneuvojen varusteet ovat kehittyneet. Karavaanarimatkailun taustalla olevia motiiveja ovat muun muassa vapaus, yhteisöllisyys ja omien tavaroiden sekä tilan mukana kulkeminen. Karavaanarimatkailulle yleiset piirteet ja käsitykset matkailuajoneuvon muodostamasta omasta tilasta olivat myös rinnastettavissa kodille annettuihin merkityksiin. ”Koti” karavaanarimatkailussa on puhetapa, jossa karavaanareiden ”koti” sijoittuu todellisen ja ei-todellisen kodin välimaastoon. Karavaanareiden ”koti” rakentuu kodin tavoin järjestyksen, vapauden ja oman ympärille. Karavaanareiden ”kodin” ollessa puhetapa voidaan myös todeta, että karavaanarimatkailussa ”koti” on eräänlainen liminaalitila. Karavaanarimatkailussa ”kodin” ja matkan välisessä liminaalitilassa muodostuu myös hetkellinen yhteisö, communitas. Karavaanarien yhteisö on havaittavissa niin tervehtimiskäytännöissä liikenteessä kuin esimerkiksi karavaanarinumeroiden horisontaalisen rakenteen kautta.
Tutkimukseni perusteella voikin todeta, että karavaanarimatkailussa koti ja matka eivät ole toistensa vastakohtia, vaan karavaanarimatkailu on eräänlainen kodin ja matkan välinen liminaalitila. Vaikka kodin ja matkan liminaalissa karavaanarit rinnastavat kodin matkailuajoneuvoonsa, on todellinen koti kuitenkin jossain aivan muualla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]