Median monisuorittamisen yhteydet nuorten mielen hyvinvointiin
Valtonen, Tytti (2025-04-28)
Valtonen, Tytti
T. Valtonen
28.04.2025
© 2025 Tytti Valtonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504282953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504282953
Tiivistelmä
Median monisuorittaminen on verrattain tuore ilmiö, jonka vaikutuksia mielen hyvinvointiin tutkitaan yhä enemmän. Samanaikaisesti nuorten mielen hyvinvoinnin heikkeneminen on herättänyt kasvavaa huolta, mikä korostaa tarvetta ymmärtää median monisuorittamisen yhteyttä mielen hyvinvointiin. Koska älypuhelimet ja median käyttö ovat kiinteä osa nuorten arkea, on tärkeää selvittää, millä tavoin nämä tekijät voivat vaikuttaa heidän mielen hyvinvointiinsa.
Tutkielman tarkoituksena on kuvata median monisuorittamisen yhteyttä nuorten mielen hyvinvointiin. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat hyödyntää nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku suoritettiin helmikuussa 2025 alan keskeisistä tietokannoista; Scopus, CINAHL (EBSCO), PubMed, Medline (Ovid) ja Medic. Tutkielman aineisto koostui viidestä alkuperäistutkimuksesta, jotka on julkaistu vuosina 2018–2025. Aineistonanalyysimenetelmä oli narratiivinen synteesi, jossa aineistoista muodostettiin kaksi tutkimuskysymykseen vastaavaa pääkategoriaa: 1) Median monisuorittamisen suora ja välillinen yhteys nuorten mielenhyvinvointiin ja 2) Median monisuorittaminen nuorten välttely- ja selviytymisstrategiana.
Tutkielman tulosten perusteella tunnistettiin kaksi pääasiallista vaikutusmekanismia median monisuorittamisen ja nuorten mielen hyvinvoinnin välillä. Yhteys voi olla joko suora tai välillinen. Median monisuorittaminen on johdonmukaisesti yhteydessä heikentyneeseen mielen hyvinvointiin, kuten ahdistuneisuuteen ja masennukseen. Vuorovaikutustilanteiden aikainen median monisuorittaminen voi vaikuttaa nuorten ystävyyssuhteisiin, esimerkiksi vähentämällä vuorovaikutukselle omistettua aikaa tai heikentämällä vuorovaikutustaitoja. Median monisuorittaminen voi lisätä negatiivista huomioharhaa, joka ohjaa nuorten tarkkaavaisuutta herkemmin kielteisiin ärsykkeisiin ja on yhdistetty heikentyneeseen mielen hyvinvointiin. Tulosten mukaan nuoret käyttävät median monisuorittamista usein keinona selviytyä stressaavista, ahdistavista tai epämiellyttävistä tilanteista, joka voi olla toimiva lyhyellä aikavälillä. Pitkällä aikavälillä jatkuva monisuorittaminen voi kuitenkin johtaa kognitiiviseen ylikuormittumiseen, heikentää stressinsietokykyä ja altistaa mielenterveyden ongelmille. Tämä voi muodostaa negatiivisen kierteen, jossa median monisuorittamista käytetään tunnesäätelyn keinona, vaikka se tosiasiassa heikentää mielen hyvinvointia.
Tutkimus median monisuorittamisen yhteyksistä mielen hyvinvointiin on vielä melko tuoretta. Tutkielman tuloksista nousi esiin merkittävä yhteys median monisuorittamisen ja nuorten mielen hyvinvoinnin välillä. Tämän tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta tarve jatkotutkimuksille, jotka syventäisivät ymmärrystä median monisuorittamisen ja nuorten mielen hyvinvoinnin välisistä yhteyksistä.
Tutkielman tarkoituksena on kuvata median monisuorittamisen yhteyttä nuorten mielen hyvinvointiin. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat hyödyntää nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku suoritettiin helmikuussa 2025 alan keskeisistä tietokannoista; Scopus, CINAHL (EBSCO), PubMed, Medline (Ovid) ja Medic. Tutkielman aineisto koostui viidestä alkuperäistutkimuksesta, jotka on julkaistu vuosina 2018–2025. Aineistonanalyysimenetelmä oli narratiivinen synteesi, jossa aineistoista muodostettiin kaksi tutkimuskysymykseen vastaavaa pääkategoriaa: 1) Median monisuorittamisen suora ja välillinen yhteys nuorten mielenhyvinvointiin ja 2) Median monisuorittaminen nuorten välttely- ja selviytymisstrategiana.
Tutkielman tulosten perusteella tunnistettiin kaksi pääasiallista vaikutusmekanismia median monisuorittamisen ja nuorten mielen hyvinvoinnin välillä. Yhteys voi olla joko suora tai välillinen. Median monisuorittaminen on johdonmukaisesti yhteydessä heikentyneeseen mielen hyvinvointiin, kuten ahdistuneisuuteen ja masennukseen. Vuorovaikutustilanteiden aikainen median monisuorittaminen voi vaikuttaa nuorten ystävyyssuhteisiin, esimerkiksi vähentämällä vuorovaikutukselle omistettua aikaa tai heikentämällä vuorovaikutustaitoja. Median monisuorittaminen voi lisätä negatiivista huomioharhaa, joka ohjaa nuorten tarkkaavaisuutta herkemmin kielteisiin ärsykkeisiin ja on yhdistetty heikentyneeseen mielen hyvinvointiin. Tulosten mukaan nuoret käyttävät median monisuorittamista usein keinona selviytyä stressaavista, ahdistavista tai epämiellyttävistä tilanteista, joka voi olla toimiva lyhyellä aikavälillä. Pitkällä aikavälillä jatkuva monisuorittaminen voi kuitenkin johtaa kognitiiviseen ylikuormittumiseen, heikentää stressinsietokykyä ja altistaa mielenterveyden ongelmille. Tämä voi muodostaa negatiivisen kierteen, jossa median monisuorittamista käytetään tunnesäätelyn keinona, vaikka se tosiasiassa heikentää mielen hyvinvointia.
Tutkimus median monisuorittamisen yhteyksistä mielen hyvinvointiin on vielä melko tuoretta. Tutkielman tuloksista nousi esiin merkittävä yhteys median monisuorittamisen ja nuorten mielen hyvinvoinnin välillä. Tämän tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta tarve jatkotutkimuksille, jotka syventäisivät ymmärrystä median monisuorittamisen ja nuorten mielen hyvinvoinnin välisistä yhteyksistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37957]