Henkilöautojen runko- ja korimateriaalien elinkaariarviointi
Nurminen, Aatu (2025-04-25)
Nurminen, Aatu
A. Nurminen
25.04.2025
© 2025 Aatu Nurminen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504252917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504252917
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, mitkä henkilöautojen rungossa tai korissa käytettävät materiaalit olisivat ympäristön kannalta kestävimpiä koko elinkaari huomioiden. Työssä tutkittiin materiaalivalintojen vaikutusta ajoneuvojen kasvihuonepäästöihin ja energiankulutukseen elinkaaren eri vaiheissa: tuotannossa, käyttövaiheessa ja käytöstä poistossa. Koko elinkaaren huomiointi on tärkeää, jotta voidaan kokonaisvaltaisesti tarkastella materiaalien ympäristövaikutuksia.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkittiin henkilöautoista tehtyjä elinkaariarviointeja. Tulokset on koottu Das (2014), Mayyas et al. (2012) ja Sun et al. (2017) elinkaariarvioinneista, joissa käsiteltiin (kehittyneitä) korkealujuusteräksiä, alumiinia, magnesiumia ja hiili- sekä lasikuitua osana henkilöautojen runkoa tai koria.
Tutkimuksista huomattiin, kuinka alumiini oli kestävin vaihtoehto elinkaariarvioinnin näkökulmasta. Alumiinin tuotanto on energiaintensiivistä, mutta sen keveys pienentää käytönaikaisia päästöjä ja sen hyvä kierrätettävyys kompensoi tuotantovaiheen päästöjä. Magnesium vaikutti myös kestävältä vaihtoehdolta sen keveyden ansiosta, tosin siihen sisältyi epävarmuuksia. Korkealujuusteräksissä olisi potentiaalia kestäväksi vaihtoehdoksi, mutta niiden käytön hyödyistä ei ollut täysin yksimielistä näyttöä. Tutkimukset osoittivat, että hiili- ja lasikuitu eivät vielä ole kestäviä materiaaliratkaisuja autoihin. Hiili- ja lasikuitu ovat kevyitä vaihtoehtoja, jotka vähentävät käytönaikaisia päästöjä. Kuitenkin niiden valmistus on suuresti ympäristöä kuormittavaa ja kierrätettävyys heikkoa, joten ne osoittautuivat vähiten kestäväksi vaihtoehdoksi.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkittiin henkilöautoista tehtyjä elinkaariarviointeja. Tulokset on koottu Das (2014), Mayyas et al. (2012) ja Sun et al. (2017) elinkaariarvioinneista, joissa käsiteltiin (kehittyneitä) korkealujuusteräksiä, alumiinia, magnesiumia ja hiili- sekä lasikuitua osana henkilöautojen runkoa tai koria.
Tutkimuksista huomattiin, kuinka alumiini oli kestävin vaihtoehto elinkaariarvioinnin näkökulmasta. Alumiinin tuotanto on energiaintensiivistä, mutta sen keveys pienentää käytönaikaisia päästöjä ja sen hyvä kierrätettävyys kompensoi tuotantovaiheen päästöjä. Magnesium vaikutti myös kestävältä vaihtoehdolta sen keveyden ansiosta, tosin siihen sisältyi epävarmuuksia. Korkealujuusteräksissä olisi potentiaalia kestäväksi vaihtoehdoksi, mutta niiden käytön hyödyistä ei ollut täysin yksimielistä näyttöä. Tutkimukset osoittivat, että hiili- ja lasikuitu eivät vielä ole kestäviä materiaaliratkaisuja autoihin. Hiili- ja lasikuitu ovat kevyitä vaihtoehtoja, jotka vähentävät käytönaikaisia päästöjä. Kuitenkin niiden valmistus on suuresti ympäristöä kuormittavaa ja kierrätettävyys heikkoa, joten ne osoittautuivat vähiten kestäväksi vaihtoehdoksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37699]