Constructing regulation of learning through collaborative interaction : focus on group members' contributions
Ahola, Sara (2025-05-16)
© University of Oulu, 2025. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2025. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504072448
Kuvaus
Tiivistelmä
Collaborative learning is an essential way to build shared knowledge among multiple people working towards the same goal. It presupposes ongoing interaction and requires group members to tackle challenges that may arise by supporting others (co-regulation, CoRL) and engaging in regulating their learning process together as a group (socially shared regulation, SSRL). The objective of this dissertation is to explore how regulation of learning is constructed in the interaction between group members during collaborative learning (CL), as well as to investigate the interplay between their contributions and motivational and emotional conditions.
This dissertation consists of three studies from two datasets comprising the collaborative work of small student groups. The first dataset was collected from university students’ business simulation tasks, and the second from a seventh grade physics classroom. A process-oriented approach was the primary method, with an in-depth video investigation of group members’ contributions to regulation supplemented by their self-reported self-efficacy beliefs and the groups’ affective states, as determined by a combination of observable emotional expressions and physiological data.
The results indicate that group members contribute to regulation in qualitatively nuanced ways. The dynamics of these contributions are consistent with the theoretical understanding of CoRL and SSRL, indicating that contributions in CoRL shape it into a process in which interaction focuses on guiding and following, whereas SSRL manifests as a repertoire of contributions, building interaction on co-construction and negotiated consensus. The results also indicate that motivational and emotional conditions can empower or constrain regulation contributions in CL interactions.
This dissertation highlights that the nature of group members’ contributions defines how regulation is structured in groups and how it progresses in interactions during CL. Furthermore, motivational and emotional conditions are intertwined with the ways in which learners engage in CoRL and SSRL. All these interrelated factors play a key role in CL by adjusting the unfolding of situational regulation dynamics. The findings of this dissertation hold potential for strengthening the foundations of learning by breaking down complex regulation processes into concrete, exemplified steps.
Yhteisöllinen oppiminen on olennainen tapa rakentaa jaettua tietoa samaa tavoitetta kohti työskentelevien ihmisten kesken. Se edellyttää jatkuvaa vuorovaikutusta sekä ryhmän jäsenten valmiutta kohdata haasteita tukemalla toisiaan (yhteissäätely, CoRL) ja säätelemällä oppimisprosessiaan yhdessä ryhmänä (sosiaalisesti jaettu säätely, SSRL). Tämän väitöskirjan tavoitteena on tutkia, miten oppimisen säätely rakentuu ryhmän jäsenten välisessä vuorovaikutuksessa yhteisöllisen oppimisen aikana sekä miten ryhmän jäsenten kontribuutiot ja motivaatio- ja tunnetilat kietoutuvat yhteen.
Tämä väitöskirja koostuu kolmesta tutkimuksesta, jotka pohjautuvat kahteen aineistoon pienryhmien yhteisöllisestä työskentelystä. Ensimmäinen aineisto kerättiin yliopisto-opiskelijoilta yrityssimulaatiotehtävän yhteydessä. Toinen aineisto on peräisin 7. luokan fysiikan luokkahuonekontekstista. Keskeisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin prosessiorientoitunutta lähestymistapaa, joka perustui ryhmän jäsenten oppimisen säätelyyn liittyvien kontribuutioiden syvälliseen videoanalyysiin. Tätä täydensivät kyselyt oppijoiden minäpystyvyysuskomusista sekä ryhmien tunnetilat, jotka määriteltiin havaittavien tunneilmaisujen ja fysiologisten mittausten yhdistelmällä.
Tulokset osoittavat, että ryhmän jäsenet kontribuoivat oppimisen säätelyyn monin eri tavoin. Näiden kontribuutioiden dynamiikka on johdonmukainen CoRL:n ja SSRL:n teoreettisten käsitysten kanssa. CoRL:n aikana vuorovaikutus keskittyy ohjaamiseen ja seuraamiseen, kun taas SSRL ilmenee vuorovaikutusta rakentavien ja neuvoteltua konsensusta tavoittelevien kontribuutioiden valikoimana. Tulokset osoittavat myös, että motivaatio- ja tunnetilat voivat kannustaa tai rajoittaa säätelykontribuutioita yhteisöllisen oppimisen vuorovaikutuksessa.
Tämä väitöskirja korostaa, että ryhmän jäsenten kontribuutioiden luonne määrittää, miten oppimisen säätely rakentuu ryhmissä ja kehittyy vuorovaikutuksessa yhteisöllisen oppimisen aikana. Lisäksi motivaatio- ja tunnetilat kietoutuvat ryhmän jäsenten tapoihin osallistua oppimisen säätelyyn. Kaikki nämä keskinäiset tekijät vaikuttavat tilannesidonnaisesti oppimisen säätelyprosessin kulkuun. Tämän väitöskirjan tulokset tarjoavat mahdollisuuksia vahvistaa yhdessä oppimisen perusteita purkamalla monimutkaisia oppimisen säätelyprosesseja konkreettisiksi, havainnollisiksi askeleiksi.
Original papers
-
Ahola, S., Malmberg, J., & Järvenoja, H. (2023). Investigating the relation of higher education students’ situational self-efficacy beliefs to participation in group level regulation of learning during a collaborative task. Cogent Education, 10(1), 2164241. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2164241 https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2164241
-
Ahola, S., Malmberg, J., & Järvenoja, H. (2024). Investigating upper-secondary school learners’ contributions in co-regulation and socially shared regulation during collaborative learning. Learning, Culture and Social Interaction, 49, 100870. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2024.100870 https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2024.100870
-
Ahola, S., Järvenoja, J., Törmänen, T., & Malmberg, J. (2024). The intertwined nature of socio-emotional interaction and contributions to regulation of learning in collaborative groups. Manuscript submitted for publication.
Osajulkaisut
-
Ahola, S., Malmberg, J., & Järvenoja, H. (2023). Investigating the relation of higher education students’ situational self-efficacy beliefs to participation in group level regulation of learning during a collaborative task. Cogent Education, 10(1), 2164241. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2164241 https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2164241
-
Ahola, S., Malmberg, J., & Järvenoja, H. (2024). Investigating upper-secondary school learners’ contributions in co-regulation and socially shared regulation during collaborative learning. Learning, Culture and Social Interaction, 49, 100870. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2024.100870 https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2024.100870
-
Ahola, S., Järvenoja, J., Törmänen, T., & Malmberg, J. (2024). The intertwined nature of socio-emotional interaction and contributions to regulation of learning in collaborative groups. Manuscript submitted for publication.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37957]