Tapaustutkimus museopedagogiikan vaikutuksesta 4.- luokkalaisten oppimistuloksiin
Huima, Heidi (2025-04-25)
Huima, Heidi
H. Huima
25.04.2025
© 2025 Heidi Huima. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504252911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504252911
Tiivistelmä
Nykyisessä opetuskeskustelussa oppimisympäristöt nähdään monipuolisesti ja laajasti. Oppimisympäristön on oltava yksilöllisiin tarpeisiin mukautuva, monimuotoinen ja joustava. Toimivat oppimisympäristöt palvelevat ryhmän tarpeita ja opettajan opetusmetodeja.
Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyin museopedagogiikkaan ja siellä tapahtuvaan oppimiseen. Tavoitteena oli kartoittaa millaisia oppimistuloksia saadaan, kun oppimisympäristönä hyödynnetään museota. Tutkielma toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkielman aineisto muodostui triangulaationa sisältäen havaintopäiväkirjan, kyselyitä sekä taidelähtöistä metodia hyödyntävän lopputyön. Tutkimusjoukko koostui 19 4-luokan oppilaasta. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen päätulokset osoittavat, että museopedaogiikka on oppimistulosten kannalta tehokas tapa toteuttaa ilmiöpohjaista monitieteistä opetusta. Museopedagogiikka tukee kulttuurikasvatusta ja sosiaalista oppimista. Museopedagogiikan luonteen takia se edesauttaa uuden kulttuurin luomista ja edistää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tutkimuksen mukaan oppimistulokset museopedagogikkaa hyödyntäen ovat positiivisia ja laaja-alaisia, mutta se vaatii tavoitteellista opetusmetodien valintaa sekä aiheen työstämistä oppilaiden kanssa museokäynnin lisäksi. Päähaasteet museopedagogiikan hyödyntämisessä liittyvät siis resursseihin.
Tutkielma tarjoaa tietoa museopedagogiikasta. Lisäksi tutkielma antaa tietoa kuinka hyödyntää museopedagogiikkaa tehokkaasti opetuksessa. In current educational discussions, learning environments are viewed in a versatile and broad way. The learning environment must be adaptable to individual needs, diverse, and flexible. Effective learning environments serve the needs of groups and the teacher’s teaching methods.
In this master’s thesis, I focused on museum pedagogy and the learning that takes place with-in it. The goal was to map the learning outcomes when a museum is used as a learning environment. The thesis was carried out as a qualitative case study. The data for the study consist-ed of triangulation, including an observation diary, surveys, and a final project that used an art-based method. The research group consisted of 19 4th-grade students. Analysis was conducted using qualitative content analysis methods.
The main findings of the study showed that museum pedagogy is an effective way to implement problem-based learning interdisciplinary teaching in terms of learning outcomes. Museum pedagogy supports cultural education and social learning. Due to the nature of museum pedagogy, it facilitates the creation of new culture and promotes inclusion and community engagement. According to the study, the learning outcomes when utilizing museum pedagogy are positive and broad, but it requires deliberate selection of teaching methods and working on the topic with the students in addition to the museum visit. The main challenges in utilizing museum pedagogy are related to resources.
The thesis provides information on museum pedagogy. Additionally, it offers insight on how to effectively utilize museum pedagogy in teaching.
Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyin museopedagogiikkaan ja siellä tapahtuvaan oppimiseen. Tavoitteena oli kartoittaa millaisia oppimistuloksia saadaan, kun oppimisympäristönä hyödynnetään museota. Tutkielma toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkielman aineisto muodostui triangulaationa sisältäen havaintopäiväkirjan, kyselyitä sekä taidelähtöistä metodia hyödyntävän lopputyön. Tutkimusjoukko koostui 19 4-luokan oppilaasta. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen päätulokset osoittavat, että museopedaogiikka on oppimistulosten kannalta tehokas tapa toteuttaa ilmiöpohjaista monitieteistä opetusta. Museopedagogiikka tukee kulttuurikasvatusta ja sosiaalista oppimista. Museopedagogiikan luonteen takia se edesauttaa uuden kulttuurin luomista ja edistää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Tutkimuksen mukaan oppimistulokset museopedagogikkaa hyödyntäen ovat positiivisia ja laaja-alaisia, mutta se vaatii tavoitteellista opetusmetodien valintaa sekä aiheen työstämistä oppilaiden kanssa museokäynnin lisäksi. Päähaasteet museopedagogiikan hyödyntämisessä liittyvät siis resursseihin.
Tutkielma tarjoaa tietoa museopedagogiikasta. Lisäksi tutkielma antaa tietoa kuinka hyödyntää museopedagogiikkaa tehokkaasti opetuksessa.
In this master’s thesis, I focused on museum pedagogy and the learning that takes place with-in it. The goal was to map the learning outcomes when a museum is used as a learning environment. The thesis was carried out as a qualitative case study. The data for the study consist-ed of triangulation, including an observation diary, surveys, and a final project that used an art-based method. The research group consisted of 19 4th-grade students. Analysis was conducted using qualitative content analysis methods.
The main findings of the study showed that museum pedagogy is an effective way to implement problem-based learning interdisciplinary teaching in terms of learning outcomes. Museum pedagogy supports cultural education and social learning. Due to the nature of museum pedagogy, it facilitates the creation of new culture and promotes inclusion and community engagement. According to the study, the learning outcomes when utilizing museum pedagogy are positive and broad, but it requires deliberate selection of teaching methods and working on the topic with the students in addition to the museum visit. The main challenges in utilizing museum pedagogy are related to resources.
The thesis provides information on museum pedagogy. Additionally, it offers insight on how to effectively utilize museum pedagogy in teaching.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37689]