Kulttuurinen moninaisuus musiikkikasvatuksesta
Siira, Anna-Sofia; Sällinen, Ella (2025-04-24)
Siira, Anna-Sofia
Sällinen, Ella
A.-S. Siira; E. Sällinen
24.04.2025
© 2025 Anna-Sofia Siira, Ella Sällinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504242900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504242900
Tiivistelmä
Kulttuurinen moninaisuus näkyy suomalaisessa perusopetuksessa entistä voimakkaammin ja priorisoidummin globalisoituvien ympäristöjen ja yhteisöjen myötä. Kulttuurinen moninaisuus ei rajaudu pelkästään etnisyyteen, uskontoon tai ihonväriin, vaan se näkyy myös sosioekonomisessa taustassa, sukupuolessa, elintavoissa ja asuinpaikassa. Moninaisuuden itseisarvoinen huomioiminen ja näkyväksi tekeminen tukee jokaisen ihmisen ja yhteisön hyvinvointia, ei vain vähemmistöihin kuuluvien.
Tämän tutkielman tavoitteena on luoda yleiskäsitys siitä, miten kulttuurista moninaisuutta käsitellään peruskoulun musiikinopetuksessa ja selvittää, mitä haasteita opetuksessa voidaan kohdata ja miten niitä voidaan lähestyä. Tutkimuskysymyksenämme on ”Miten kulttuurinen moninaisuus näkyy ja mihin se vaikuttaa musiikkikasvatuksessa?” Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Kirjallisuuskatsauksen aineistona on käytetty kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusaineistoa, musiikinopetuksen oppimateriaalia sekä opettajille suunnattuja kulttuuriseen moninaisuuteen liittyviä oppaita ja perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Opetussuunnitelma ja laki vaativat yhdenvertaista ja kulttuurisen moninaisuuden arvon tunnistavaa kasvatusta ja kasvatusympäristöä, joissa kulttuurinen ymmärrys ja lukutaito on keskiössä. Musiikkikasvatuksessa haasteiksi nousevat representaation puute, opettajan autonomia, länsimaalaisuus ja Eurooppa-keskeisyys, vähäinen aikamäärä ja resurssit, erilaisten opetusmateriaalien laatu, eettisyyteen ja saatavuuteen liittyvät kysymykset sekä mm. kulttuurisen osaamisen ja omimisen kysymykset.
Havaintojemme perusteella kehityssuunta ja arvopohja ovat oikeita, mutta moninaisuusolettaman autenttinen toteutuminen koulun arjessa ja musiikintunneilla vaatii vielä systemaattisempaa ja rakenteellisempaa työtä opetussuunnitelmien, instituutioiden, koulujen ja opettajien tahoilta.
Tämän tutkielman tavoitteena on luoda yleiskäsitys siitä, miten kulttuurista moninaisuutta käsitellään peruskoulun musiikinopetuksessa ja selvittää, mitä haasteita opetuksessa voidaan kohdata ja miten niitä voidaan lähestyä. Tutkimuskysymyksenämme on ”Miten kulttuurinen moninaisuus näkyy ja mihin se vaikuttaa musiikkikasvatuksessa?” Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Kirjallisuuskatsauksen aineistona on käytetty kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta ja tutkimusaineistoa, musiikinopetuksen oppimateriaalia sekä opettajille suunnattuja kulttuuriseen moninaisuuteen liittyviä oppaita ja perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Opetussuunnitelma ja laki vaativat yhdenvertaista ja kulttuurisen moninaisuuden arvon tunnistavaa kasvatusta ja kasvatusympäristöä, joissa kulttuurinen ymmärrys ja lukutaito on keskiössä. Musiikkikasvatuksessa haasteiksi nousevat representaation puute, opettajan autonomia, länsimaalaisuus ja Eurooppa-keskeisyys, vähäinen aikamäärä ja resurssit, erilaisten opetusmateriaalien laatu, eettisyyteen ja saatavuuteen liittyvät kysymykset sekä mm. kulttuurisen osaamisen ja omimisen kysymykset.
Havaintojemme perusteella kehityssuunta ja arvopohja ovat oikeita, mutta moninaisuusolettaman autenttinen toteutuminen koulun arjessa ja musiikintunneilla vaatii vielä systemaattisempaa ja rakenteellisempaa työtä opetussuunnitelmien, instituutioiden, koulujen ja opettajien tahoilta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37690]