Käsityökasvatuksen mahdollisuudet peruskoulun oppilaiden hyvinvoinnin edistäjänä
Hyötylä, Venla (2025-04-24)
Hyötylä, Venla
V. Hyötylä
24.04.2025
© 2025 Venla Hyötylä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504242884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504242884
Tiivistelmä
Peruskoulun oppilaiden hyvinvointi on heikentynyt viimeisen vuosikymmenen aikana, mikä on herättänyt laajaa keskustelua ja huolta. Koulu on keskeinen ympäristö lasten ja nuorten terveyden edistämiselle, sillä siellä he viettävät suuren osan ajastaan. Useat tutkimukset osoittavat, että koulun taito- ja taideaineilla on merkittävä vaikutus oppilaiden hyvinvointiin. Samaan aikaan kuitenkin taito- ja taideaineiden kuten käsityön asema peruskoulussa heikentyy, viikkotuntimääriä vähennetään ja resursseja karsitaan, mikä on huolestuttavaa.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään, mitkä tekijät käsityökasvatuksessa ovat oppilaiden hyvinvointia edistäviä ja tavoitteena on osoittaa käsityökasvatuksella olevan mahdollisuuksia peruskoulun oppilaiden hyvinvoinnin edistämisessä. Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, sillä se mahdollistaa sekä vertaisarvioitujen tutkimusten että ammatillisten materiaalien hyödyntämisen. Menetelmä tarjoaa laajan ja monipuolisen kuvan myös aiheesta, josta on suhteellisen vähän tutkimusta, ilman tiukkaa aineiston seulontaa. Tämän myötä tutkielmassa on hyödynnetty laajasti erilaista tutkimuskirjallisuutta, niin kotimaista kuin kansainvälistäkin. Tutkimusprosessin luotettavuutta ja eettisyyttä on pyritty varmistamaan läpi prosessin esimerkiksi hyödyntämällä ajantasaisia ja luotettavia lähteitä sekä tekemällä prosessista mahdollisimman läpinäkyvä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat käsityökasvatuksella olevan useita oppilaiden hyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Tulokset on jaoteltu kuuluvaksi kolmeen eri hyvinvoinnin ulottuvuuteen: fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin, sillä Opetushallitus ja useat tutkijat korostavat hyvinvointia kokonaisvaltaisena käsitteenä, joka kattaa kaikki nämä osa-alueet ja jaottelun on nähty selkeyttävän tutkimustulosten käsittelyä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että käsityökasvatusta ei tulisi oppilaiden hyvinvoinnin kannalta jättää enää yhtään vähemmälle huomiolle missään koulutusvaiheessa.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitetään, mitkä tekijät käsityökasvatuksessa ovat oppilaiden hyvinvointia edistäviä ja tavoitteena on osoittaa käsityökasvatuksella olevan mahdollisuuksia peruskoulun oppilaiden hyvinvoinnin edistämisessä. Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, sillä se mahdollistaa sekä vertaisarvioitujen tutkimusten että ammatillisten materiaalien hyödyntämisen. Menetelmä tarjoaa laajan ja monipuolisen kuvan myös aiheesta, josta on suhteellisen vähän tutkimusta, ilman tiukkaa aineiston seulontaa. Tämän myötä tutkielmassa on hyödynnetty laajasti erilaista tutkimuskirjallisuutta, niin kotimaista kuin kansainvälistäkin. Tutkimusprosessin luotettavuutta ja eettisyyttä on pyritty varmistamaan läpi prosessin esimerkiksi hyödyntämällä ajantasaisia ja luotettavia lähteitä sekä tekemällä prosessista mahdollisimman läpinäkyvä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittavat käsityökasvatuksella olevan useita oppilaiden hyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Tulokset on jaoteltu kuuluvaksi kolmeen eri hyvinvoinnin ulottuvuuteen: fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin, sillä Opetushallitus ja useat tutkijat korostavat hyvinvointia kokonaisvaltaisena käsitteenä, joka kattaa kaikki nämä osa-alueet ja jaottelun on nähty selkeyttävän tutkimustulosten käsittelyä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että käsityökasvatusta ei tulisi oppilaiden hyvinvoinnin kannalta jättää enää yhtään vähemmälle huomiolle missään koulutusvaiheessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37957]