Keulakuvia ja raskaan työn raatajia : diskurssianalyysi SISUKAS-verkoston subjektipositioista
Knuuti, Saana; Lindberg, Matilda (2025-04-23)
Knuuti, Saana
Lindberg, Matilda
S. Knuuti; M. Lindberg
23.04.2025
© 2025 Saana Knuuti, Matilda Lindberg. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504232865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504232865
Tiivistelmä
Tulevina luokanopettajina tulemme kohtamaan erilaisia lapsia erilaisista lähtökohdista ja opintojen aikana olemme saaneet paljon valmiuksia näihin kohtaamisiin. Olemme kuitenkin kiinnittäneet huomiota siihen, ettei opintojen aikana sijoitettujen lasten koulunkäyntiä tuotu juurikaan esille, vaan ainoastaan huolen herätessä on ohjeistettu tekemään lastensuojeluilmoitus.
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää diskurssianalyysin avulla, millaisia velvollisuuksia eri toimijoilla on sijoitetun lapsen koulupolun varrella ja miten heitä määritellään. Lisäksi tutkimme, millaisiin subjektipositioihin kyseiset toimijat asemoituvat tai tulevat asemoiduiksi. Toimijoiden velvollisuuksien ja määrittelyn kautta pystyimme käsittelemään tätä toista tutkimuskysymystämme subjektipositioihin liittyen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avasimme Suomen sijaishuoltojärjestelmää, toimme esille erilaisia sijoituksen muotoja sekä mahdollisia sijoitukseen johtavia syitä. Käsittelimme myös sijoitettujen lasten koulunkäyntiä tutkimuksen, lain sekä opetussuunnitelman puitteissa. Lisäksi tutkimuksemme kannalta olennaisia käsitteitä ovat valta, diskurssi ja subjektipositio.
Tutkimustuloksista käy ilmi eri toimijoiden roolien olevan pääosin selkeitä, mutta esimerkiksi opettajan velvollisuudet työskentelymallissa jää osittain avoimiksi. Toimijoilla on myös vaihtelevia subjektipositioita ja yhden toimijan roolissakin ne voivat olla muuntuvia. Johtopäätöksemme kietoutuvat kaikkialla vallitseviin valtasuhteisiin. Foucault’n ja Scottin valtakäsitykset ohjasivat tutkimustamme. Valta voi olla muun muassa piilevää, rakenteellista, hienovaraista, kontekstisidonnaista ja muuntuvaa.
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää diskurssianalyysin avulla, millaisia velvollisuuksia eri toimijoilla on sijoitetun lapsen koulupolun varrella ja miten heitä määritellään. Lisäksi tutkimme, millaisiin subjektipositioihin kyseiset toimijat asemoituvat tai tulevat asemoiduiksi. Toimijoiden velvollisuuksien ja määrittelyn kautta pystyimme käsittelemään tätä toista tutkimuskysymystämme subjektipositioihin liittyen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avasimme Suomen sijaishuoltojärjestelmää, toimme esille erilaisia sijoituksen muotoja sekä mahdollisia sijoitukseen johtavia syitä. Käsittelimme myös sijoitettujen lasten koulunkäyntiä tutkimuksen, lain sekä opetussuunnitelman puitteissa. Lisäksi tutkimuksemme kannalta olennaisia käsitteitä ovat valta, diskurssi ja subjektipositio.
Tutkimustuloksista käy ilmi eri toimijoiden roolien olevan pääosin selkeitä, mutta esimerkiksi opettajan velvollisuudet työskentelymallissa jää osittain avoimiksi. Toimijoilla on myös vaihtelevia subjektipositioita ja yhden toimijan roolissakin ne voivat olla muuntuvia. Johtopäätöksemme kietoutuvat kaikkialla vallitseviin valtasuhteisiin. Foucault’n ja Scottin valtakäsitykset ohjasivat tutkimustamme. Valta voi olla muun muassa piilevää, rakenteellista, hienovaraista, kontekstisidonnaista ja muuntuvaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37702]