Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nuorten uravalintavalmiudet ja niitä tukevat tekijät

Perander, Mirette (2025-04-23)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202504232859.pdf (526.4Kt)
nbnfioulu-202504232859_mods.xml (11.96Kt)
nbnfioulu-202504232859_pdfa_report.xml (242.0Kt)
Lataukset: 


Perander, Mirette
M. Perander
23.04.2025
© 2025, Mirette Perander. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504232859
Tiivistelmä
Nykypäivänä nuorten uravalintavalmius on yhä tärkeämpi taito nopeasti muuttuvassa työelämässä, jossa korostuvat itsenäinen päätöksenteko, sopeutumiskyky ja jatkuva oppiminen. Uravalintavalmius viittaa kykyyn tehdä tietoisia, itselleen sopivia ja kestäviä päätöksiä koulutus- ja urapolkunsa suhteen. Se kattaa päätöksentekotaidot, minäpystyvyyden ja itsereflektion, jotka auttavat nuoria tekemään tietoisia ja kestäviä uravalintoja. Opinto-ohjaus on keskeinen tukimuoto, joka auttaa hahmottamaan vaihtoehtoja ja vahvistaa nuorten valmiuksia tehdä perusteltuja päätöksiä ammatillisesta tulevaisuudestaan.

Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on tunnistaa nuorten uravalintavalmiuksia ja niihin vaikuttavia tekijöitä sekä opinto-ohjauksen merkittävyydestä näiden valmiuksien tukemisessa. Hyödynnän sosiokognitiivisen urateorian mallia uravalintavalmiuksien kartoittamisessa. Tavoitteenani on tuoda esiin, miten opinto- ja uraohjauksen tulisi tukea nuoria tulevaisuuden suunnittelussa. Tutkimuskysymykseni ovat:
1) Mitkä tekijät tukevat lukiolaisten uravalintavalmiuksia
2) Miten opinto-ohjaus näyttäytyy lukiolaisen uravalintavalmiuksien sekä urasuunnittelun tukemisessa?

Tutkimusmenetelmänä hyödynnän kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, mikä tarjoaa joustavan tavan tarkastella aiempaa tutkimusta ja peilata näitä suhteessa tutkimuskysymyksiini.

Tulokset osoittivat, että nuorten uravalintavalmiuteen vaikuttavat ensisijaisesti ammatilliset kiinnostukset, minäpystyvyys sekä päätöksentekotaidot. Opinto-ohjauksella ja ohjausinterventioilla havaittiin olevan merkittävä rooli uravalintavalmiuksien tukemisessa erityisesti koulutuksen nivelvaiheessa, jolloin nuoret tekevät ratkaisevia päätöksiä koulutuspolkunsa suhteen. Teknologian ja simulaatioiden käyttö ohjausinterventioissa nousi esiin innovatiivisena tapana vahvistaa nuorten itsetuntemusta ja motivaatiota tulevaisuuden suunnittelussa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että nuorten urasuunnittelua tukevat monipuoliset ja yksilölliset ohjausmenetelmät, jotka huomioivat sekä perinteiset että digitaaliset oppimisympäristöt.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37694]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen