Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen tuotantotalouden tehtävien ratkaisemisessa
Hyvärinen, Elias (2025-04-22)
Hyvärinen, Elias
E. Hyvärinen
22.04.2025
© 2025 Elias Hyvärinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222832
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä selvitään generatiivisen tekoälyn tämänhetkinen suorituskyky tuotantotaloudellisten tehtävien ratkaisemisessa ja millaisia vaikutuksia tekoälyllä on opiskeluun ja kriittiseen ajatteluun. Työn tavoite on selvittää, miten tekoälyyn tulee suhtautua, kun yleinen huoli tekoälyn mahdollisista negatiivisista vaikutuksista opiskeluun on lisääntynyt, mutta toisaalta tekoälyn osaamisen vaatimukset ovat kasvaneet työmarkkinoilla.
Työn kirjallisuuskatsauksessa perehdytään tekoälyn hyödyntämisen vaikutuksiin opiskelijoiden oppimisessa, sekä millaisia vaikutuksia tekoälyn käyttämisellä on opiskelijoiden kriittisen ajatteluun. Kirjallisuuskatsauksessa löydetään sekä hyviä, että huonoja tapoja hyödyntää tekoälyä opiskelussa. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään, miten tekoälyä on mahdollista käyttää väärin tai epäeettisesti, sekä keinoja, joilla opetuksen sisältöön vaikuttamalla voidaan ehkäistä tekoälyn väärinkäyttöä.
Työn case-tutkimuksessa testataan viisi käytössä olevaa tuotantotaloudellista tehtävää Open AI:n tekoälysovelluksilla ja selvitetään tekoälysovellusten tämänhetkistä suorituskykyä, jotta voidaan arvioida kuinka hyvin tämänhetkiset tehtävät soveltuvat tekoälyn aikakaudelle.
Tutkimustulokset osoittivat generatiivisen tekoälyn olevan jo varsin hyvällä tasolla korkeakoulutason tehtävien ratkaisemisessa. Huomioon tulee ottaa, että tekoäly tulee kehittymään edelleen valtavasti, jonka vuoksi toimenpiteitä tulee tehdä korkeakoulujen johtotasolla kuin kurssikohtaisella tasolla, jotta voidaan varmistaa, että oppimistavoitteet tulevat edelleen saavutetuiksi.
Työn kirjallisuuskatsauksessa perehdytään tekoälyn hyödyntämisen vaikutuksiin opiskelijoiden oppimisessa, sekä millaisia vaikutuksia tekoälyn käyttämisellä on opiskelijoiden kriittisen ajatteluun. Kirjallisuuskatsauksessa löydetään sekä hyviä, että huonoja tapoja hyödyntää tekoälyä opiskelussa. Kirjallisuuskatsauksessa esitellään, miten tekoälyä on mahdollista käyttää väärin tai epäeettisesti, sekä keinoja, joilla opetuksen sisältöön vaikuttamalla voidaan ehkäistä tekoälyn väärinkäyttöä.
Työn case-tutkimuksessa testataan viisi käytössä olevaa tuotantotaloudellista tehtävää Open AI:n tekoälysovelluksilla ja selvitetään tekoälysovellusten tämänhetkistä suorituskykyä, jotta voidaan arvioida kuinka hyvin tämänhetkiset tehtävät soveltuvat tekoälyn aikakaudelle.
Tutkimustulokset osoittivat generatiivisen tekoälyn olevan jo varsin hyvällä tasolla korkeakoulutason tehtävien ratkaisemisessa. Huomioon tulee ottaa, että tekoäly tulee kehittymään edelleen valtavasti, jonka vuoksi toimenpiteitä tulee tehdä korkeakoulujen johtotasolla kuin kurssikohtaisella tasolla, jotta voidaan varmistaa, että oppimistavoitteet tulevat edelleen saavutetuiksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37688]