Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset opettajan roolista yhteiskunnallisena toimijana
Korpilahti, Janna; Sihvonen, Julia (2025-04-22)
Korpilahti, Janna
Sihvonen, Julia
J. Korpilahti; J. Sihvonen
22.04.2025
© 2025 Janna Korpilahti, Julia Sihvonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222821
Tiivistelmä
Tämän laadullisilla menetelmillä toteutetun pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan roolista yhteiskunnallisena toimijana. Lähestyimme tätä pääkysymystä kolmen alakysymyksen avulla, jotta saimme tarkasteltua laajaa aihetta mahdollisimman kattavasti. Tarkastelimme tutkimuksessa luokanopettajien käsityksiä yhteiskunnan odotuksista opettajaa kohtaan, opettajan yhteiskunnallisia tehtäviä sekä opettajan roolia yhteiskunnallisena toimijana. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee opettajan ammattia, työn etiikkaa ja professionaalisuutta, sekä opettajan ja yhteiskunnan välistä suhdetta ja yhteiskunnallista toimijuutta.
Tämä tutkielma toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja vastaukset analysoitiin fenomenografisella analyysilla kuvauskategorioihin luokitellen. Kysely toteutettiin Webropol-palvelussa keväällä 2024 ja vastauksia tuli yhteensä 17 kappaletta. Kyselyyn sai vastata missä tahansa opintojen vaiheessa oleva luokanopettajaopiskelija. Tutkimuksen luotettavuus varmistet-tiin huolellisella aineistonkeruulla ja analyysillä, jossa pyrittiin läpinäkyvyyteen ja tutkijan oman roolin reflektointiin. Eettiset periaatteet, kuten vastaajien anonymiteetti ja vapaaehtoisuus huomioitiin prosessin aikana.
Tutkimuksen mukaan luokanopettajaopiskelijat kokevat opettajan yhteiskunnallisen roolin sekä monimutkaiseksi että ristiriitaiseksi. Heidän mukaansa opettajilta odotetaan sekä perinteistä tiedonvälitystä että laaja-alaista kasvatusta, joka ulottuu koulun ulkopuolelle. Nämä odotukset aiheuttavat epävarmuutta ja kuormitusta, sillä opettajien on jatkuvasti tasapainoteltava useiden roolien välillä. Lisäksi odotukset heijastavat nyky-yhteiskunnan monimutkaisia vaatimuksia, jolloin opettajan rooli ulottuu tiedon jakamisesta laajempaan kasvatustyöhön ja kansalaistaitojen tukemiseen. Tulosten mukaan ammatillinen kehittyminen edellyttää jatkuvaa itsensä kehittämistä ja koulutusta, jotta opettajat pystyvät vastaamaan näihin vaatimuksiin.
Tämä tutkielma toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja vastaukset analysoitiin fenomenografisella analyysilla kuvauskategorioihin luokitellen. Kysely toteutettiin Webropol-palvelussa keväällä 2024 ja vastauksia tuli yhteensä 17 kappaletta. Kyselyyn sai vastata missä tahansa opintojen vaiheessa oleva luokanopettajaopiskelija. Tutkimuksen luotettavuus varmistet-tiin huolellisella aineistonkeruulla ja analyysillä, jossa pyrittiin läpinäkyvyyteen ja tutkijan oman roolin reflektointiin. Eettiset periaatteet, kuten vastaajien anonymiteetti ja vapaaehtoisuus huomioitiin prosessin aikana.
Tutkimuksen mukaan luokanopettajaopiskelijat kokevat opettajan yhteiskunnallisen roolin sekä monimutkaiseksi että ristiriitaiseksi. Heidän mukaansa opettajilta odotetaan sekä perinteistä tiedonvälitystä että laaja-alaista kasvatusta, joka ulottuu koulun ulkopuolelle. Nämä odotukset aiheuttavat epävarmuutta ja kuormitusta, sillä opettajien on jatkuvasti tasapainoteltava useiden roolien välillä. Lisäksi odotukset heijastavat nyky-yhteiskunnan monimutkaisia vaatimuksia, jolloin opettajan rooli ulottuu tiedon jakamisesta laajempaan kasvatustyöhön ja kansalaistaitojen tukemiseen. Tulosten mukaan ammatillinen kehittyminen edellyttää jatkuvaa itsensä kehittämistä ja koulutusta, jotta opettajat pystyvät vastaamaan näihin vaatimuksiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]