Opettajien tiedontarpeet sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta
Anttila, Noora (2025-04-22)
Anttila, Noora
N. Anttila
22.04.2025
© 2025 Noora Anttila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222820
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulussa työskentelevien opettajien tiedontarpeita liittyen sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen. Opettajat ovat avainasemassa kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen toteuttajina ja siinä, miten turvalliseksi sateenkaarioppilaat olonsa koulumaailmassa tuntevat. Suomen perusopetuksen opetussuunnitelma linjaa, että moninaisuuteen liittyvistä asioista on opetettava. Kuitenkaan opetussuunnitelmassa ei määritellä aiheeseen liittyviä tarkempia sisältöjä, jolloin on opettajien omasta mielenkiinnosta ja aiheeseen perehtyneisyydestä kiinni, millä tavoin he huomioivat sukupuolen ja seksuaalisen moninaisuuden luokassaan ja opetuksessaan. Aiempien tutkimuksien mukaan suurimmat tekijät siinä, kuinka opettaja seksuaalikasvatusta luokassaan toteuttavat, liittyvät paitsi opettajien omiin asenteisiin myös siihen, millaista koulutusta he ovat aiheen tienoilta saaneet. Tässä tutkielmassa on selvitetty, millaista työtään tukevaa tietoa opettajat kaipaisivat sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Olen lähestynyt tutkimusaineistoa laadullisen sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen fenomenografista tutkimusotetta. Tutkittavana ollut aineisto koostuu 28:sta Webropol-kyselyyn saadusta vastauksesta.
Tutkimusten tulosten mukaan opettajat kaipaavat sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioivaa oppimateriaalia, selkeämpiä linjauksia opetussuunnitelmaan siitä, miten aiheita opettaa sekä keinoja vaikuttaa sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyviin asenteisiin. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien henkilökohtaisia tiedontarpeita, mutta analyysivaiheessa opettajien vastauksissa näkyi selvä kahtiajako sen suhteen, keneen opettajat kokivat tiedontarpeen kohdistuvan: osa toivoi esimerkiksi lisäkoulutuksia oman osaamisensa kehittämiseksi, mutta osa koki koulutuksien olevan tarpeen lähinnä muille opettajille. Vastauksissa näkyi myös tutkittavien käsityksiä siitä, kuinka laajana aiheena he pitävät sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta ja kuinka kokonaisvaltaista sen huomioiminen koulun arjessa tulisi olla. The aim of this master’s thesis is to examine the elementary school teacher´s needs of information about gender and sexual diversity. Teachers play a key role in implementing comprehensive sexuality education and in ensuring that LGBT+ students feel safe in the school environment. The Finnish core curriculum states that teachers must teach about gender and sexual diversity. However the curriculum does not precisely define the contents of gender and sexual diversity that needs to be taught, so it is up to teachers own interest and knowledge how well they pay attention on LGBT+ students in their classrooms. Previous studies show that the main factors on how teachers implement sexuality education are their attitudes towards the subject and what kind of training have the teachers received in sexual education in their own studies. In this study I have investigated what kind of information teachers need about gender and sexual diversity to support their work.
This study is qualitative. I have approached the research material with qualitative content analysis utilizing a phenomenographic research approach. My research material consists on 28 answers on my Webropol –survey.
According to my study teachers need teaching material about gender and sexual diversity, more detailed guidelines in the Finnish core curriculum on how to teach about gender and sexual diversity and practical means on how to influence on attitudes towards gender and sexual diversity. In the survey subjects were asked to describe their own needs of information about gender and sexual diversity. However during the analysis it was clear, that the teachers were divided by the idea on who they thought the need of information concerned: some of them wanted to have additional training to improve their own knowledge, some thought that other teachers should have the training instead. The responds on the survey also reflected the teachers perceptions of how broad a topic they consider gender and sexual diversity to be and how comprehensive its consideration should be in everyday school life.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Olen lähestynyt tutkimusaineistoa laadullisen sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen fenomenografista tutkimusotetta. Tutkittavana ollut aineisto koostuu 28:sta Webropol-kyselyyn saadusta vastauksesta.
Tutkimusten tulosten mukaan opettajat kaipaavat sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioivaa oppimateriaalia, selkeämpiä linjauksia opetussuunnitelmaan siitä, miten aiheita opettaa sekä keinoja vaikuttaa sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyviin asenteisiin. Kyselyssä kartoitettiin vastaajien henkilökohtaisia tiedontarpeita, mutta analyysivaiheessa opettajien vastauksissa näkyi selvä kahtiajako sen suhteen, keneen opettajat kokivat tiedontarpeen kohdistuvan: osa toivoi esimerkiksi lisäkoulutuksia oman osaamisensa kehittämiseksi, mutta osa koki koulutuksien olevan tarpeen lähinnä muille opettajille. Vastauksissa näkyi myös tutkittavien käsityksiä siitä, kuinka laajana aiheena he pitävät sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta ja kuinka kokonaisvaltaista sen huomioiminen koulun arjessa tulisi olla.
This study is qualitative. I have approached the research material with qualitative content analysis utilizing a phenomenographic research approach. My research material consists on 28 answers on my Webropol –survey.
According to my study teachers need teaching material about gender and sexual diversity, more detailed guidelines in the Finnish core curriculum on how to teach about gender and sexual diversity and practical means on how to influence on attitudes towards gender and sexual diversity. In the survey subjects were asked to describe their own needs of information about gender and sexual diversity. However during the analysis it was clear, that the teachers were divided by the idea on who they thought the need of information concerned: some of them wanted to have additional training to improve their own knowledge, some thought that other teachers should have the training instead. The responds on the survey also reflected the teachers perceptions of how broad a topic they consider gender and sexual diversity to be and how comprehensive its consideration should be in everyday school life.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37689]