Aggressiivisesti käyttäytyvät lapset varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia käytöksen taustatekijöistä ja tukemisesta
Teivaanmäki, Heidi (2025-04-22)
Teivaanmäki, Heidi
H. Teivaanmäki
22.04.2025
© 2025 Heidi Teivaanmäki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222819
Tiivistelmä
Aggressiivinen käyttäytyminen varhaiskasvatuksessa voi ilmetä fyysisenä ja sanallisena aggressiona ja vaikuttaa sekä lapseen itseensä että koko lapsiryhmään. Sen taustalla voi olla kehityksellisiä haasteita, itsesäätelytaitojen puutteita, huoltajiin liittyviä tekijöitä sekä varhaiskasvatuksen rakenteellisia ongelmia, kuten suuret ryhmäkoot ja henkilöstöresurssien puute. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat avainasemassa aggressiivisten lasten tukemisessa, mutta heidän kokemuksiaan aiheesta on tutkittu vain vähän.
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia aggressiivisesti käyttäytyvistä lapsista, millaisia tukikeinoja he käyttävät aggressiivisen käyttäytymisen hallintaan ja ennaltaehkäisyyn sekä mitkä tekijät haastavat tukitoimien toteuttamista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kuudelta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi mahdollisti erityisopettajien kokemusten ja näkemysten syvällisen tarkastelun.
Tulokset osoittavat, että erityisopettajat hyödyntävät aggressiivisten lasten tukemisessa ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä menetelmiä, kuten ympäristön muokkaamista, selkeiden sääntöjen ja rakenteiden luomista sekä tunnetaitojen ja itsesäätelyn vahvistamista. Heidän mukaansa aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa työskentely edellyttää johdonmukaista ohjausta, sensitiivistä otetta ja lapsen yksilöllisiin tarpeisiin räätälöityjä tukitoimia. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokevat moniammatillisen yhteistyön keskeiseksi tukitoimien onnistumisessa, mutta he nostavat esiin haasteita yhteistyössä muiden kasvatusalan ammattilaisten ja huoltajien kanssa.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat suurimpina haasteina tukitoimien riittämättömyyden, resurssipulan ja työn kuormittavuuden. Suuret lapsiryhmät ja henkilöstön riittämättömyys vaikeuttavat aggressiivisesti käyttäytyvien lasten yksilöllistä tukemista ja altistavat sekä lapset että henkilöstön stressille ja uupumukselle. Tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksessa tarvitaan rakenteellisia muutoksia, kuten pienempiä ryhmäkokoja, lisää henkilöstöä ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnohjauksen vahvistamista. Myös henkilöstölle suunnattua koulutusta aggressiivisen käyttäytymisen hallinnasta ja tunnetaitojen tukemisesta tulisi kehittää. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat korostavat, että aggressiivisten lasten tukeminen edellyttää johdonmukaista pedagogista ohjausta, varhaista puuttumista ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä. He kokevat, että työn emotionaalisen kuormituksen hallintaan tarvittaisiin enemmän tukea, ja että varhaiskasvatuksen toimintamalleja tulisi kehittää systemaattisemmin, jotta aggressiivisesti käyttäytyvien lasten tukeminen olisi tehokasta ja pitkäjänteistä. Tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa varhaiskasvatuksen erityisopettajien työstä ja tukitoimista, joita voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kehittämisessä ja henkilöstön koulutuksessa.
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia aggressiivisesti käyttäytyvistä lapsista, millaisia tukikeinoja he käyttävät aggressiivisen käyttäytymisen hallintaan ja ennaltaehkäisyyn sekä mitkä tekijät haastavat tukitoimien toteuttamista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kuudelta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi mahdollisti erityisopettajien kokemusten ja näkemysten syvällisen tarkastelun.
Tulokset osoittavat, että erityisopettajat hyödyntävät aggressiivisten lasten tukemisessa ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä menetelmiä, kuten ympäristön muokkaamista, selkeiden sääntöjen ja rakenteiden luomista sekä tunnetaitojen ja itsesäätelyn vahvistamista. Heidän mukaansa aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa työskentely edellyttää johdonmukaista ohjausta, sensitiivistä otetta ja lapsen yksilöllisiin tarpeisiin räätälöityjä tukitoimia. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokevat moniammatillisen yhteistyön keskeiseksi tukitoimien onnistumisessa, mutta he nostavat esiin haasteita yhteistyössä muiden kasvatusalan ammattilaisten ja huoltajien kanssa.
Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat suurimpina haasteina tukitoimien riittämättömyyden, resurssipulan ja työn kuormittavuuden. Suuret lapsiryhmät ja henkilöstön riittämättömyys vaikeuttavat aggressiivisesti käyttäytyvien lasten yksilöllistä tukemista ja altistavat sekä lapset että henkilöstön stressille ja uupumukselle. Tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksessa tarvitaan rakenteellisia muutoksia, kuten pienempiä ryhmäkokoja, lisää henkilöstöä ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnohjauksen vahvistamista. Myös henkilöstölle suunnattua koulutusta aggressiivisen käyttäytymisen hallinnasta ja tunnetaitojen tukemisesta tulisi kehittää. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat korostavat, että aggressiivisten lasten tukeminen edellyttää johdonmukaista pedagogista ohjausta, varhaista puuttumista ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä. He kokevat, että työn emotionaalisen kuormituksen hallintaan tarvittaisiin enemmän tukea, ja että varhaiskasvatuksen toimintamalleja tulisi kehittää systemaattisemmin, jotta aggressiivisesti käyttäytyvien lasten tukeminen olisi tehokasta ja pitkäjänteistä. Tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa varhaiskasvatuksen erityisopettajien työstä ja tukitoimista, joita voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kehittämisessä ja henkilöstön koulutuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]