Rehtorien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisesta ja inklusiivisen koulun johtamisesta
Siira, Reetta (2025-04-22)
Siira, Reetta
R. Siira
22.04.2025
© 2025 Reetta Siira. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222817
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys erityispedagogisella osaamisella on rehtorin työssä, sekä millä tavoin rehtorit kokevat voivansa edistää inkluusiota. Rehtorit ovat vastuussa opetukseen ja tuen järjestämiseen liittyvistä ratkaisuista sekä inklusiivisen toimintakulttuurin rakentamisesta. Rehtorit ovat vastuussa myös erityisopetuksen järjestämisestä, jonka vuoksi opettajat odottavat rehtoreilta erityispedagogista osaamista ja erityisopetukseen liittyvien aihepiirien tuntemusta. Rehtorien tehtävänä on myös sitouttaa opetushenkilökuntaa yhteistyön tekemiseen, jotta jokainen oppilas voisi saada tarvitsemansa tukitoimet. Tässä tutkielmassa erityispedagogisella osaamisella tarkoitetaan tietämystä, joka liittyy erityispedagogiikan aihealueisiin. Se sisältää esimerkiksi ymmärryksen yksilöllisistä tuen tarpeista sekä pedagogisten keinojen käytön oppilaiden haasteisiin vastaamiseksi.
Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin, käyttäen fenomenologista lähestymistapaa. Aineisto on kerätty talvella 2024 tehtyjen yksilöhaastatteluiden avulla, joihin osallistui kuusi peruskoulun rehtoria. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että erityispedagoginen osaaminen kuuluu olennaisesti rehtorien työhön ja sitä tarvitaan päivittäin. Osaamisen merkitys korostui oppilaskohtaamisissa, tukitoimien suunnittelussa sekä pedagogisissa keskusteluissa opetushenkilökunnan kanssa. Rehtorit kokivat erityispedagogisesta osaamisesta olevan paljon hyötyä, sillä se lisää ymmärrystä oppilaiden haasteista. Rehtorit pyrkivät toiminnassaan joustavuuteen, tilannekohtaiseen tarkasteluun sekä ratkaisukeskeisyyteen. Rehtorit kokivat edukseen ennen rehtorin virkaansa erityisopetuksen työtehtävissä työskentelyn, sillä tällöin he pystyivät peilaamaan monia kohtaamiaan tilanteita aiempiin kokemuksiinsa. Rehtorien mukaan suoritettuja erityispedagogiikan opintoja tärkeämpää on, että heillä on tahtotila toimia inklusiivisten periaatteiden mukaisesti. The aim of this master´s thesis was to find out the importance of special educational competence in the work of principals and how principals feel they can improve inclusion. Principals are responsible for decisions related to teaching and student support and for the development of an inclusive school organizational culture. Principals are also responsible for the special education system, which is why teachers expect principals to have special educational competence and knowledge of special education issues. They are also responsible for engaging teachers to work together to ensure that each pupil receives the support they need. In this master´s thesis, special educational competence refers to knowledge related to the subject areas of special education. It includes, for example, an understanding of individual support needs and the use of pedagogical methods to respond to students´ challenges.
This thesis has been implemented as qualitative research using a phenomenological approach. The data collection has been based on individual interviews conducted in the winter of 2024 with six primary school principals. The data was analyzed using a data-driven content analysis.
The research findings indicated that special educational competence is an essential part of the principals´ work and is needed on a daily basis. The importance of this competence was highlighted in student encounters, in the planning of student support and in pedagogical discussions with teachers. The principals felt that special educational competence is very useful in terms of increasing their understanding of the challenges faced by their students. The principals were flexible, focused on each situation and solution-oriented in their approach. They found it advantageous to work in the field of special education before becoming principals, as it allowed them to reflect on many situations in the light of their previous experience. According to the principals, what is more important than special education studies is that the principal has the will to act in accordance with inclusive principles.
Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin, käyttäen fenomenologista lähestymistapaa. Aineisto on kerätty talvella 2024 tehtyjen yksilöhaastatteluiden avulla, joihin osallistui kuusi peruskoulun rehtoria. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että erityispedagoginen osaaminen kuuluu olennaisesti rehtorien työhön ja sitä tarvitaan päivittäin. Osaamisen merkitys korostui oppilaskohtaamisissa, tukitoimien suunnittelussa sekä pedagogisissa keskusteluissa opetushenkilökunnan kanssa. Rehtorit kokivat erityispedagogisesta osaamisesta olevan paljon hyötyä, sillä se lisää ymmärrystä oppilaiden haasteista. Rehtorit pyrkivät toiminnassaan joustavuuteen, tilannekohtaiseen tarkasteluun sekä ratkaisukeskeisyyteen. Rehtorit kokivat edukseen ennen rehtorin virkaansa erityisopetuksen työtehtävissä työskentelyn, sillä tällöin he pystyivät peilaamaan monia kohtaamiaan tilanteita aiempiin kokemuksiinsa. Rehtorien mukaan suoritettuja erityispedagogiikan opintoja tärkeämpää on, että heillä on tahtotila toimia inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.
This thesis has been implemented as qualitative research using a phenomenological approach. The data collection has been based on individual interviews conducted in the winter of 2024 with six primary school principals. The data was analyzed using a data-driven content analysis.
The research findings indicated that special educational competence is an essential part of the principals´ work and is needed on a daily basis. The importance of this competence was highlighted in student encounters, in the planning of student support and in pedagogical discussions with teachers. The principals felt that special educational competence is very useful in terms of increasing their understanding of the challenges faced by their students. The principals were flexible, focused on each situation and solution-oriented in their approach. They found it advantageous to work in the field of special education before becoming principals, as it allowed them to reflect on many situations in the light of their previous experience. According to the principals, what is more important than special education studies is that the principal has the will to act in accordance with inclusive principles.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37695]