Musiikinopettajien käsityksiä nuotinlukutaidon opetuksesta yläkoulussa
Kankaanpää, Maija (2025-04-22)
Kankaanpää, Maija
M. Kankaanpää
22.04.2025
© 2025 Maija Kankaanpää. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222813
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkin musiikinopettajien käsityksiä nuotinlukutaidon opetuksesta yläkoulussa. Tavoitteena oli selvittää yläkoulun nuotinlukutaidon opetuksen menetelmiä, niiden etuja ja haittoja, sekä opettajien kohtaamia haasteita. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää uusia näkökulmia nuotinlukutaidon opetukseen ja selvittää, miten se voisi olla mahdollisimman innostavaa ja saavutettavaa kaikille oppilaille.
Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksessä avaan nuottikirjoituksen ja nuotinlukutaidon käsitteet. Nuotinlukutaitoa ja sen taustaa käsittelen kasvatustieteen ja musiikkikasvatuksen näkökulmista. Lisäksi esittelen nuotinlukutaidon hyötyjä sekä muutamia nuotinlukutaidon opetuksen menetelmiä.
Tutkimukseni on toteutettu laadullisena fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluin, joihin osallistui neljä (N=4) musiikin aineenopettajaa. Aineisto on analysoitu fenomenografisella analyysimenetelmällä, josta muodostui kuvauskategoriajärjestelmä.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että opettajat painottavat nuotinlukutaitoa välineenä musisointiin, eikä itseisarvona. Nuotinlukutaitoa opetetaan pääasiassa käytännön musisoinnin kautta, ja opettajat käsittävät perinteisen nuotinlukuopetuksen olevan haasteellista ajanpuutteen ja erilaisten oppimistyylien vuoksi. Tämä on linjassa nykyisen opetussuunnitelman kanssa, jossa korostetaan yhteismusisoinnin merkitystä nuotinlukemisen sijaan. Opettajien käsityksien mukaan oppilaat omaksuvat nuottikuvan parhaiten, kun se yhdistetään musisointiin, sillä perinteisen nuottikuvan kokonaisvaltainen hahmottaminen voi olla oppilaille haastavaa.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että musiikinopettajat eivät käsitä nuotinlukutaitoa pääasiallisena opetustavoitteena, vaan tärkeämpää on, että oppilaat ymmärtävät nuottikuvan perusteet ja osallistuvat yhteismusisointiin. Nuotinlukutaidon sujuvuus ei ole välttämätöntä musiikin oppimiseksi, mutta se on tärkeä osa musiikin oppimisprosessia. Yhdistämällä käytännön musisointi, moniaistilliset menetelmät ja teknologian tarjoamat mahdollisuudet, nuotinlukutaidon opetus voi tulla saavutettavaksi, innostavaksi ja sopivaksi kaikille oppilaille.
Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksessä avaan nuottikirjoituksen ja nuotinlukutaidon käsitteet. Nuotinlukutaitoa ja sen taustaa käsittelen kasvatustieteen ja musiikkikasvatuksen näkökulmista. Lisäksi esittelen nuotinlukutaidon hyötyjä sekä muutamia nuotinlukutaidon opetuksen menetelmiä.
Tutkimukseni on toteutettu laadullisena fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluin, joihin osallistui neljä (N=4) musiikin aineenopettajaa. Aineisto on analysoitu fenomenografisella analyysimenetelmällä, josta muodostui kuvauskategoriajärjestelmä.
Tutkimukseni tulokset osoittivat, että opettajat painottavat nuotinlukutaitoa välineenä musisointiin, eikä itseisarvona. Nuotinlukutaitoa opetetaan pääasiassa käytännön musisoinnin kautta, ja opettajat käsittävät perinteisen nuotinlukuopetuksen olevan haasteellista ajanpuutteen ja erilaisten oppimistyylien vuoksi. Tämä on linjassa nykyisen opetussuunnitelman kanssa, jossa korostetaan yhteismusisoinnin merkitystä nuotinlukemisen sijaan. Opettajien käsityksien mukaan oppilaat omaksuvat nuottikuvan parhaiten, kun se yhdistetään musisointiin, sillä perinteisen nuottikuvan kokonaisvaltainen hahmottaminen voi olla oppilaille haastavaa.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että musiikinopettajat eivät käsitä nuotinlukutaitoa pääasiallisena opetustavoitteena, vaan tärkeämpää on, että oppilaat ymmärtävät nuottikuvan perusteet ja osallistuvat yhteismusisointiin. Nuotinlukutaidon sujuvuus ei ole välttämätöntä musiikin oppimiseksi, mutta se on tärkeä osa musiikin oppimisprosessia. Yhdistämällä käytännön musisointi, moniaistilliset menetelmät ja teknologian tarjoamat mahdollisuudet, nuotinlukutaidon opetus voi tulla saavutettavaksi, innostavaksi ja sopivaksi kaikille oppilaille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37695]