‘’Ei mitään luksusta, mutta perusasiat kunnossa.’ ’: yläkoulujen musiikin opetuksen resurssit Pohjois-Pohjanmaalla
Väisänen, Oona (2025-04-22)
Väisänen, Oona
O. Väisänen
22.04.2025
© 2025 Oona Väisänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222810
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkastelee yläkoulun musiikin opetuksen resursseja Pohjois-Pohjanmaan alueella sekä musiikinopettajien kokemuksia kyseisistä resursseista. Musiikin opetuksen resurssit tarkoittavat tässä tutkimuksessa oppimateriaaleja, soittimia, musiikinopetuksessa käytettäviä tiloja, TVT-varustusta ja musiikkiteknologiaa, musiikin opetuksessa käytettäviä muita varusteita sekä akustiikkaa ja ääneneristystä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, johon osallistui 25 yläkoulun musiikinopettajaa Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Aineisto analysoitiin määrällisesti yksisuuntaisella varianssianalyysillä, ja avointen kysymysten vastauksia tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella musiikinopetuksen resurssien riittävyydessä ei havaittu tilastollisesti merkittäviä eroja eri koulukokojen välillä. Kuitenkin painettujen oppikirjojen kohdalla tilastollisesti merkittävä ero löytyi. Musiikinopettajat kokivat erityisesti ajantasaiset oppimateriaalit ja musiikin opetustilat riittämättömiksi.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että musiikin opetuksen resurssit eivät vaihtele eri koulukokojen välillä, mutta sen sijaan ne vaihtelevat huomattavasti yksittäisten koulujen välillä. Erityisesti oppimateriaalien ja musiikkiteknologian ajantasaisuus sekä opetustilojen monipuolisuus ovat avainasemassa musiikin opetuksen kehittämisessä. Tutkimus tukee aiempia havaintoja siitä, että musiikinopetuksen resurssit vaikuttavat paitsi oppilaiden oppimismahdollisuuksiin, myös opettajien työhyvinvointiin ja opetuksen laatuun.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, johon osallistui 25 yläkoulun musiikinopettajaa Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Aineisto analysoitiin määrällisesti yksisuuntaisella varianssianalyysillä, ja avointen kysymysten vastauksia tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten perusteella musiikinopetuksen resurssien riittävyydessä ei havaittu tilastollisesti merkittäviä eroja eri koulukokojen välillä. Kuitenkin painettujen oppikirjojen kohdalla tilastollisesti merkittävä ero löytyi. Musiikinopettajat kokivat erityisesti ajantasaiset oppimateriaalit ja musiikin opetustilat riittämättömiksi.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että musiikin opetuksen resurssit eivät vaihtele eri koulukokojen välillä, mutta sen sijaan ne vaihtelevat huomattavasti yksittäisten koulujen välillä. Erityisesti oppimateriaalien ja musiikkiteknologian ajantasaisuus sekä opetustilojen monipuolisuus ovat avainasemassa musiikin opetuksen kehittämisessä. Tutkimus tukee aiempia havaintoja siitä, että musiikinopetuksen resurssit vaikuttavat paitsi oppilaiden oppimismahdollisuuksiin, myös opettajien työhyvinvointiin ja opetuksen laatuun.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37702]