Esiopetuksen opettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien lasten vaikutuksesta ryhmän pedagogiseen toimintaan
Ollila, Nea; Syväkuru, Joona (2025-04-22)
Ollila, Nea
Syväkuru, Joona
N. Ollila; J. Syväkuru
22.04.2025
© 2025 Nea Ollila, Joona Syväkuru. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222809
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmamme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien lasten vaikutuksesta ryhmän pedagogiseen toimintaan. Esiopetus on kaikkien lasten osallistumista velvoittavaa toimintaa. Esiopetusta ohjaa inklusiivinen ajattelu, jonka mukaan toiminnan tulee tukea jokaisen lapsen osallistumista ja oppimista. Esiopetuksessa toteutetaan kasvua, kehitystä ja oppimista edistävää pedagogista toimintaa. Pedagoginen toiminta on suunnitelmallista ja tavoitteellista, jossa huomioidaan lasten yksilölliset tarpeet ja tavoitteet sekä osallisuus. Esiopetuksen tarkoituksena on tukea ja seurata lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehitystä.
Toteutimme tutkimuksen laadullisin menetelmin, jossa keräsimme aineiston sähköisellä kyselylomakkeella tammikuussa 2025. Kyselylomake jaettiin kahteen varhaiskasvatusta ja esiopetusta koskevaan Facebook ryhmään ja siihen vastasi yhteensä 14 esiopetuksen opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetuksessa olevilla lapsilla on tuen tarvetta eri osaalueilla. Tulokset toivat esiin, että tukea tarvitsevat lapset vaikuttavat esiopetuksen pedagogiseen toimintaan sekä siinä huomioitaviin asioihin. Tukea tarvitsevien lasten vaikutus nähtiin sekä positiivisena että kuormittavana. Positiivisena vaikutuksena tulokset toivat esille tukea tarvitsevien lasten rikastavan merkityksen ryhmädynamiikalle ja toiminnalle. Kuormittavuus näkyi ryhmän ja aikuisten toiminnassa. Esiopetuksen opettajat toivat esille pedagogisessa toiminnassa huomioitavia asioita ja pedagogisia ratkaisuja. Näiden soveltuvuutta tulee tarkastella, jotta kaikkien lasten osallistuminen mahdollistetaan toimintaan sekä tukea ja pedagogiikkaa voidaan kehittää. Tuloksien mukaan pedagogista toimintaa kehitetään monipuolisemmaksi havainnoinnilla, dokumentoinnilla, arvioinnilla ja yhteistyöllä. Lisäksi tuloksista oli nähtävissä resurssien merkitys pedagogisen toiminnan sujuvuuden ja tuen toteutumisen kannalta.
Toteutimme tutkimuksen laadullisin menetelmin, jossa keräsimme aineiston sähköisellä kyselylomakkeella tammikuussa 2025. Kyselylomake jaettiin kahteen varhaiskasvatusta ja esiopetusta koskevaan Facebook ryhmään ja siihen vastasi yhteensä 14 esiopetuksen opettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetuksessa olevilla lapsilla on tuen tarvetta eri osaalueilla. Tulokset toivat esiin, että tukea tarvitsevat lapset vaikuttavat esiopetuksen pedagogiseen toimintaan sekä siinä huomioitaviin asioihin. Tukea tarvitsevien lasten vaikutus nähtiin sekä positiivisena että kuormittavana. Positiivisena vaikutuksena tulokset toivat esille tukea tarvitsevien lasten rikastavan merkityksen ryhmädynamiikalle ja toiminnalle. Kuormittavuus näkyi ryhmän ja aikuisten toiminnassa. Esiopetuksen opettajat toivat esille pedagogisessa toiminnassa huomioitavia asioita ja pedagogisia ratkaisuja. Näiden soveltuvuutta tulee tarkastella, jotta kaikkien lasten osallistuminen mahdollistetaan toimintaan sekä tukea ja pedagogiikkaa voidaan kehittää. Tuloksien mukaan pedagogista toimintaa kehitetään monipuolisemmaksi havainnoinnilla, dokumentoinnilla, arvioinnilla ja yhteistyöllä. Lisäksi tuloksista oli nähtävissä resurssien merkitys pedagogisen toiminnan sujuvuuden ja tuen toteutumisen kannalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]