Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valmistavan opetuksen oppilaiden vertaissuhteet ja niihin vaikuttavat tekijät

Mäkelä, Sara; Mettovaara, Venla (2025-04-22)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202504222807.pdf (944.5Kt)
nbnfioulu-202504222807_mods.xml (12.83Kt)
nbnfioulu-202504222807_pdfa_report.xml (271.8Kt)
Lataukset: 


Mäkelä, Sara
Mettovaara, Venla
S. Mäkelä; V. Mettovaara
22.04.2025
© 2025, Sara Mäkelä, Venla Mettovaara. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222807
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä valmistavan opetuksen oppilaiden vertaissuhteita sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Teoreettinen viitekehys muodostuu vertaissuhteiden, maahanmuuttajataustaisten ja valmistavan opetuksen ympärille. Teoreettisessa viitekehyksessä tuomme esille vertaissuhteiden oleellisen vaikutuksen oppilaiden kouluhyvinvointiin. Oppilaat itse kokevat, että ikätoverit ovat iso motivaatiotekijä koulussa käymiseen. Maahanmuuttajataustaiset ilmoittavatkin halusta suomenkielisiin kavereihin, ja näiden suhteiden luominen tapahtuu pääosin koulussa. Koulunkäynnin eriytyneisyys, kuten valmistavan opetuksen luokka kuitenkin haastaa näiden suhteiden muodostumista.

Käytämme tutkielmassamme sekundaariaineistoa, joka on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastateltavina ovat olleet maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa työskentelevät aikuiset, joista olemme ottaneet tämän tutkielman tarkoituksiin käyttöömme opettajien haastattelut. Haastattelut on kerätty vuosina 2020–2021 osana Child-up -hanketta. Analysoimme sekundaariaineiston sisällönanalyysin keinoin fenomenografisella tutkimusotteella. Fenomenografinen tutkimusote ohjaa huomiomme opettajien käsityksiin sekä kokemuksiin. Sisällönanalyysin myötä voimme todeta, että valmistavan opetuksen oppilaiden vertaissuhteisiin vaikuttavat opettajien käsitysten mukaan useat eri tekijät.

Vaikuttaviksi tekijöiksi voidaan aineiston opettajien näkemyksien mukaan nähdä integrointi yleisopetuksen pariin, maahanmuuttajataustaisten keskinäiset jaetut kokemukset, asenteet sekä yksilölliset ominaisuudet. Edellä mainitut jakautuvat tulososiossa tarkemmin alaluokkiin, joita ovat ikä, kieli, persoona, sukupuoli, asenteet, luokan ilmapiiri, uuden kielen opettelu ja yhteisen kielen jakaminen, välitunnit, ryhmätyöskentely, iltapäiväkerhotoiminta sekä yleisopetuksessa opiskelu. Ilmiö on monisyinen ja haastatteluista käykin ilmi, että asia mietityttää kouluissa ja sen eteen pyritään tekemään toimenpiteitä. Myös tämä tutkielma pyrkii olemaan yksi toimenpide vertaissuhteiden muodostumisen tukemiseksi.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37689]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen