Minkä takia moninaista taukoliikuntaa kannattaa toteuttaa koulussa?
Piitulainen, Elli (2025-04-22)
Piitulainen, Elli
E. Piitulainen
22.04.2025
© 2025 Elli Piitulainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504222805
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli kerätä lisää tietoa siitä, minkä takia taukoliikuntaa kannattaa toteuttaa moninaisesti. Tutkimukseni taustalla on lasten ja nuorten kasvanut liikkumattomuus sekä liikuntaan kohdistuvan motivaation lasku. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja metodina käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, sillä se antaa kaikista eniten tilaa yhdistellä erilaisia lähteitä ja koota niistä yhtenäinen kokonaiskuva. Tutkimuksen lähteet koostuvat pääosin kotimaisista sekä kansainvälisistä vertaisarvioiduista artikkeleista, jotka käsittelevät moninaisuutta jollakin tasolla.
Tutkimuksen tekemisen jälkeen isona haasteena moninaisuuden toteuttamiselle kouluissa liikuntaa harrastettaessa nousi esiin se, että opettajilla, koulun henkilökunnilla eikä päättäjillä ole tarpeeksi tietoa soveltavasta liikunnasta, sen mahdollisuuksista, siihen tarvittavista resursseista tai sen toteuttamisesta. Tiedon puute vaikuttaa osallisuuteen negatiivisesti sekä lisää syrjintää koulussa erityistä tukea tarvitsevia oppilaita kohtaa. Tuloksista kävi myös ilmi, että osallisuudella on iso merkitys, kuinka oppilaat kokevat opetuksen. Tulosten mukaan varsinkin erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten osallistamisella liikunnallisiin tuokioihin on suuri positiivinen vaikutus heidän liikkumiseensa tulevaisuudessa. Sen vuoksi jokaisen osallisuus on tärkeä mahdollistaa taukoliikuntaa toteuttaessa. Tuloksia voidaan pitää luotettavina, sillä ne pohjautuvat vertaisarvioituihin sekä kotimaisiin että kansainvälisiin tutkimuksiin.
Tutkimukseni tavoite onnistui, sillä sain kerättyä laajan kokonaisuuden siitä, minkä takia taukoliikuntaa kannattaa toteuttaa moninaisesti koulussa. Tutkimusta tehdessäni minulla heräsi myös uusia ajatuksia ja näkökulmia siitä, miten opettajankoulutuksessa voitaisiin lisätä tulevien opettajien tietoa ja taitoja soveltavasta liikunnasta ja mikä rooli päättäjillä on resurssien kannalta. Soveltavaa liikuntaa ei ole tutkittu kovin paljon, joten uudet tutkimukset siitä toisivat lisää tietoa ja apuvälineitä koulujen käyttöön. Soveltavaa liikuntaa olisi kannat-tavaa tutkia kenttätutkimuksena, silla se mahdollistaisi oppilaiden kokemuksien keräämisen eriyttämisestä ja heille tarjotuista tai tarvitsemista tukitoimista. Tutkimustulokset auttaisivat keskittämään oikeanlaisia resursseja sinne, missä niitä oikeasti tarvitaan.
Tutkimuksen tekemisen jälkeen isona haasteena moninaisuuden toteuttamiselle kouluissa liikuntaa harrastettaessa nousi esiin se, että opettajilla, koulun henkilökunnilla eikä päättäjillä ole tarpeeksi tietoa soveltavasta liikunnasta, sen mahdollisuuksista, siihen tarvittavista resursseista tai sen toteuttamisesta. Tiedon puute vaikuttaa osallisuuteen negatiivisesti sekä lisää syrjintää koulussa erityistä tukea tarvitsevia oppilaita kohtaa. Tuloksista kävi myös ilmi, että osallisuudella on iso merkitys, kuinka oppilaat kokevat opetuksen. Tulosten mukaan varsinkin erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten osallistamisella liikunnallisiin tuokioihin on suuri positiivinen vaikutus heidän liikkumiseensa tulevaisuudessa. Sen vuoksi jokaisen osallisuus on tärkeä mahdollistaa taukoliikuntaa toteuttaessa. Tuloksia voidaan pitää luotettavina, sillä ne pohjautuvat vertaisarvioituihin sekä kotimaisiin että kansainvälisiin tutkimuksiin.
Tutkimukseni tavoite onnistui, sillä sain kerättyä laajan kokonaisuuden siitä, minkä takia taukoliikuntaa kannattaa toteuttaa moninaisesti koulussa. Tutkimusta tehdessäni minulla heräsi myös uusia ajatuksia ja näkökulmia siitä, miten opettajankoulutuksessa voitaisiin lisätä tulevien opettajien tietoa ja taitoja soveltavasta liikunnasta ja mikä rooli päättäjillä on resurssien kannalta. Soveltavaa liikuntaa ei ole tutkittu kovin paljon, joten uudet tutkimukset siitä toisivat lisää tietoa ja apuvälineitä koulujen käyttöön. Soveltavaa liikuntaa olisi kannat-tavaa tutkia kenttätutkimuksena, silla se mahdollistaisi oppilaiden kokemuksien keräämisen eriyttämisestä ja heille tarjotuista tai tarvitsemista tukitoimista. Tutkimustulokset auttaisivat keskittämään oikeanlaisia resursseja sinne, missä niitä oikeasti tarvitaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37692]