Nestepolttoaineella toimivan rakettimoottorin rakenteellinen analyysi
Miettinen, Benjam (2025-04-19)
Miettinen, Benjam
B. Miettinen
19.04.2025
© 2025 Benjam Miettinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504192786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504192786
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli analysoida nestepolttoaineella toimivan rakettimoottorin rakenteellisia kuormituksia ja arvioida simulointimenetelmän luotettavuutta verrattuna aiempaan tutkimukseen. Työn alkuosassa esiteltiin rakettimoottorin rakenne, toiminta, yleisimmät polttoaineet ja jäähdytysratkaisut sekä moottoriin liittyvät kuormitukset. Työssä keskityttiin palokammioon, jossa tapahtuvat suurimmat lämpö- ja painekuormitukset. Työn loppuosassa suoritettiin Case-esimerkki tällaisen moottorin simuloinnista.
Simulointi toteutettiin käyttäen COMSOL Multiphysics -ohjelmistoa, jossa suoritettiin yksinkertaistettu mallinnus regeneratiivisesti jäähdytetystä vety-fluori -rakettimoottorista erään NASA:n teknisen dokumentin pohjalta. Rakenteeseen kohdistuvat paine- ja lämpökuormat saatiin mittausdatasta, ja mallinnus tehtiin kuorielementein.
Tuloksina saatiin jännitys- ja lämpötilajakaumat eri osille palokammiota. Mallin luotettavuus arvioitiin hyväksi staattisten kuormitusten osalta, mutta virtausmekaanisten mallinnuksien puuttuminen nähtiin kehityskohteena mallille. Lisäksi huomattiin, että rakennemateriaaleja vietiin myötämisen äärirajoille.
Tämä työ osoittaa, että elementtimenetelmä tarjoaa luotettavan tavan rakettimoottorin rakenteellisen käyttäytymisen mallintamiseen, kun kuormitukset on määritelty huolellisesti. Tuloksia voidaan hyödyntää rakettimoottorien suunnittelun tukena.
Simulointi toteutettiin käyttäen COMSOL Multiphysics -ohjelmistoa, jossa suoritettiin yksinkertaistettu mallinnus regeneratiivisesti jäähdytetystä vety-fluori -rakettimoottorista erään NASA:n teknisen dokumentin pohjalta. Rakenteeseen kohdistuvat paine- ja lämpökuormat saatiin mittausdatasta, ja mallinnus tehtiin kuorielementein.
Tuloksina saatiin jännitys- ja lämpötilajakaumat eri osille palokammiota. Mallin luotettavuus arvioitiin hyväksi staattisten kuormitusten osalta, mutta virtausmekaanisten mallinnuksien puuttuminen nähtiin kehityskohteena mallille. Lisäksi huomattiin, että rakennemateriaaleja vietiin myötämisen äärirajoille.
Tämä työ osoittaa, että elementtimenetelmä tarjoaa luotettavan tavan rakettimoottorin rakenteellisen käyttäytymisen mallintamiseen, kun kuormitukset on määritelty huolellisesti. Tuloksia voidaan hyödyntää rakettimoottorien suunnittelun tukena.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37920]