Lapsen sosioekonominen asema vertaissuhteiden ja koulun kontekstissa
Mehtälä, Heljä (2025-04-11)
Mehtälä, Heljä
H. Mehtälä
11.04.2025
© 2025, Heljä Mehtälä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504112535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504112535
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan lapsen sosioekonomisen aseman vaikutuksia koulunkäyntiin ja vertaissuhteisiin alakoulussa. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten lapsen sosioekonominen asema näyttäytyy koulukontekstissa. Toisena tutkimuksen keskeisenä tavoitteena on tarkastella, millaisia vaikutuksia lapsen sosioekonomisella asemalla on vertaissuhteisiin alakoulussa.
Lapsen sosioekonominen asema muodostaa lapsen vanhempien mukaisesti, joten lapsella ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa siihen. Käsitteenä sosioekonominen asema on moniulotteinen. Tutkielmassa määritellään sosioekonomisen aseman lisäksi sen osa-alueet ja nostetaan esille myös lähikäsitteet.
Vertaissuhteet ovat tärkeä osa koulukokemusta. Vertaisilla tarkoitetaan yleensä samanikäisiä lapsia, jotka ovat samalla kehitystasolla. Koulussa vertaissuhteita syntyy väistämättä itsestään esimerkiksi luokkahuoneessa. Ystävyyssuhteet ovat syvällisempiä kuin vertaissuhteet. Vertaissuhteilla voi olla sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykselle.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että lapsen sosioekonomisella asemalla on vaikutusta koulunkäyntiin mutta myös vertaissuhteisiin. Korkeammasta sosioekonomisesta asemasta tulevan perheen lapsella on paremmat taloudelliset sekä sosiaaliset resurssit saada parempaa tukea koulunkäyntiin kuin matalamman sosioekonomisesta asemasta tulevan lapsen. Lisäksi lapsen sosioekonomisella asemalla on vaikutusta vertaissuhteiden syntymiseen ja ylläpitämiseen sekä sosiaalisen aseman rakentumiseen.
Lapsen sosioekonominen asema muodostaa lapsen vanhempien mukaisesti, joten lapsella ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa siihen. Käsitteenä sosioekonominen asema on moniulotteinen. Tutkielmassa määritellään sosioekonomisen aseman lisäksi sen osa-alueet ja nostetaan esille myös lähikäsitteet.
Vertaissuhteet ovat tärkeä osa koulukokemusta. Vertaisilla tarkoitetaan yleensä samanikäisiä lapsia, jotka ovat samalla kehitystasolla. Koulussa vertaissuhteita syntyy väistämättä itsestään esimerkiksi luokkahuoneessa. Ystävyyssuhteet ovat syvällisempiä kuin vertaissuhteet. Vertaissuhteilla voi olla sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia lapsen kehitykselle.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että lapsen sosioekonomisella asemalla on vaikutusta koulunkäyntiin mutta myös vertaissuhteisiin. Korkeammasta sosioekonomisesta asemasta tulevan perheen lapsella on paremmat taloudelliset sekä sosiaaliset resurssit saada parempaa tukea koulunkäyntiin kuin matalamman sosioekonomisesta asemasta tulevan lapsen. Lisäksi lapsen sosioekonomisella asemalla on vaikutusta vertaissuhteiden syntymiseen ja ylläpitämiseen sekä sosiaalisen aseman rakentumiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]