Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Finnish teachers’ perceptions on digital textbooks and interactive learning in English language teaching

Siekkinen, Milla (2025-04-10)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202504102525.pdf (582.1Kt)
nbnfioulu-202504102525_mods.xml (15.81Kt)
nbnfioulu-202504102525_pdfa_report.xml (242.5Kt)
Lataukset: 


Siekkinen, Milla
M. Siekkinen
10.04.2025
© 2025, Milla Siekkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504102525
Tiivistelmä
This master’s thesis explores the perceptions Finnish teachers of English have on the use of digital textbooks in their teaching with a special focus on how e-textbooks are considered to impact interactional language learning. The thesis discusses teachers’ general perceptions on e-textbooks and analyses in depth how they affect student motivation, engagement and participation in class activities. This thesis approaches language learning from the perspective of sociocultural learning theory that emphasizes the importance of the aforementioned topics. Furthermore, the perspective of sociocultural learning theory is discussed in relation to CALL, computer assisted language learning. To gain a detailed understanding of teachers’ opinions and experiences, the analysis in this thesis is based on interview data collected in the fall of 2024 from five English teachers teaching in Finland. The gathered data was analyzed using qualitative content analysis.

The research participants recognized both positive and negative aspects of using digital textbooks in their work. However, their general opinions on e-textbooks were mainly positive. The quality of e-textbooks was considered good, and they were thought to contain helpful features specific to digital textbooks. Despite seeing e-textbooks positively, the participants discussed their negative effects on concentration and classroom interaction. Digital textbooks were reported to have content that supports interactive learning, but the digitality itself was thought to hinder interaction between students and teachers. With constant access to technology, students can be prone to becoming distracted and isolated in their own online bubble instead of being present in the classroom. Moreover, digital textbooks were not considered to positively affect students’ motivation to learn a language or participate in classroom activities. While they may make studying more effortless, using e-textbooks does not motivate or excite students any more than traditional language textbooks do. However, it was mentioned that low quality e-textbooks may decrease students’ motivation.

Overall, the participants’ perceptions on digital textbooks themselves were positive while the negative experiences and opinions were related to technology on a broader level. While it seems that digital textbooks have been successfully designed to aid language learning and teaching, the negative effects that the presence of technology has on learning must be navigated in the future. The national core curricula emphasize the importance of learning to interact in English through interacting in English, and the teaching materials used at schools should fully support these aims. At the moment, the technology of e-textbooks does not support interactive learning, nor does it align with the values and ideals defined for English language learning in the national core curricula.
 
Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena on selvittää suomalaisten englannin kielen opettajien näkemyksiä digitaalisten oppikirjojen käytöstä heidän työssään ja keskittyä erityisesti siihen, miten digitaaliset oppikirjat vaikuttavat interaktiiviseen kielen oppimiseen. Tutkielma tuo esille opettajien yleiset mielipiteet sekä kokemukset ja syventyy lisäksi analysoimaan kuinka digitaaliset oppikirjat vaikuttavat oppilaiden motivaatioon sekä opetukseen osallistumiseen. Tutkielma pohjautuu sosiokulttuurisen oppimisen teoriaan, joka korostaa edellä mainittuja aiheita. Lisäksi sosiokulttuurinen näkemys yhdistetään kirjallisuuteen teknologian hyödyntämisestä kielen oppimisessa. Syvällisen ymmärryksen saavuttamiseksi, tutkielmaa varten kerättiin haastatteluaineistoa viideltä Suomessa englantia opettavalta opettajalta. Aineisto kerättiin vuoden 2024 syksyllä haastatteluilla, ja aineiston analyysissa hyödynnettiin kvalitatiivisen sisällön analyysin keinoja.

Tutkimuksen osallistujat nimesivät niin positiivisia kuin negatiivisiakin puolia digitaalisten oppikirjojen käytöstä. Heidän yleinen suhtautumisensa niitä kohtaan oli kuitenkin myönteinen. Osallistujat pitivät digitaalisia oppikirjoja hyvälaatuisina ja niiden sisältämiä työkaluja oppimiselle hyödyllisinä. Esiin nousseet negatiiviset tekijät taas liittyivät pääasiallisesti keskittymisen ja vuorovaikutuksen ongelmiin luokkahuoneessa. Digitaalisten oppikirjojen itsessään nähtiin tukevan vuorovaikutuksellista oppimista, mutta teknologian läsnäolon koettiin vaikuttavan negatiivisesti vuorovaikutukseen ja sen laatuun. Kun oppilailla on jatkuva pääsy teknologian pariin, heidän keskittymisensä herpaantuu ja oppilaat vaikuttavat poissaolevilta sen sijaan, että he osallistuisivat vuorovaikutukseen. Digitaalisten oppikirjojen ei uskottu myöskään vaikuttavan positiivisesti oppilaiden motivaatioon osallistua tai opiskella kieltä. Osallistujat epäilivät digitaalisten oppikirjojen helpottavan opiskelua, mutta heidän mielestään oppikirjojen digitaalisuus ei itsessään innosta oppilaita. Osallistujat uskoivat kuitenkin, että huonolaatuinen oppimateriaali voisi vaikuttaa negatiivisesti oppilaiden motivaatioon.

Yleisesti digitaalisiin oppikirjoihin itsessään suhtauduttiin positiivisesti, kun taas negatiiviset mielipiteet ja kokemukset liittyivät laajemmin teknologian läsnäoloon ja vaikutuksiin. Löydösten perusteella voi todeta, että digitaalisten oppikirjojen suunnittelussa on onnistuttu, sillä ne tukevat kielen oppimista ja opetusta, mutta teknologian menestyksellinen laajempi sisällyttäminen koulumaailmaan vaatii yhä työtä. Suomalaisissa opetussuunnitelmien perusteissa painotetaan vuorovaikutuksen merkitystä englannin kielellä vuorovaikuttamisen oppimiseksi, ja oppimateriaalien tulisi tukea opetussuunnitelmissa asetettuja tavoitteita. Digitaaliset oppikirjat eivät kuitenkaan tue interaktiivista oppimista eivätkä täten ole linjassa opetussuunnitelmien tavoitteiden kanssa.
 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen