Lukio-opiskelijoiden kokemuksia toiminnallisesta oppimisesta englannin kielen oppitunneilla
Lindholm, Fanni; Harjuhaahto, Ville (2025-04-06)
Lindholm, Fanni
Harjuhaahto, Ville
F. Lindholm; V. Harjuhaahto
06.04.2025
© 2025 Fanni Lindholm, Ville Harjuhaahto. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504062434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504062434
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan nuorten liikunnan määrä on huolestuttavalla tasolla. Lukio-opiskelijoiden terveyden kannalta liian vähäisestä liikkumisesta ja runsaasta paikallaanolosta aiheutuviin haasteisiin voidaan pyrkiä vaikuttamaan lisäämällä lukiolaisten koulupäivän aikaista liikkumista. Toiminnallinen oppiminen voidaan nähdä yhtenä keinona koulupäivän aikaisen liikkumisen lisäämiseen. Tässä laadullisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten kokemuksia toiminnallisesta oppimisesta lukion englannin kielen oppitunneilla. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten liikkumista sisältävä toiminnallinen oppiminen tukee oppimista lukio-opiskelijoiden kokemana.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimushankkeen kanssa. Keväällä 2024 kerätty tutkimusaineisto koostuu lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden yksilöhaastatteluista (n=6), jotka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto (5 poikaa, 1 tyttö) kerättiin liikkumista sisältäneen toiminnallisen englannin kielen oppitunnin jälkeen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijoiden kokemukset fyysistä aktiivisuutta sisältävästä toiminnallisesta oppimisesta englannin kielen oppitunneilta olivat myönteisiä. Haastatteluiden perusteella kukaan opiskelija ei kokenut toiminnallisten työskentelytapojen haittaavan oppimista. Tutkimus osoitti toiminnallisen opetuksen olevan keino tukea opiskelijoiden oppimista. Liikkumista sisältävän toiminnallisen oppimisen koettiin vaikuttavan myönteisesti vireystilaan, keskittymiseen, motivaatioon ja kiinnostukseen. Myös yhdessä opiskelu koettiin merkityksellisenä. Lisäksi toiminnallisen oppimisen koettiin tuovan vaihtelun myötä monipuolisuutta opiskeluun.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että fyysistä aktiivisuutta sisältävällä toiminnallisella oppimisella on positiivinen vaikutus lukio-opiskelijoiden oppimiseen opiskelijoiden omiin kokemuksiin perustuen. Opiskelijat kokivat englannin kielen oppituntiin sisältyneet toiminnalliset opetusmenetelmät hyödyllisiksi oman oppimisensa kannalta useiden eri tekijöiden kautta. Lisäksi opiskelijat kokivat toiminnallisen oppimisen mielekkääksi ja opetusta monipuolistavaksi tekijäksi. Toiminnallinen oppiminen voidaan todeta olevan tehokas opetusmenetelmä, joka samalla lisää opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta, vähentää passiivista paikallaanoloa sekä tauottaa istumista. Lukio-opiskelijoiden kokemusten ja muun tutkimustiedon perusteella toiminnallisen oppimisen sisällyttämistä lukion akateemisten aineiden oppitunneille kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Fyysisesti aktiiviset oppitunnit lukiossa -tutkimushankkeen kanssa. Keväällä 2024 kerätty tutkimusaineisto koostuu lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden yksilöhaastatteluista (n=6), jotka toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto (5 poikaa, 1 tyttö) kerättiin liikkumista sisältäneen toiminnallisen englannin kielen oppitunnin jälkeen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijoiden kokemukset fyysistä aktiivisuutta sisältävästä toiminnallisesta oppimisesta englannin kielen oppitunneilta olivat myönteisiä. Haastatteluiden perusteella kukaan opiskelija ei kokenut toiminnallisten työskentelytapojen haittaavan oppimista. Tutkimus osoitti toiminnallisen opetuksen olevan keino tukea opiskelijoiden oppimista. Liikkumista sisältävän toiminnallisen oppimisen koettiin vaikuttavan myönteisesti vireystilaan, keskittymiseen, motivaatioon ja kiinnostukseen. Myös yhdessä opiskelu koettiin merkityksellisenä. Lisäksi toiminnallisen oppimisen koettiin tuovan vaihtelun myötä monipuolisuutta opiskeluun.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että fyysistä aktiivisuutta sisältävällä toiminnallisella oppimisella on positiivinen vaikutus lukio-opiskelijoiden oppimiseen opiskelijoiden omiin kokemuksiin perustuen. Opiskelijat kokivat englannin kielen oppituntiin sisältyneet toiminnalliset opetusmenetelmät hyödyllisiksi oman oppimisensa kannalta useiden eri tekijöiden kautta. Lisäksi opiskelijat kokivat toiminnallisen oppimisen mielekkääksi ja opetusta monipuolistavaksi tekijäksi. Toiminnallinen oppiminen voidaan todeta olevan tehokas opetusmenetelmä, joka samalla lisää opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta, vähentää passiivista paikallaanoloa sekä tauottaa istumista. Lukio-opiskelijoiden kokemusten ja muun tutkimustiedon perusteella toiminnallisen oppimisen sisällyttämistä lukion akateemisten aineiden oppitunneille kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]