Energian talteenottojärjestelmät kilpa-autoissa
Riekkinen, Arttu (2025-04-01)
Riekkinen, Arttu
A. Riekkinen
01.04.2025
© 2025 Arttu Riekkinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504012313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202504012313
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on perehtyä, kuinka energian talteenottojärjestelmiä on hyödynnetty kilpa-autoissa. Työssä tutkitaan kilpa-autoissa käytettyjen energian talteenottojärjestelmien toimintaperiaatteita ja kehitystä historiallisesti merkittävissä autourheilusarjoissa. Työ suoritettiin kirjallisuuskatsauksena talven 2025 aikana.
Kilpa-autoissa on käytetty sekä kineettisen energian että pakokaasuenergian talteenottojärjestelmiä. Ensimmäisen kerran energian talteenottojärjestelmää käytettiin kilpa-autossa 1998. Energian talteenottojärjestelmien laajamittainen käyttö kilpa-autoissa alkoi kuitenkin vasta vuonna 2009, kun Formula 1:ssä otettiin käyttöön kineettisen energian talteenottojärjestelmä. Tämän jälkeen energian talteenottojärjestelmiä on käytetty myös muissa sarjoissa, joista Formula 1:n ohella merkittävä kehityshistoria löytyy Formula E:stä ja FIA World Endurance Championshipistä.
Kilpa-autoilussa käytettyjen energian talteenottojärjestelmien toteutustavat ovat vaihdelleet ja eri kilpa-autoilusarjoissa järjestelmien käytöllä on haettu eri asioita. Energian talteenottojärjestelmät ovat parantaneet kilpa-autojen polttoainetaloudellisuutta, suorituskykyä sekä turvallisuutta. Ne ovat myös tuoneet kilvanajoon uuden strategisen elementin. Yleisin toteutustapa energian talteenottojärjestelmälle kilpa-autossa on sähköinen kineettisen energian talteenottojärjestelmää. Energian talteenottojärjestelmien kehitys- ja käyttökustannukset ovat vaikuttaneet siihen, kuinka järjestelmiä on pystytty hyödyntämään kilpa-autoilussa.
Kilpa-autoissa on käytetty sekä kineettisen energian että pakokaasuenergian talteenottojärjestelmiä. Ensimmäisen kerran energian talteenottojärjestelmää käytettiin kilpa-autossa 1998. Energian talteenottojärjestelmien laajamittainen käyttö kilpa-autoissa alkoi kuitenkin vasta vuonna 2009, kun Formula 1:ssä otettiin käyttöön kineettisen energian talteenottojärjestelmä. Tämän jälkeen energian talteenottojärjestelmiä on käytetty myös muissa sarjoissa, joista Formula 1:n ohella merkittävä kehityshistoria löytyy Formula E:stä ja FIA World Endurance Championshipistä.
Kilpa-autoilussa käytettyjen energian talteenottojärjestelmien toteutustavat ovat vaihdelleet ja eri kilpa-autoilusarjoissa järjestelmien käytöllä on haettu eri asioita. Energian talteenottojärjestelmät ovat parantaneet kilpa-autojen polttoainetaloudellisuutta, suorituskykyä sekä turvallisuutta. Ne ovat myös tuoneet kilvanajoon uuden strategisen elementin. Yleisin toteutustapa energian talteenottojärjestelmälle kilpa-autossa on sähköinen kineettisen energian talteenottojärjestelmää. Energian talteenottojärjestelmien kehitys- ja käyttökustannukset ovat vaikuttaneet siihen, kuinka järjestelmiä on pystytty hyödyntämään kilpa-autoilussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38841]