Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luonto oppimisympäristönä : luonnon vaikutukset esiopetusikäisten lasten hyvinvointiin varhaiskasvattajien näkökulmasta

Väisänen, Ella; Kilpeläinen, Pinja (2025-03-28)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202503282262.pdf (1007.Kt)
nbnfioulu-202503282262_mods.xml (12.88Kt)
nbnfioulu-202503282262_pdfa_report.xml (262.2Kt)
Lataukset: 


Väisänen, Ella
Kilpeläinen, Pinja
E. Väisänen; P. Kilpeläinen
28.03.2025
© 2025, Ella Väisänen, Pinja Kilpeläinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202503282262
Tiivistelmä
Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia luonnon hyvinvointivaikutuksia esiopetusikäisille lapsille varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tutkimuksella on haluttu tuoda näkyväksi luonnon hyvinvointivaikutuksia nimenomaan lapsille sekä saada enemmän kasvatusalan ammattilaisia innostumaan luontoympäristön hyödyntämisestä pedagogisessa toiminnassaan. Aktiivisempi luonnon hyödyntäminen voi vaikuttaa positiivisesti suomalaisten vähentyneeseen liikuntaan sekä lisääntyneisiin psyykkisiin ongelmiin. Tutkielma keskittyy luontoryhmissä työskentelevien varhaiskasvattajien kokemuksiin ja näkemyksiin luontoympäristön vaikutuksista lasten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, joka käsittää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin.

Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, johon osallistui kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet esiopetuksen metsäryhmissä. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, joka mahdollistaa monipuolisen lähestymistavan aineiston tarkasteluun. Tätä tutkimusta on tarkasteltu tutkimuskysymyksen avulla, joka on: ”Millaisia hyvinvointivaikutuksia varhaiskasvattajat kokevat luonnolla olevan esiopetusikäisille lapsille?”

Tutkimustulokset osoittavat, että luonto vaikuttaa myönteisesti lasten hyvinvointiin. Fyysisen hyvinvoinnin osalta luonnossa toimiminen lisää lasten fyysistä aktiivisuutta, parantaa motorisia taitoja ja tarjoaa moninaisia aistikokemuksia. Psyykkiseen hyvinvointiin luonto vaikuttaa niin että se mahdollistaa tunteiden monimuotoisuuden, rikastuttaa leikkiä, mielikuvitusta ja luovuutta. Sosiaalinen hyvinvointi puolestaan kehittyy yhteistyön, vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden kautta, mikä vahvistaa lasten kuulumisen tunnetta.

Tutkimus korostaa luonnon merkitystä lasten kehitykselle ja hyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa. Vaikka tulokset ovat luotettavia, niitä ei voida yleistää ilman lisätutkimuksia. Tutkimus avaa uusia mahdollisuuksia luonnon hyödyntämiselle varhaiskasvatuksessa ja lisää ymmärrystä luonnon roolista lasten hyvinvoinnissa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38840]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen